RSS

Criminal Minds möter The Mentalist

27 Mar

Perfekt för er som gillar kriminaldeckare!

The Naturals (The Naturals #1) av Jennifer Lynn BarnesTitel: The Naturals
Författare: Jennifer Lynn Barnes
Serie: The Naturals #1
Sidantal: 204
Utgivningsår: 2013

Handling:
17-åriga Cassie besitter den unika förmågan att i stort sett veta allt om en person genom att bära ägna personen en blick. Sedan hennes mor blev brutalt mördad för ett par år sen så har hon tappat fokus i livet och känner sig inte hemma någonstans. En dag blir hon kontaktad av FBI och till hennes överraskning så visar det sig att de vill rekrytera henne till ett hemligt program. Cassie är nämligen en natural och hon är född till att vara en profilerare. Med målet att hjälpa till att ta fast seriemördare går Cassie med i programmet. Tillsammans med andra ungdomar med unika talanger hjälper de polisen att undersöka brott.

Tycke:
Jag har inte läst något av Jennifer Lynn Barnes tidigare men känner nu att jag måste göra det. Jag älskar mordgåtor och teve-serien Criminal Minds så den här boken är som skriven för mig.

Hela idén med att det finns ungdomar som är “naturligt” begåvad inom t.ex. att se mönster, läsa kroppsspråk, avgöra om folk ljuger är så spännande! Det är liksom en snudd på det övernaturliga utan att någon magi är inblandad. Gillar även att de använder ord som Unsub, M.O. signature så man känner igen sig i FBIs mordutredningsvärld. Nu kanske man inte använder sådana termer i verkligheten men jag känner i alla fall igen dem från teve-världen och då känns det trovärdigt.

Cassies berättarröst är härlig och det är lätt att sympatisera med henne. Alla de andra naturals är också himla spännande och jag vill verkligen veta mer om dem. Det är sant att uppsättningen av karaktärer påminner väldigt mycket om hur det brukar vara i kriminalserier. T.ex. så ska det finnas en kille som är kaxig och skämtar om allt, en superhacker, en snygg och smart tjej, en vältränad kille etc. Författaren har dock gjort ett bra jobb med att få dem intressanta och jag har inget emot att de är lite stereotypiska.

När det gäller mordgåtan så lyckades jag inte gissa till mig mördarens identitet vilket är ett stort plus. Dock så gavs det ibland lite halvtaskiga förklaringar till varför saker och ting är som inte riktigt låter så logiskt i mina öron. Men i överlag är det en bra och spännande handling rakt igenom.

Det enda jag har att klaga på är den helt onödiga kärlekstriangeln. Den var visserligen inte i fokus men det räckte för att jag skulle himla med ögonen. Sedan så undrar jag också varför det inte finns vuxna naturals. Istället för att rekrytera icke-myndiga barn så måste det väl ändå vara bättre att jobba med vuxna?

Kort sagt, en bok som definitivt föll mig i smaken och gillar ni teve-serierna The Mentalist och Criminal Minds så lär ni älska den här boken. Kommer att kasta mig över nästa bok i serien när den kommer ut!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Men… hur lyckades Locke lura hela gänget av naturals?! Köper inte förklaringen med att hon är superbra på att spela. Och varför misstänkte Cassie och Dean ingenting när hon bad dem att lämma huset? Det är väl ändå säkrare att stanna där när de är 5 personer mot 1 mördare än att de två sticker därifrån?

Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Karaktärer: 0,5
Berättarröst: +1

Mest intressanta karaktär:
Tycker för en gångs skull att de flesta är väldigt intressanta i den här boken, men just nu är det Michael.
Bästa scen eller del: Varje gång Cassie och Dean körde igång sina superförmågor

Rekommenderar för:
Gillar du mordutredningar och ungdomar som försöker tänka som en mördare så är den här boken perfekt för dig.

Rekommenderar inte för:
Vill ni ha en superlogisk bok och mycket action så är den här nog inte helt rätt.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien
1. The Naturals
2. Killer Instinct

Läsutmaning #19 – Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en detektiv, spion eller agent

 

Tags: ,

4 responses to “Criminal Minds möter The Mentalist

  1. Harry ~

    March 27, 2014 at 19:51

    Ohh tack för att du tippsade om den! Låter så sjukt spännande och rolig! Älskar också Criminal Minds och The Mentalist! (Hoppas The Mentalist serien fortsätter!).

     
  2. Carro

    March 27, 2014 at 21:08

    Ska jag bara gå efter rubriken är den här boken Verkligen något för mig!😉

     
  3. Amanda

    March 28, 2014 at 22:00

    http://www.buzzfeed.com/ariellecalderon/true-struggles-of-being-addicted-to-ya-books-as-an-adult

    Kände igen mig en hel del i den här, tänkte att du kanske också skulle göra det, haha🙂

     
    • Anna - Boktycke

      March 29, 2014 at 09:53

      Haha, vissa punkter är ju helt spot-on🙂 Tack för att du delar med dig!

       

Leave a Reply

 
