RSS

Animetips – Attack on Titan!

30 Mar

Vet inte hur många av er det är som tittar på anime men jag har väldigt nyligen sett klart en superduperbra anime och måste bara dela med mig av den!

På fredagskväll började jag titta på första avsnittet av Attack on Titan och 20 minuter senare var jag helt besatt. Tittade tills jag kände att jag blev för trött för att kunna njuta av animen full ut men direkt på lördagsmorgonen fortsatte jag och sträcktittade tills det var dags att lämna lägenheten. Så fort jag kom hem igen på kvällen var det på med tv:en och såg klart de sista 4 avsnitten. Guuuud, var verkligen länge sen jag blev så uppslukad av en anime.

Attack on Titan bild

Så vad handlar animen om då? Jo, utan att avslöja för mycket så handlar det om att människoätande jättar har invaderat jorden och för att rädda sig själva så har människorna byggt tre stycken superhöga murar för att hålla ute jättarna. I 100 år har det varit lugn och ro men sen börjar jättarna att attackera muren. Huvudrollen är en kille vid namn Eren som fick se sitt hem ödeläggas av jättarna och har svurit att han ska döda jättarna. Tillsammans med sina två bästa kompisar tränar de för att bli soldater för att kunna ta tillbaka friheten som jättarna har berövat människorna.

Attack on Titan

Det som gör animen så himla bra är att den är full med action och supercoola strider. Från början var jag väldigt skeptisk till hur deras 3d manöver-verktyg fungerade (de skjuter typ ut linor med fästen så att de kan svinga sig fram och tillbaka i luften som Spindelmanen ungefär) men efter ett tag såg det bara häftigt ut. Den är även full med superöverraskande tvister och man sitter verkligen som på nålar för författaren drar sig inte undan från att döda karaktärer. Jättarna ser verkligen otäcka ut med deras förvridna kroppar och vissa scener är riktigt grymma. Dessutom så gillar jag starkt att det inte är någon kärlek med i utan det är fokus på vänskap och överlevnad. Tycker även om att tjejerna i animen inte är svaga och hjälplösa utan de är bland de skickligaste soldaterna. Och hurra för att ingen av dem har gigantiska bröst utan alla är normala! (Ni anar inte hur skeva kroppsbilder många manga-författare har när det kommer till kvinnor, speciellt i action-manga/anime).  Det finns väldigt många karaktärerna att gilla och varje gång det var strid var man verkligen nervös för att något skulle hända dem.

Det finns mycket mer jag älskar med animen men det finns även vissa saker som drar ner på betyget. T.ex. så tycker jag att huvudrollen Eren kan bli alldeles för emo ibland. Han blir helt handlingsförlamad och bara tänker på alla fel han har gjort (fast det egentligen inte ens var hans fel). Jag tror dock att hans ultra-utdragna angst-scenerna kan bero på att regissören var tvungen att fylla ut 25 avsnitt och Erens coolhet blev lidande på grund av det. Sedan är det också väldigt många frågor som inte får svar men jag är rätt säker på att det kommer i säsong 2.

Attack on Titan bild 2

Kan även berätta om att så fort animen tog slut så satte jag igång med att läsa mangan. För er som inte är så insatta i manga/anime-världen så är manga seriealbum medan anime är teve-serier/filmer. Man kan jämföra det som en bok och en filmatisering av boken. Mangan kommer ut först och ifall den är populär så kan den bli en anime. “Attack on Titan”-animen täckte till cirka kapitel 40 av mangan och det finns hittills 55 kapitel utgivna. Jag har läst mangan också (tog bara hela dagen idag) och shiiiiit, tvisterna som händer sen är helt mind blowing! Gahhh, har abstinens bara för att det inte finns fler kapitel ute. Och det verkar bara släppas ett kapitel i månaden buuuhhhh.

Och här har ni öppningen som är helt awesome också! Så himla bra gjord! Låttexten passar så bra in till handlingen och animeringen så bra med musiken.

Så mitt tips till er. Seeeeee den! Den är helt klart en av mina absoluta favoriter när det kommer till anime!

 

 
12 Comments

Posted by on March 30, 2014 in Anime och Manga

 

12 responses to “Animetips – Attack on Titan!

  1. LolloQ

    March 31, 2014 at 09:42

    Såg den för ganska länge sen, den var SKIT bra ska kolla om den :3

     
  2. Carola

    March 31, 2014 at 13:39

    Antar att du känner till Hayayo Miyazaki. Hans animerade filmer är helt underbara. Sprited away, Totoro, Nausicaä mfl är fantastiskt bra. När jag kommer hem från jobbet ska jag tipsa dottern om Attack on titan. Hon äskar allt som har med manga att göra.

     
    • Anna - Boktycke

      March 31, 2014 at 13:57

      Ja, Studio Ghibli är en favorit hos mig❤
      Hur gammal är din dotter? Man bör nog vara åtminstone 11+ för att titta på Attack on Titan för den är rätt rå.

       
      • cyc

        March 31, 2014 at 15:24

        11 år? Skulle säga minst 15. Det är snäppet värre än pang pang, med tanke på att folk blir levande uppätna….

         
      • Anna - Boktycke

        March 31, 2014 at 15:43

        15 är väl lite att ta i? Det är ju ändå tecknat och inte sååååå realistisk. Men ja, det beror väl på barnet i fråga. Klarar hen av att titta på Walking Dead så klarar hen av Attack on Titan🙂

         
      • Carola

        March 31, 2014 at 17:40

        Hon är tio och tål en hel del men är klok nog att säga ifrån när det inte känns bra. Men om det är massor av dödande ska jag nog avvakta. Men för egen del. Var hittar jag filmen på nätet?

         
      • Anna - Boktycke

        March 31, 2014 at 18:25

        Det är ganska mycket dödande och blod i serien ja. Det är ju trots allt krig mot människoätande jättar det handlar om.

        Hela tv-serien + specialavsnitt finns textade på flera streamingsajter. T.ex. http://zeroanime.net/?submit=&s=shingeki

        Den heter Shingeki no Kyojin är det japanska namnet på serien.

        Ifall du har Netflix så tror jag att den ska finnas där också.

         
  3. Emma

    March 31, 2014 at 19:44

    Åhh, vad kul med någon mer som gillar den här animen! Jag har precis tittat om på den (såg den första gången förra året) och ÄLSKAR den! Så fruktansvärt bra🙂

     
  4. Naba

    April 5, 2014 at 16:53

    Vilken sida använder du när tittar på manga?

     
    • Anna - Boktycke

      April 5, 2014 at 21:36

      Jag använder appen MangaRocks på surfplattan som i sin tur aggregerar manga från MangaHere, Batoto, MangaEden, MangaFox och MangaReader. Riktigt smidigt att man har allt samlat på ett enda ställe och behöver inte surfa på olika sidor.

       
  5. Naba

    April 5, 2014 at 19:21

    Vill se/ läsa men gillar inte oavslutade serier.

     
    • Anna - Boktycke

      April 5, 2014 at 21:39

      Men animen slutar ändå på ett rätt så okej ställe. Tycker att den är så bra så jag lär se om animen när/om säsong 2 kommer ut.

       

Leave a Reply

 
