RSS

På kanten till aldrig

03 Apr

En bok som jag med säkerhet inte kommer att läsa om igen.

The Edge of NeverTitel: The Edge of Never
Författare: J.A. Redmerski
Serie: The Edge of Never #1
Sidantal: 426
Utgivningsår: 2012

Handling:
Cam var en gång i tiden den utåtriktade flickan med den bästa pojkvännen. Nu är hennes pojkvän död, hennes bror i fängelse och hennes föräldrar skilda. När även hennes bästa vän slutar prata med henne gör hon något hon inte har vågat tidigare – hon ger sig iväg. Utan destination möte hon den attraktiva och dryga Andrew på bussen. Både försöker fly undan verkligheten och hittar flyktvägen i varandra. Men hur länge kan de båda förneka sina känslor och hålla uppe sina murar?

 

 

Tycke:
The Edge of Never är en favorit hos många när det kommer till New Adult men tyvärr så är jag inte lika såld. Precis som Travis i Beautiful Disaster (den enda andra NA-boken som jag har läst) så är Andrew sjukligt svartsjuk och vill mörda allt och alla som tittar på Cam… trots att de inte ens är ihop… eller kände varandra för den delen. Sådant beteende är INTE okej! Andra kanske gillar hormonstyrda alfahanar men jag tycker att det är rätt avtändande med psykopater.

Sen tycker jag väl att det är så där trovärdigt att Andrew är usnygg, slåss som en gladiator och kan dessutom både spela gitarr och sjunga som en ängel. Eh…? Och trots att det enda han verkar göra är att sova, köra runt i sin bil och äta skräpmat så har han en supervältränad kropp. Seriöst, vet författaren hur svårt och hur mycket jobb man måste lägga ner för att få väldefinierade magrutor? Och självklart så ska Cam också vara en superhet tjej som killar flockas runt om vart än hon går.

Nja, trovärdigheten är inte direkt på topp, speciellt när de verkar har hur mycket pengar som helst och tänker inte en enda gång på pris eller att det är dyrt när de shoppar och bor på hotell. Andrew är ju rik men jag uppfattar Cam som en medelklass tjej. Så mycket pengar kan hon väl inte ha?

Första delen av boken handlar bara om hur de lär känna varandra vilket var rätt tråkigt. Inte ens sjukhusbesöken och de sorgliga delarna lyckas beröra mig trots att jag ganska nyligen har gått igenom en liknande situation. Andra delen handlar i princip bara om att de har sex eller pratar om sex, vilket otroligt nog är ännu segare än den första delen.

På det hela taget så kan man sammanfatta det med att boken, eller kanske New Adult-genren i allmänhet, inte faller mig i smaken. Killhuvudrollen är alldeles för mycket och det ger faktiskt en dålig känsla i magen när jag tänker att många tjejer tycker att det är charmigt med våldsamhet och svartsjuka hos killar. Jag kommer med största förmodan inte att läsa fortsättningen.

Omslaget är dock otroligt snyggt i alla fall!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Men duh… hur kan Andrew hålla en sådan stor hemlighet? Det är ju supertaskigt! Så feg han är!
  • Vilken bitch Nathalie är. Vet inte om jag skulle ha kunnat förlåta henne om hon hade varit min bästa vän.
  • Varför har de oskyddat sex?! Cam verkar ju inte gå på p-piller. Och efteråt så tänker de inte ens på att de kan få barn eller könssjukdomar. Inte alls trovärdigt… eller så är de himla ignoranta. 

Karaktärer (eller egentligen bara Andrew): -1
Takt: -1
Brist på trovärdighet: -0,5

Mest intressanta karaktär:
Uh… Ivan?
Bästa scen eller del: När man fick reda på att [Andrew hade hjärntumör han med]
Minnesvärt citat: ”Just because one person’s problem is less traumatic than another’s doesn’t mean they’re required to hurt less.”

Rekommenderar för:
Du som tycker att framtida kvinnomisshandlare är charmiga.

Rekommenderar inte för:
Ni som har samma boksmak som mig.

B2.5Betyg: 2.5/10

Andra böcker i serien
1. The Edge of Never
2. The Edge of Always

Läsutmaning #23 – Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset lider av en svår sjukdom (mentala störningar går också bra)

 

Tags: ,

14 responses to “På kanten till aldrig

  1. ladywindermere83

    April 3, 2014 at 19:56

    Låter inte som en höjdarbok precis… Tack för varningen!

     
  2. Anna

    April 3, 2014 at 20:24

    Tråkigt att du inte gillade den. Jag gav den högt betyg men tänkte faktiskt också på Travis i Beautiful Disaster när jag läste den, eller jag jämförde Andrew med honom, jag har så oerhört svårt för dominanta, kontrollerande pojkvänner och en bok kan gå från 5 stjärnor till 1-2 stjärnor pga. det… Det var vääldigt nära att The Edge of Never fick ett mycket lägre betyg än vad jag gav den för att jag gillade Andrew bra mycket bättre i början av boken (när de åkte buss) än senare (t.ex. när de var på hotellet) i den, MEN jag gillade storyn i helhet så det “räddade” betyget.

     
    • Anna - Boktycke

      April 4, 2014 at 12:44

      Riktigt tråkigt! Eftersom det är så många som har hyllat boken så trodde jag att jag också skulle gilla den. Men jag har lite svårt för New Adult-genren i allmänhet verkar det som. Ska testa att läsa ett par böcker till och se om de är bättre, annars så ger jag nog upp på hela genren.

       
  3. stina liffner

    April 3, 2014 at 21:42

    Hej jag läste här att det kommer komma fler böcker i Gift serien ( om Yelena och Valek) under 2014: http://www.mariavsnyder.com/presskit.php

     
    • Anna - Boktycke

      April 4, 2014 at 12:43

      Yes, det ska komma tre böcker till har jag hört.

       
      • stina liffner

        April 4, 2014 at 19:54

        tror det redan har gjort det, fanns att dom var mellan böcker.

         
      • Anna - Boktycke

        April 5, 2014 at 10:13

        Det har kommit ut tre mellanböcker ja, men det är tre “riktiga” böcker till som jag menar. Alltså, del 4,5 och 6.

         
  4. Frida

    April 3, 2014 at 22:45

    Haha, vilken underbart sågande recension! Har faktiskt haft den här på att-läsa-listan men kommer nu med glädje att plocka bort den. Definitivt inte något för mig!

    Och håller med om det där att det känns väldigt hemskt att så många tjejer tycker att det är charmigt med våldsamhet o svartsjuka hos killar.

     
    • Azet

      April 29, 2015 at 17:26

      Herregud.Nu tror jag inte att jag är med här.Killar är killar.Män är män.Vi tar en badboyr Te.x Travis Maddox. Han älskar sin tjej och skulle göra vadsomhelst för henne.Vadå, han har ju rätt att vara svartsjuk.Det är ju tjejen han.älskar och han vill ju att hon ska tillhöra honom bara.Han har rätt att bulta till någon som ens vågar tafsa på hans tjej, herregud annars vore han ingen man.Skulle du vilja att någon skämtade om ditt utseende eller försökte närma dig på ett ….. sätt medan din pojkvän såg på med ett leende.Hmmmmm nej.Inte jag iallafall.För flickvännen ska ej stå framför pojkvännen utan det är pojkvännen som beskyddar henne.Alla killar och män har sina känslor och brister på hur mycket de älskar sina kvinnor.

       
      • Anna - Boktycke

        April 29, 2015 at 18:24

        Jag trodde först att du var ironisk i din kommentar men det verkar inte så.

        Du får givetvis tycka som du vill. Men jag tycker inte att våldsamhet är en attraktiv egenskap hos en kille. Och att en kille “har rätt” att slå någon annan på grund av att personen har tafsat på flickvännen är jag helt emot. Man kan säga ifrån, be vakten kasta ut honom, anmäla honom för sexuella trakasserier. Jag tycker att det är oerhört mycket charmigare med en person som kan hantera en situation på ett moget sätt än en som tar till knytnävarna så fort något inte faller den i smaken, men det är jag det.

         
      • Azet

        April 29, 2015 at 21:57

        Haha, Anna nej nej.Förlåt om du kanske trodde att jag lät lite ironisk.Förlåt men det var ej riktigt så jag hade tänkt förklara.Heh, det var lite pinsamt…..

         
      • Azet

        April 29, 2015 at 22:02

        Jag är faktiskt uppvuxen mellan rebelliska släktingar, så jag har många kusiner som Travis.Fast de i min släkt kanske är en aning galnare.Så det är väl därför jag tycker på det sättet.

         
      • Azet

        April 29, 2015 at 22:03

        Och vem i helsike kan tycka att våldsamhet är attraktivt hos en kille?

         
      • Anna - Boktycke

        April 30, 2015 at 20:45

        Du behöver inte be om förlåtelse för du får tycka exakt som du vill🙂

         

Leave a Reply

 
