RSS

Personer som dödar andra utan anledningar

09 Apr

Låter som en toppenstad att bo i!

The Waking DarkTitel: The Waking Dark
Författare: Robin Wasserman
Sidantal: 464
Utgivningsår: 2013

Handling:
Oleander är en typisk småstad där alla känner alla och rykten far snabbare än vinden. Hela staden hamnar i chock när fem till synes vanliga medborgare helt plötsligt dödar andra utan anledningar för att sedan begå självmord. West, Jule, Daniel, Elli, Cass och Grace är ungdomarna som fick uppleva morden på nära håll och just när de tror att livet håller på att gå vidare när en storm drabbar staden. Stormen väcker något i staden och dess invånare, något som är mörkt och ond…

 

Tycke:
Här har vi en bok som jag verkligen trodde att jag skulle tycka om. Det sägs vara en läskig och mörk och det kan jag väl hålla med om. Men det är nog också det enda jag gillar den.

Jag och författarens språk klaffar inte alls. Jag tror säkert att många gillar hennes detaljerade beskrivningar och uppbyggnad av stämning, miljö och karaktärsbakgrund, men för mig blev det alldeles för mycket och takten blev så olidligt segt. Dessutom så är jag inte riktigt förtjust i den allvetande tonen heller. Tillsammans med frekventa hopp mellan de olika berättarrösterna så slutade det hela med att jag varken fastnade för berättelsen eller för karaktärerna.

The Waking Dark påminner mig om en vuxenbok på det sättet att den är så mörk och deprimerande att läsa. Jag vill gärna se godhet i människor men här var stadens invånare så hemska! Och visst, det finns en förklaring men det ger ju knappast feel-good-känslor när man läser om hur idiotiska och hatfulla alla är.

Så nej, tyvärr. Trots strålande recensioner så är The Waking Dark ingen bok för mig. Kanske skulle jag ha gillat den mer om jag hade läst den under höstmörkret istället för under en värmande vårsol. Ett plus är att den är en ensamstående bok så nu slipper jag känner mig dålig som ger upp en serie.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Så Cass dödade ändå Grace i slutet… jag trodde faktiskt att hon skulle förlåta henne när hon fick veta att det var forskarnas fel.

Takt: -1
Berättarröst: -0,5
Språk: -0,5

Mest intressanta karaktär: West
Bästa scen eller del: [När Baz dog]

Rekommenderar för:
Ni som inte har något emot mycket beskrivningar och mörka böcker.

Rekommenderar inte för:
Vill du ha mycket spänning och action samt få berättarröster så passar boken inte dig.

B3Betyg: 3/10

Andra böcker jag har recenserat av författaren:
Skinned

 

 

Tags: ,

2 responses to “Personer som dödar andra utan anledningar

  1. stina liffner

    April 10, 2014 at 16:18

    hej har du hört att dom ska översätta e boken av fracktur me?

     

Leave a Reply

 
