RSS

Att söka efter en förlorad kärlek under ett år

12 Apr

Om att går vilse för att sedan hitta rätt igen.

Just One YearTitel: Just One Year
Författare: Gayle Forman
Serie: Just One Day #2
Sidantal: 336
Utgivningsår: 2013

Handling:
I Just One Day fick vi följa och se mötet genom Allysons ögon. Nu i Just one Year får vi veta vad som egentligen hände den dagen och vem Willem är. Varför är han ständigt på resande fot och varför vill han inte åka hem?

En kärleksfull men ändå splittrad familj, ett spår av krossade flickhjärtan, massor av nya länder och Shakespear-pjäser… detta är vad som har hållit Willem igång sedan han och Allyson mötes och skiljdes åt.

Tycke:
Eftersom Just One Day slutade så himla spännande så har jag längtat efter att få tag på fortsättningen Just One Year.  Jag visste att boken skulle vara berättad från Willems synvinkel men däremot så hade jag inte räknat med att det ska vara en kompanjonsbok.

Nej, Just One Year är INTE en fortsättning, man får egentligen bara veta vad Willem gjorde efter deras dag i Paris. Så egentligen så utspelar sig handlingen i Just One Day och Just One Year parallellt med varandra. Eftersom jag inte var beredd på detta så kände jag mig först ganska lurad av boken och tyckte att handlingen var seg. Dessutom så tyckte jag att Willem var så oansvarig som bara reste runt och låg med en massa tjejer. Men någonstans runt 50 sidor drog handlingen så smått igång och Willem började kännas sympatisk. Och BAM! När jag väl hade fastnat så var det omöjligt att slita sig loss från sidorna.

Willems slappa liv är faktiskt väldigt intressant. Jag älskar att resa och förstår hans tjusning med att upptäcka nya platser och insupa andra kulturer. Jag är dock inte alls lika modig som han och inte heller så rik att jag bara kan ägna år efter år att se mig om i världen. Dock blev jag riktigt ressugen efter den här boken och vill gärna besöka både Holland och Indien.

Willems relationer med både familjen, vännerna och Lulu är så bra gestaltade. De känns äkta och man förstår varför Willem är den han är. Han växte ordentligt i mina ögon och i slutet av boken så hejade jag verkligen på honom.

Så ja, ifall ni väntar er en fortsättning på Just One Day så lär ni bli besvikna. Detta är Willems berättelse men den är minst lika bra som Allysons. Jag önskar mig ett betydligt längre slut eller epilog så boken får poängavdrag för att den är för kort. Ser väldigt mycket fram emot Gayle Formans andra böcker.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Aww, så berörd jag blev av Willems och hans mammas relation. Både två vill så gärna att det ska funka men ingen av dem vet hur de ska uttrycka sig. Är så glad för deras skull att de äntligen kom överens.
  • Nej! Boken får ju inte sluta så!!! Jag vill ju läsa mer om mötet mellan Allyson och Willem! Det kan ju inte bara sluta med att han kysste henne? Buhh, känns så otillräckligt L

Handling: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer:+1
Otillräckligt slut: -0,5

Mest intressanta karaktär:
Willem
Bästa scen eller del: I Indien
Minnesvärt citat: There’s a difference between losing something you knew you had and losing something you discovered you had. One is a disappointment. The other feels like losing a piece of yourself.

Rekommenderar för:
Om du gillar att läsa om deppiga killar och resor så lär du gilla den här boken.

Rekommenderar inte för:
Du som förväntar dig en fortsättning på Just One Day.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. Just One Day
2. Just One Year

Läsutmaning #56 – Läs en bok där omslaget visar ett kärlekspar

 

 

Tags: , ,

2 responses to “Att söka efter en förlorad kärlek under ett år

  1. Funderskan

    April 15, 2014 at 12:47

    Funderar på om du har råkat blanda ihop titlarna alldeles i början av din recension? Du skriver “I Just One Year fick vi följa och se mötet genom Allysons ögon. Nu i Just one Year….”, men borde det inte vara “I Just One Day fick vi följa och se mötet genom Allysons ögon. Nu i Just one Year…..” eller nått sånt? 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      April 15, 2014 at 13:19

      Jo, du har helt rätt! Det ska givetvis vara Just One Day i början. Tack för rättelsen! 😀

       

Leave a Reply

 
