RSS

Legenden avslutar med en vinnare

17 Apr

Sjukdomar, krig och kärlek i en tillfredsställande avslutning.

champion.inddTitel: Prodigy
Författare: Marie Lu
Serie: Legend #3
Sidantal: 371
Utgivningsår: 2013

Obs! Spoilers för föregående delar i serien kan förekomma

Handling:
Från att har varit landets mest eftersökta brottsling är nu Day Republikanens reklampojke. Tillsammans med sin bror Eden bor han nu i de finaste hemmen och får vård för sin hjärntumör. Men hur mycket läkarna än kämpar för att rädda hans liv så ser framtiden mörk ut. June å andra sidan har blivit en av de närmaste personerna till Anden, republikanens unga ledare. Hon saknar Day men vet att de inte längre har någon framtid tillsammans då hemska minnen alltid kommer att vara i vägen för dem. När kolonisterna förklarar krig mot Republikanen återförenas June och Day för att stoppa det stundande kriget. Kan två tonåringar verkligen hjälpa till att skydda landet? Och hur kommer deras förflutna att påverka framtiden?

Tycke:
Det vilar alltid något speciellt över att avsluta en älskvärd serie. Det är så många känslor involverade när man får läsa om vad ödet har i beredskap åt karaktärerna. Till min stora glädje så kan jag säga att Champion inte gjorde mig besviken.

Det blev många tårar fällda under läsningens gång, både av sorg och av glädje. June och speciellt Day hör hemma bland mina favoritkaraktärer och jag kunde inte sluta läsa för jag var tvungen att ta reda på vad som skulle hända med dem. Även om handlingen fokuserade på kriget så var det karaktärerna jag brydde mig om, precis så som det ska vara i en bra bok. Till och med Tess, Anden och lilla Eden vann en bit av mitt hjärta.

Jag ska inte spoila något men jag älskar hur författaren har knutit ihop mitt absoluta favoritcitat från Prodigy (förra boken) med den här boken. Därför så är det väldigt bra om man kommer ihåg handlingen från Prodigy innan man läser den här för annars så tror jag inte att man kommer att uppskatta avslutningen lika mycket.

I många dystopier så brukar det vara ganska lätt lista ut slutet i förväg men här hade jag verkligen ingen aning om hur boken skulle sluta förrän vid det sista kapitlet. Trovärdigheten hos epilogen fick mig att höja på ögonbrynen men annars så var det en perfekt avslutning.

Kort sagt, Legend är en av de bästa dystopi-serierna som finns ute på marknaden. Har ni inte läst den än så tycker jag att ni ska plocka upp den på direkten!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh gud, de två sista meningarna. Så fina!!! Så fort man fick veta att Day hade minnesförlust så visste jag att de skulle träffa på varandra på gatan och Day skulle komma fram till June och hälsa på henne. Och även fast jag visste att det skulle hände så sprutade tårarna för det var så perfekt!!! Älskar när författarna knyter ihop sina böcker så snyggt.
  • Tycker dock att det är en aning konstigt att INGEN har berättat om June för Day i 10 år!!! Varför berättar inte Tess och Eden för honom med tanke på att Day har känt att något har saknats i hans liv i 10 år? Och alla skvallertidningar? Han måste väl ändå ha känt igen Junes bild?
  • Jag trodde ärligt talat att Day skulle dö när han blev skjuten. Började storgråta när han såg sin mamma igen.

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Spänning: +0,5
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Day
Bästa scen eller del: Epilogen
Minnesvärt citat: “That’s why I’m sorry. I’m sorry because you shouldn’t have to be everything to me. I had you, but I’d forgotten that I had myself too.”

Rekommenderar för:
Ni som vill avsluta serien samt har bok nummer två relativt färskt i minnet.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte har läst de föregående böckerna och ni som inte gillar dystopier.

B8Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Legend
2. Prodigy
3. Champion

Extraböcker:
0.5. Life Before Legend

Läsutmaning #39 – Läs en bok som utspelar sig i framtiden

 

 

Tags: , ,

6 responses to “Legenden avslutar med en vinnare

  1. Fia Filur

    April 18, 2014 at 14:07

    Jag har precis lånat hem Prodigy nu, men det lär ju dröja ett år tills Champion kommer på svenska, så jag får väl läsa om allihop sen.

     
  2. ica

    April 18, 2014 at 21:21

    Eek! Jag tyckte också om hur vi fick se lite av andra länder! Men ja, karaktärerna är viktigast. Säcken är bra ihopknuten också! Så glad att du gillade den!

     
  3. bokhusets

    September 16, 2014 at 13:10

    Vad kul att du gillade den så mycket. Jag har liksom inte läst ett enda bra avslut på någon trilogi än, så jag hoppas mycket på den här eftersom jag tyckte tvåan var ännu bättre än ettan. Så nu hoppas jag på sista🙂

     
  4. bokhusets

    October 23, 2014 at 16:53

    Nu har jag läst den och ja, jag älskade den. Helt klart bästa dystopitrilogin! Jag grät också som ett barn i slutet, så himla fint. Och jag störde mig på precis samma sak som du. Bara trovärdigt om man bott under en sten eller så. Men det gör inget, den var så bra att jag kan bortse från det.🙂

     
    • Anna - Boktycke

      October 24, 2014 at 08:44

      Samma här! Slutet var så himla bra att det vägde upp allt det mindre trovärdiga. Är så sugen på att läsa hennes nästa serie!!!

       

Leave a Reply

 
