RSS

Spioner bland nigningar och konspirationer

23 Apr

Sjukdomar, krig och kärlek i en tillfredsställande avslutning.

Curtsies & ConspiraciesTitel: Curties & Conspiracies
Författare: Gail Carriger
Serie: Finishing School #2
Sidantal: 310
Utgivningsår: 2013

Obs! Spoilers för föregående delar i serien kan förekomma

Handling:
Sedan Sophronias blev antagen på Mademoiselle Geraldine’s Finishing Academy for Young Ladies of Quality har hennes liv blivit minst sagt väldigt spännande. Varje dag innebär nya lektioner i etikett och spionage. När nyheten om att luftskeppet deras skola ligger på ska resa till fashionabla London blir alla flickorna till sig av glädje. Och ännu större överraskning får de när det visar sig att skolan kommer att få påhälsning av andra elever… manliga elever. Sophronia är mer angelägen om att ta reda på skälet till varför de ska till London än att flörta med de nya gästerna. Vampyrer, varulvar, luftpirater och spioner. Vad är det egentligen som händer och hur hänger allas intressen ihop?

Tycke:
Gail Carrigers böcker är alltid så underhållande och Curties & Conspiracies är inget undantag. Jag älskar verkligen hennes språk, övernaturliga steampunkvärld, karaktärerna och humorn. Det finns helt enkelt så mycket att tycka om!

Sophronia är en så söt och rolig karaktär. Gillar att hon alltid ska lägga näsan i blöt och ta reda på alla svar. Hon är utan tvekan den som driver berättelsen framåt. Nu för tiden så suckar jag i princip åt alla onödiga kärlekstrianglar men i den här boken så älskar jag den. Ahhh, både Felix och Soap är så charmiga på sitt eget sätt! Speciellt så gillar jag kemin mellan Sophronia och Felix, haha, deras meningsbyten är alltid så roliga. Gail Carriger är en av de få författare som vet hur man får till en bra kärlekstriangel.

Själva mysteriet är som vanligt ganska långsökt men det är det är liksom charmen med dessa böcker, allt är överdrivet och det är många sammanträffanden. Men det är allt det omöjliga som gör att jag älskar Gail Carrigers värld så mycket. Speciellt så gillar jag att man får ”återse” flera minnesvärda karaktärer från Själlös-serien. Sa det i min recension av förra boken också, även om Finishing School är en prolog och utspelar sig tidsmässigt innan Själlös så rekommenderar jag ändå att man läser den efter Själlös-serien, annars så kan det nog bli lite förvirrande med alla namn.

Har du inte läst någon bok av Gail Carriger än så bör du genast göra något åt saken. Jag vet att hennes språk inte passar alla men ger det åtminstone en chans. Själlös-serien (som egentligen heter Parasol Protectorate) finns även på svenska för er som inte tycker om att läsa på engelska. Åhh, vill så gärna ha tredje boken nu. Hur ska jag kunna stå ut tills november?

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åhh Lord Akeldama!!! Har verkligen saknat honom! Hade hoppats på att få se Lyall också men vad jag vet så var det bara den gamla Lord Woolsey som var med.  
  • Ska bli så kul att se hur kärlekstriangel utvecklar sig. Det lutar sig ju mest åt att Soaps håll men personligen så gillar jag Felix mer. 
  • Tycker egentligen att det är ganska dumt av Sophronia att inte säga något om kidnappningen utan försöker lösa allting själv. Men ja, det är väl en del av bokens charm.

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Humör:+0,5
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Sophronia
Bästa scen eller del: Spoiler [Hos vampyrdrottningen, haha, så rolig!]
Minnesvärt citat:
“Is there no peace for the naked?” Sister Mattie wore a bed cap of sensible white lace.
“I think you mean peace for the wicked,” corrected Lady Linette.
“Why would that apply?” asked Sister Mattie, before closing her door on both the problem and the noise.

Rekommenderar för:
Ni som har läst Själlös-serien och gillar den.

Rekommenderar inte för:
Tycker du inte om roliga men en aning överdrivna böcker så kan du skippa den här serien.

B8Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Etiquette & Espionage
2. Curtsies & Conspiracies
3. Waistcoats & Weaponry
4. Manners & Mutiny

Läsutmaning #36 – Läs en bok ur genren steampunk

 

 

Tags: , ,

3 responses to “Spioner bland nigningar och konspirationer

  1. josefin

    April 23, 2014 at 17:17

    Jag älskar Själlös-serien så jag måste verkligen läsa Etiquette & Espionage! Men vet du möjligtvis vem man ska kontakta för att få veta när Heartless och Timeless kommer ut på svenska? Jag hatar att byta språk mitt i en serie!

     
    • Anna - Boktycke

      April 23, 2014 at 18:39

      Du kan maila red@styxxfantasy.se och höra med dem. Hoppas också på att de sista två delarna (mina favoriter!) också kommer att översättas till svenska.

       
  2. stina liffner

    April 23, 2014 at 17:40

    SOPILERS
    Vad kul att lord akeldama var med, en av mina älsklingskaraktärer

     

Leave a Reply

 
