RSS

Att vara med i ett livsfarligt race för att rädda sin bror

24 Apr

Djungel, öken och pokemóns.

Fire & FloodTitel: Fire & Flood
Författare: Victoria Scott
Serie: Fire & Flood #1
Sidantal: 304
Utgivningsår: 2014

Handling:
Tella har varit sur sedan hennes bror blev allvarligt sjuk och familjen flyttade till ödemarken. Hon vantrivs i avskildheten så när hon ser att hon har fått ett paket innehållandes en hörsnäcka blir hon överlycklig. Vad som dock spelas i hörlurarna är dock ingen musik utan ett meddelande om att hon är utvald att delta i Brimstone Bleed, en tävling där priset är botmedlet mot vilken sjukdom som helst. Medveten om att hennes bror inte har långt kvar i livet bestämmer hon sig för att rymma hemifrån och delta i tävlingen. Sagt och gjort, redan vid kvalet råkar hon illa ut och får tag i ett trasigt pandora-ägg, hennes enda hjälpmedel i tävlingen. Men vad är det egentligen för tävling hon ska delta i? Och hur mycket är hon villig att offra för sin brors skull?

Tycke:
Här har vi en superspännande berättelse med noll trovärdighet. Underhållande var den i alla fall för ibland var handlingen så befängd att jag inte kunde låta bli att skratta rakt ut. Huvudpersonen Tella är helt idiotisk och galen. Låt mig ge er ett par exempel.

”Åh, det ligger ett paket till mig. Whaaat, det är en röst som säger att jag har blivit utvald till en superduperhemlig tävling där jag kan vinna en medicin som kan bota ALLA sjukdomar i världen. Yippie! Bäst att jag rymmer hemifrån så att jag kan vara med i tävlingen!”

Eller…

”Livet är så orättvist, den tjejen är såååååå mycket snyggare än vad jag är. Gud vad jag vill mörda henne.”

Yepp, under berättelsen gång så stöter Tella på några personer som hon tycker ser ut som psykopater, men helt ärligt talat så tycker jag nog att hon är mest psyko av alla. Dock ligger det mycket humor i hennes tankar så på ett sätt är hon rätt charmig. Resten av bikaraktärerna gör också en massa helt obegripliga saker så trovärdigheten är verkligen inte på topp.

Vad som räddar boken är att den faktiskt är väldigt spännande. Jag var först lite rädd att den skulle vara en rip-off på Hungerspelen men helt ärligt talat så skiljer sig karaktärerna så mycket åt att det är som natt och dag. Jag uppskattar verkligen att boken inte är överfull av en massa intriger och lömska personer utan visar på mänskligt värme och gemenskap. Det hände även flera oväntade händelser så det gillade jag också.

Så ja, vill du ha en spännande men inte så trovärdig bok så är den här helt perfekt. Som sagt så tycker jag att den är väldigt underhållande men det är knappast ett mästerverk. Kommer dock att läsa andra boken när den kommer ut för jag vill veta hur det kommer att sluta.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag köper inte alls att ett gäng ”vanliga” människor kan överleva så länge i djungeln. Fattar ni hur många farliga insekter och djur det finns där? För att inte tala om alla giftiga växter. Inte ens chans att Tella kan klara sig så länge utan hjälp.
  • Åhhh, att Dink var en pandora misstänkte jag inte alls förrän han Tella upptäckte honom. Freaky!
  • Jag var helt säker på att Harper skulle döda Madox när hon bad Tella hjälpa henne för jag visste inte att hon redan hade uppfyllt kravet. Blev också överraskad över att hon var en mamma.  Gillar det riktigt mycket att hon inte förrådde Tella. Fattar dock inte alls var hon var tvungen att skada sin egen kropp för att markera flaggorna i början. Duhh, måste ju finnas bättre sätt. Rena undret att såren inte blev infekterade.
  • Suck, så Guy och Telle blev typ dödskära i varandra på ett par veckor? Okej, det är en desperat miljö men det är ändå lite för snabbt känner jag.

Berättarröst: +0,5
Handling: +0,5
Spänning: +1
Brist på trovärdighet: -1

Mest intressanta karaktär: Harper
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat: His face pulls together. I realize then – he hates me. And not in the way in which I find out later that he actually liked me the whole time.

Rekommenderar för:
Ni som vill ha spänning och tycker om att läsa om gåtfulla och farliga tävlingar.

Rekommenderar inte för:
Tycker du att det är viktigt med trovärdighet i en berättelse så kan du definitivt skippa den här.

B6Betyg: 6/10

Andra böcker i serien:
1. Fire & Flood
2. Salt & Stone

Läsutmaning #28 – Läs en bok som är första boken ur en serie

 

 

Tags: ,

One response to “Att vara med i ett livsfarligt race för att rädda sin bror

  1. Petra

    April 25, 2014 at 11:55

    Jag köpte hem den här så snart den släpptes, men har fortfarande inte läst den än. :/ Din recension gör mig mer intresserad dock, jag är inte så noga med trovärdighet och sånt. 🙂

     

Leave a Reply

 
