RSS

Rapunsel i dystopisk miljö

15 May

Bland mekaniker, piloter och tjejer med långt hår.

CressTitel: Cress
Författare: Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles #3
Sidantal: 550
Utgivningsår: 2014

Obs! Spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Cinder och gänget tar tagit tillflykt i rymden. Än så länge har ingen hittat dem… tror de i alla fall. Inlåst i sitt satellitfängelse så har superhackern Cress spionerat på dem och hjälpt dem i hemlighet. Trots att hon egentligen är Lunar så känner hon mer värme för människorna och vill inte se dem förslavas. När Cress äntligen vågar sig på att kontakta Cinder och ber dem om hjälp att befria henne så tror hon inte sina öron när de säger ja. Men vad som början är en oskyldig räddning blir något långt farligare än vad de har räknat med…

Tycke:
Cress är en boksom jag har dragit mig från att läsa för jag var rädd för att bli besviken. Men nu är den äntligen läst och jag kan glatt säga att den levde upp till förväntningarna.

Cress är en omtolkning på Rapunsel-sagan och jag älskar hur författaren har fått till en modern tolkning av den. Istället för det höga tornet är det en satellit Cress sitter fängslad i. Häxan (Sybil) är med. Räddningen är med, ”det” som hände med hennes räddare är med. Tårarna är med. Jag är helt klart imponerad över hur bra Marissa Meyer har vävt in den klassiska sagan i hennes sci-fi-serie!

När det kommer till karaktärerna så tycker jag i stort sett om alla, förutom de onda då givetvis. Jag gillar Cinders mod, Wolfes lojalitet, Scarlets uthållighet, Thornes humor, Cress naivitet och Ikos personlighet. Dessutom är jag supernyfiken på Winter som man bara fick en liten skymt av. Hon lär ju vara en av huvudpersonerna i nästa bok så nu längtar jag bara ännu mer efter den.

Handlingen är också väldigt spännande vilket är ganska ovanligt för att vara en fairytale-retelling, oftast med såna så kan man ju lista ut slutet i förväg eftersom man redan känner till ursprungssagen. Men boken handlar om så mycket mer än bara Rapunsel-sagan och det var svårt att sluta läsa när man väl hade börjat.

Kort sagt, en väldigt bra bok. Har ni inte börjat läsa den här serien än så har ni verkligen missat något. En superhärlig mix av retellings, sci-fi och fantasy, vad mer kan man begära?

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Tyckte att det var lite väl för mycket sammanträffande att Dr. Erland visar sig vara far till Cress.
  • Är så himla nyfiken på Winter! Är hon galen på riktigt? Vilken relation har hon med Jacin? Ihh, ska bli så spännande att läsa mer om henne i nästa bok!

Karaktärer: +1
Handling: +1
Berättarröst: +0,5
Miljö: +0,5

Mest intressanta karaktär: Winter
Bästa scen eller del: Spoiler [Återföreningen, haha, så förvirrad Thorne var]
Minnesvärt citat:
“Captain?”
“Yeah?”
“Do you think it was destiny that brought us together?”
He squinted and, after a thoughtful moment, shook his head. “No. I’m pretty sure it was Cinder.”

Rekommenderar för:
Tycker du om retellings, sci-fi och äventyr så lär du älska den här boken.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om bra böcker.

B8Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Cinder
2. Scarlet
3. Cress
4. Winter

Extraböcker:
0.5. Glitches
0.6. The Little Android
1.5. The Queen’s Army

Läsutmaning #37 – Läs en bok ur genren retelling

 

 

Tags: , ,

9 responses to “Rapunsel i dystopisk miljö

  1. MonsterSteffa (fd. Funderskan)

    May 15, 2014 at 21:16

    Haha! ^^ “Rekommenderar inte för:
    Ni som inte tycker om bra böcker.”

    Har inte orkat leta reda på recension av dessa böcker, eftersom dom verkar vara i precis mitt tyckte… Men nu måste jag nog ta och läsa dem!

     
  2. Anna Eriksson

    May 29, 2014 at 21:27

    Måste säga att jag älskade de första två böckerna, har nu sträckläst dom på 2 dagar. Tack för tipset! Nu får jag bara vänta tills denna dyker upp på biblioteket!

     
    • Anna - Boktycke

      May 29, 2014 at 22:35

      Vad kul att du gillade dem! Själv längtar jag efter den sista boken!

       
  3. hanna

    August 14, 2014 at 18:09

    snälla säg att du gillar Kai?!

     
  4. Amanda

    March 4, 2015 at 09:02

    När kommer den ut på svenska

     
  5. Bokmalen

    March 18, 2015 at 22:05

    Oooh, Winter kommer ut i november! Förresten, vet du om det är sista boken eller om det kommer mer? Brukar helst läsa svenska men engelska skadar inte.:)

     

Leave a Reply

 
