RSS

När hemliga kärleksbrev skickas iväg…

24 May

… så kan man räkna med att det kommer att bli pinsamt vid nästa möte.

To All the Boys I've Loved BeforeTitel: To All the Boys I’ve Loved Before
Författare: Jenny Han
Serie: To All the Boys I’ve Loved Before #1
Sidantal: 288
Utgivningsår: 2014

Handling:
17-åriga Lara Jean har varit hemligt förälskad i fem killar. Varje gång har hon skrivit ett kärleksbrev som hon sedan gömt undan. De innehåller hennes innersta känslor och var aldrig menade att se dagens ljus… tills en dag de blir stulna och ivägskickade. Det värsta av dem är brevet till Josh, hennes barndomsvän och granne… och före detta pojkvän till hennes storasyster Margot. Lara Jean tvingas nu att konfrontera killarna hon har varit kär i oavsett hon vill eller inte. Det hela är oerhört pinsamt men Lara Jean lär sig också något utav det, att sanningen kanske inte är något man ska skämmas för trots allt.

Tycke:
Den har boken har jag velat läsa sedan fick höra talas om den. Och åh, så mysig den är!

Jag har ju tidigare läst Summer-serien av Jenny Han som jag tyvärr inte var något fan av. Så jag är glatt överraskad över hur mycket jag gillar den här. Lara Jean är en så oskyldig och naiv karaktär, på gränsen till alldeles för barnslig ibland. Flera gånger ville jag bara ruska om henne för hon gjorde så dumma misstag. Men det är inte den irritation som får en att vilja kasta boken i vägen, utan den som uppstår när man bryr sig så mycket om en karaktär att man bara vill den väl.

Romansen i den här boken är så sockersöt att man bara smälter. Det är inte kärlek vid första blick utan snarare känslor som har sträckt sig under flera år som nu får utlopp. Det känns både trovärdigt och fint! Uppskattar det verkligen!

Karaktärerna känns också genomtänkta och är väldigt sympatiska när man väl lär känna dem. Möjligen är det väl Chris som jag inte riktigt känner fyller någon funktion i boken. Det är så många fina känslor i den här boken och den fick mina ögon att tåras ett par gånger trots att scenerna inte ens var sorgliga.

Familjen har en mycket större roll i boken än vad jag hade räknat med. Det är nästan lika mycket fokus på Lara Jeans systrar, pappa och deras koreanska arv som det är på romansen. Från början tyckte att jag att det var rätt tråkigt att bara läsa om familjen och väntade på att romansen skulle komma igång. Men efter kanske 50 sidor blev det en mycket bättre blandning och jag kunde inte sluta läsa. Det hela slutade med att jag läste ut boken på två sittningar.

Ja, det finns mycket bra med boken men en är tyvärr inte helt perfekt. Som tidigare nämnt så tycker jag att den tog för lång tid innan handlingen började. Lara Jean är inte heller världens smartaste person och är alldeles för feg ibland. Dessutom blev jag riktigt trött på könsnormerna (eller vad man nu ska kalla det för) i slutet. Och slutet buhhh, vill ha nästa bok nuuuuuu!

På det hela taget är det en väldigt mysig och romantisk bok, perfekt att läsa under våren och sommaren. Karaktärerna är sympatiska och handlingen är bra, rekommenderas!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Tyckte att Kitty var så himla jobbig och bortskämd i början. Och det var ju superuppenbart att det var hon som skickade iväg kärleksbreven. Varför fattade inte Lara Jean det?
  • Suck på att tjejen kallas för “slut” bara för att hon har haft sex med EN kille. Och killen är bara cool för att han har fått ett ligg? Hallå? Vilket årtionde lever vi i? Och de som kallar henne “slut” har säkert haft fler sexpartners än henne så jag fattar verkligen inte grejen. Och Lara Jeans överdrivna reaktion hjälpte ju inte direkt heller. Det är ju inte så att det är Peters fel! Varför straffa honom? Och jag önskar att hon kunde berätta för Peter om vilken bitch Savannah är.
  • Tycker synd om Josh som blir helt utanför. Han förlorar sin tjej och sin bästa vän samtidigt liksom.
  • Så fint när Margot avslöjade sina riktiga känslor och bröt ihop framför Lara Jean. Systerkärlek yeah!
  • Åhh, undrar om Lara Jean och Peter kommer att bli ihop på riktigt i nästa bok? Eller kommer Savannah att vara i vägen? Eller kommer han McLaren att få en större roll?

Karaktärer: +1
Handling: +0,5
Berättarröst: +1

Mest intressanta karaktär: Peter
Bästa scen eller del: Alla scener med Peter
Minnesvärt citat: When someone’s been gone a long time, at first you save up all the things you want to tell them. You try to keep track of everything in your head. But it’s like trying to hold on to a fistful of sand: all the little bits slip out of your hands, and then you’re just clutching air and grit.

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en somrig och mysig bok om kärlek och familj.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha starka och smarta huvudroller.

B7.5Betyg: 7,5/10

Läsutmaning #7– Läs en bok vars titel består av 7 ord 

 

Tags: ,

6 responses to “När hemliga kärleksbrev skickas iväg…

  1. whinewhip

    May 24, 2014 at 16:38

    Vad menar du med könsnormer?

     
    • Anna - Boktycke

      May 25, 2014 at 09:51

      T.ex att en tjej blir kallad för fula namn om hon ligger med killar medan en kille kan göra det och inte blir kallad för något.

       
  2. stina liffner

    May 24, 2014 at 22:48

    Hej kommer the selection och delerium bli tv serier?

     
    • Anna - Boktycke

      May 25, 2014 at 09:52

      Har för mig att båda projekten lades ner för tv-bolaget gillade inte pilotavsnitten.

       
  3. Maria

    May 25, 2014 at 22:14

    Suck, jag trodde att det här skulle vara en fristående och ville ifrågasätta “nästa bok”, men det är tydligen sant. Jag blev väldigt underväldigad när jag läste, men jag gillar att Lara Jean var lite barnslig/naiv (men hur kunde hon undgå att fatta vem som skickat breven?!). Hon gör korkade grejer precis som Belly i sommarböckerna. Jenny Han skapar inte perfekta karaktärer.

     
    • Anna - Boktycke

      May 26, 2014 at 20:23

      Ja, eller hur?!! Och Lara brydde sig typ inte heller. Jag skulle ha blivit skitsur och vill strypa ihjäl den skyldiga ifall någon har skickat iväg mina hemliga kärleksbrev (ifall jag hade haft några). Tycker dock att Lara är mycket mer sympatisk än Belly. Belly störde jag mig bara på, Lara gillar jag iaf för det mesta. Men ja, hennes barnslighet är ibland för mycket.

       

Leave a Reply

 
