RSS

En skola för mytologiska krigare har väldigt dåligt säkerhetssystem

28 May

Fast med tanke på att alla som går där kan slåss så kanske larm är onödigt?

Dark FrostTitel: Dark Frost
Författare: Jennifer Estep
Serie: Mythos Academy #3
Sidantal: 352
Utgivningsår: 2012

Obs! Spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Gwens liv har inte varit lätt sedan hennes mor dog och hon fick reda på hon hade magiska förmågor. Nu, som Nikes utvalda kämpe känner hon sig mest förvirrad och rädd eftersom de onda anhängarna till Loki kan slå till när som helst. Efter en skolutflykt som slutade i blodbad vet hon att hon måste hitta den legendariska dolken innan fienden gör det. Det ryktas om att vapnet finns på deras skola men stämmer det verkligen? Och var någonstans kan den finnas i så fall? Förutom dödligt hot från fienden har Gwen andra bekymmer att tänka på. T.ex. hur det är mellan henne och Logan. Är de ihop? Eller kommer Logans förflutna att alltid vara i vägen för dem?

Tycke:
Jag gillade första boken i serien men blev så besviken på den andra boken att jag funderade på att ge upp hela serien. Men eftersom jag redan hade köpt hem tredje boken så beslöt jag mig för att ge den en chans. Och tur är väl det, för den är mycket bättre än förra delen!

Yes! Gwen är inte like elak och svartsjuk längre. Nu kan jag nästan gilla henne igen! Hon är fortfarande inte världens smartaste person och styrs för mycket av sina känslor men hon är helt klart en förbättring jämfört med förra boken. Jag gillar dessutom att hon faktiskt ta tag i saker istället för att sitta i bakgrunden och inte reagerar förrän i sista ögonblicket. Fortfarande suck på hennes och Logans kärleksdrama samt alla räddningsinsatser i sista sekunden men annars är boken spännande och väldigt underhållande.

Handlingen är intressant. Det är fortfarande lite för mycket uppenbara ledtrådar och man bara sitter och vänta på att Gwen ska komma på sanningen.  Jag tycker dock om att författaren inte drar sig alltför länge innan hon låter saker och ting hända. Jag har hört att serien blir bättre efter tredje boken och efter att ha läst den här så kan jag nog förstå varför.

Eftersom det är den tredje delen i en serie och jag vill inte spoila något så nöjer jag mig med att säga att jag är väldigt glad över att serien har blivit bättre igen och jag kommer absolut att skaffa hem fjärde delen när jag får tillfälle.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Alltså, de där sphinxen vid ingången funkar ju inte alls! Ska inte de varna om Reapers passerar genom porten? Hur lyckades Vivian tar sig igenom? Och varför misstänkte Gwen inget när allt i Vivians rum var nytt? Hon kunde ju ha rört lite mer i Savannahs rum också för att verkligen ta reda på om hon är en Reaper eller inte.
  • Logans ”hemlighet” var ju rätt lamt också. Hur kan han skylla sig själv när han bara var 5 år gammal? Jag trodde först att han skulle ha blivit utnyttjad av the Reapers och dödat sin egen syster och mor.

Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Berättarröst: +1
Uppenbarhet: -1

Mest intressanta karaktär: Gwen
Bästa scen eller del: Slutet

Rekommenderar för:
Ni som vill ha spänning, magi, vänskap och kärlek.

Rekommenderar inte för:
Ni som tycker om att läsa om smarta personer.

 

B6Betyg: 6/10

Andra böcker i serien:
1. Touch of Frost
2. Kiss of Frost
3. Dark Frost
4. Crimson Frost
5. Midnight Frost
6. Killer Frost

Extraböcker:
0.5. First Frost
1.5. Halloween Frost
4.5. Spartan Frost

Läsutmaning #30 – Läs en bok som är tredje boken ur en serie

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
