RSS

Månadsrapport Maj 2014

01 Jun

Vad har blivit läst i maj då?

Månadsrapport Maj 2014

Antal lästa böcker: 18
Mellanböcker/noveller/seriealbum: 4
Påbörjade serier: 6
Avslutade serier: 3

Maj har varit en helt fantastisk läsmånad. Inte nog med att jag har läst många böcker, jag har även läst superbra böcker. Och med superbra så menar jag två böcker med betyget 10 och en med 9,5. Fattar inte heller hur jag har hunnit läsa så många böcker med tanke på att både Mistborn och City of Heavenly Fire är tegelstenar på över 700 sidor. Dessutom så har jag läst tre väldigt efterlängtade serieavslutningar. Som sagt, den bästa läsmånaden på väldigt länge!

Bästa bok: Mistborn: The Final Empire av Brandon Sanderson & Sätt mig i brand! av Tahereh Mafi
Mistborn är en fantastisk episk fantasy med ett otroligt magisystem och oförutsägbar handling. Helt underbara karaktärer och ett väldigt tillfredsställande slut trots att det är första boken i en serie! Sätt mig i brand! är egentligen inte lika bra i handlingsväg men Warner väger upp allt. Han är min största bokförälskelse ever! Kan tillägga att City of Heavenly Fire kommer på en väldigt nära tredjeplats.

Bästa överraskning: Ingen skulle sakna dig av Michelle Gagnon
Förväntade mig ingenting av den här boken och den lyckades överraska mig med sin handling och spänning.

Största besvikelse: Dorothy Must Die av Daniella Page
En av de mest efterlängtade böckerna i år men tyvärr var den inte riktigt så som jag hade förväntat mig. Den är absolut inte dålig men jag hade hoppats på betydligt mer.

Skrattat mest åt: City of Heavenly Fire av Cassandra Clare
Gråtit mest till: The Final Empire av Brandon Sanderson
Beundrat mest omslaget till: The One av Kiera Cass
Finaste kärleksförhållande: Warner och Juliette i Sätt mig i brand!
Finaste icke-romantisk-förhållande: Vin och Kelsier i Mistbon: The Final Empire.

Skrivandet:
Sakta men säkert! Jag har äntligen bestämt mig för vilket manus det är jag ska satsa på och det tuffar på. Kommer att försöka avsluta den till hösten.

Nästa månad:
Ska ta det lugnare med läsandet och försöka skriva mer. Nu har jag läst så många böcker att jag har recensioner för mer än 6 veckor framåt 😀

Avslutade anime

Anime maj

Valvrave the Liberator Säsong 1 & 2 (12 + 12 avsnitt)
Såg klart båda säsongerna av Valvrave. Rent visuellt är den fantastiskt snygg, både när det kommer till karaktärerna samt robotarna. Själva konceptet fastnade jag för direkt också även om det låter väldigt töntigt med vampyrer som styr robotar. Väldigt bra musik också! Är dock mindre förtjust i all relationsdrama och hur mesig huvudrollen är. Alldeles för många obesvarade frågor och otillfredsställande slut.

Gargantia on the Verdurous Planet (13 avsnitt)
En till anime som är väldigt snygg. Och även den här innehåller robotar (haha, känns som jag är inne i en mecha-anime-craze). Den här fokuserar dock inte på strider utan är mycket mer mysig. Gillar konceptet med en elitsoldat som via en warphole hamnar på jorden som han inte trodde existerade längre. Massor av kulturkrockar, filosofi och en superhärlig artificiell intelligens. Är lite mindre förtjust i de halvnakna tjejerna men annars en bra anime.

 
2 Comments

Posted by on June 1, 2014 in Läsvanor, Månadsrapport

 

2 responses to “Månadsrapport Maj 2014

  1. Lena

    June 1, 2014 at 21:49

    Du har ju fått mycket läst denna månad. Sagoberättaren och Oceanen vid vägens slut är jag så supersugen på att läsa!

     
  2. Charlotte C

    June 7, 2014 at 21:16

    Yeay, fram för mer skrivande! 😛 Kul att du vet vilket manus du ska satsa på, det underlättar verkligen när man inte har så mycket tid!

     

Leave a Reply

 
