RSS

Tahereh Mafi sätter mig i brand!

21 Jun

En avslutning man inte kan få nog av!

Sätt mig i brand!Titel: Sätt mig i brand!
Författare: Tahereh Mafi
Serie: Shatter Me #3
Sidantal: 364
Utgivningsår: 2014

Obs! Spoilers från tidigare delar förekommer i handlingen.

Handling:
Återetablissemanget har slagit ut rebellerna och tillsammans med dem har allt hopp om en revolution dött. När Juliette vaknar upp så förstår hon inte hur kan fortfarande vara vid liv. Överstebefälhavaren sköt henne med Warner räddade henne. Juliette är arg, hon är trött på att vara den hjälpsamma flickan som är livrädd för sina krafter. Hon har redan förlorat så mycket och hon tänker inte längre vara passiv. Den här gången tänker hon slåss tillbaka och krossa Återetablissemanget.

Tycke:
Åh gud, jag vet inte ens var jag ska börja. Den här boken är helt fantastisk! Vackert språk, bra handling, sympatiska karaktärer och det viktigaste av allt, den innehåller Warner!

Så himla underbar Warner är i den här boken! Jag menar, han har alltid varit min favoritkaraktär i serien men efter den här boken är han min favoritkaraktär all-time. Älskar verkligen alla scener med honom. Tahereh Mafi är ett geni som har lyckats skapa en så komplex karaktär som honom. Och alla nya sidor som man fick se av honom i den här boken, så swoonig!

Förutom Warner så är Juliette också riktigt bra. Nu har hon äntligen slutat tycka synd om sig själv utan accepterar sina krafter och tänker använda dem för att slå tillbaka. Himla kickass hon är alltså! Och Kenji är också helt underbar. Han växte otroligt mycket i mina ögon i den här boken och jag älskar det platoniska förhållandet mellan honom och Juliette. Däremot så tycker jag att Adam bara är jobbig, har aldrig gillat honom, och han vinner inte direkt några poäng hos mig i den här boken heller.

Mafis språk är alldeles perfekt. Det gestaltar Juliettes sinnesstämning och känslor så bra att det är helt omöjligt att inte leva in i berättelsen. Dialogerna är också väldigt bra skrivna och boken fick mig både att skratta rakt ut och gråta flera gånger. Och yikes, vilka välskrivna kyss/sexscener. Med andra böcker så brukar jag i vanliga fall skumma förbi dem för jag brukar uppfatta dem som rätt sliskiga. Men Mafis språk får dem att bli något konstnärligt vackert och elektriskt sensuellt. Jag är verkligen imponerad!

Det enda jag tycker är negativ med boken är att den är alldeles för kort! Slutet kom för snabbt och jag hade gärna läst 400 sidor till. Jag vill ha en epilog! Jag vill läsa mer om Warner! Snälla Mafi, en spinoff-serie tack!

Kort sagt, en fantastisk avslutning på en väldigt bra serie. Läs och bli förförd av Tahereh Mafis språk.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEES! Juliette valde Warner!!! Så himla lycklig jag är!
  • Jag trodde faktiskt att det skulle bli Warner som dödar sin pappa. Han har ju haft sina daddy-issues och det skulle kännas som en bättre avslutning ifall han äntligen kunde möta sin far. Slutet kom ju alldeles för snabbt!
  • Åh gud, när Warner upptäckte att sin mamma hade dött. Den scenen gjorde mig till ett känslomässigt vrak.
  • Samtidigt som jag kan förstå Adams ilska och att han är sårad så tycker jag att han är så orättvis. Han ger inte ens Juliette en chans att förklara sig utan går till angrepp hela tiden. Bara rätt åt honom att Juliette valde Warner.

Karaktärer: +1
Warner: +1
Språk: +1
Berättarröst: +1
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Warner
Bästa scen eller del: Alla scener med Warner
Minnesvärt citat:
”Nej”, säger jag. ”Det gör jag inte. Och jag vill att du ska veta det. Jag försöker inte fixa dig – jag tror inte att du behöver fixas. Jag vill inte göra om dig till någon annan. Jag vill bara att du ska vara dig själv. För jag tror att jag känner den du verkligen är. Jag tror att jag har sett honom.”

Rekommenderar för:
Ni som vill ha fantastiska karaktärer och vackert språk.

Rekommenderar inte för:
Tja… egentligen ingen. Har man läst de två första böckerna i serien så lär man ju läsa den här också.

B9.5Betyg: 9,5/10

Andra böcker i serien:
1. Rör mig inte! (eng. Shatter Me)
2. Rädda mig inte! (eng. Unravel Me)
3. Sätt mig i brand! (eng. Ignite Me)

Extraböcker:
1.5. Falla sönder (eng. Destroy Me)
2.5. Bryta sönder (eng. Fracture Me)

Läsutmaning #4 – Läs en bok vars titel består av 4 ord

Andra versioner av omslaget
Ignite Me (Shatter Me #3) av Tahereh Mafi

 

Tags: , ,

14 responses to “Tahereh Mafi sätter mig i brand!

  1. stina liffner

    June 21, 2014 at 16:53

    Jag älskade boken, men jag kan hålla med om att slutet kom snabbt, och att den kunde ha varit längre

     
  2. Rymdpotatis

    June 22, 2014 at 21:06

    Jag förstår inte hur du kan gilla Warner så mycket, för mig var det Kenji som gjorde hela boken xD Jag gillar varken Warner eller Adam, men jag håller med om att boken var fantastisk!

     
    • Anna - Boktycke

      June 22, 2014 at 21:34

      Haha, Warner är bara så intressant. Jag gillar hur han har en god sida som han aldrig visar för någon annan eftersom han har fått lära sig att känslor patetiska. Egentligen så gillar jag väl mest att han är så kapabel och smått genialisk. En officerare när han är 19 år (?) och har lyckats få alla att tro att han är grym och hänsynslös. Kenji gillar jag också väldigt mycket, men Warner är den som stal mitt hjärta 🙂

       
      • Rymdpotatis

        June 23, 2014 at 10:19

        Okej, jag förstår. 🙂 Jag tycker mest att det är lite fånigt hur han först framställs som ond, men sedan visar det sig att varendaste liten detalj av hans handlingar var för ett gott ändamål. Han är så god och missförstådd att det blir jobbigt. x) jag menar, till och med Juliette gör saker bara för att hon är arg, för att inte tala om allt hon gör på ren impuls. Warner har lika mycket anledning som hon att vara sur på livet. Jag vet inte om jag lyckas förklara så bra, men jag tycker att han är för perfekt helt enkelt.
        Sen så köper jag inte riktigt att han har varit en bra människa hela tiden. Det verkar mer som att han genomgick en grov personlighetsförändring mellan första och sista boken. Som att Mafi tröttnade på att han skulle vara elak och gjorde honom snäll i stället.

        Men jag förstår nu varför så många tycker om honom. 🙂

         
      • Anna - Boktycke

        June 24, 2014 at 22:23

        Haha, jag är en sucker för missförstådda och talangfullda karaktärer 🙂 Gillade honom redan från första boken, anade att det fanns något dolt under ytan.

        SPOILER SPOILER SPOILER
        Däremot så var jag helt säker på att Juliette skulle bli ihop med Adam eftersom han är det typiska hjälte-kärleksintresset. Är så himla glad över att Mafi vågade “bryta” mot trenden.

         
  3. Rymdpotatis

    June 25, 2014 at 10:31

    SPOILER SPOILER SPOILER
    Det håller jag faktiskt med om. Oftast blir ju huvudpersonen kär i en person först och så kommer nästa som en “distraktion”, men hon håller sig till den första i slutändan.
    Jag blev dock lite irriterad på hur Mafi vänder Adam mot läsarna och gör honom riktigt elak. Som om alla skulle bli besvikna på att Juliette valde Warner annars. Egentligen tyckte jag att hela Unite Me gick ut på att få folk att gilla Warner mer och Adam mindre. Jag tycker inte hon hade behövt göra så, ALLA måste inte bli nöjda med hur triangeldramat slutar.

     
    • Anna - Boktycke

      June 26, 2014 at 16:09

      SPOILER SPOILER SPOILER

      Ah, det där med Adam kändes väldigt överdrivet. Inte för att jag har gillat honom men han kändes ju inte ens som samma person längre. Håller med om att de känns som att Mafi vill göra Warner mer rätt genom att göra Adam mer fel.

       
  4. stina liffner

    June 25, 2014 at 23:34

    Spoliers:
    Ja, alla ska bli nöljda i ett triangeldrama, och kanske kunde Mafi ha löst det på ett bätre sätt, men jag är ändå otroligt glad hur det slutade, för i nästan varje dyspoti slutar tjejen alltid med huvudpersonen (som jag oftast hejar på då), men det är kul att det slutande anorlunda nu

     
    • Anna - Boktycke

      June 26, 2014 at 16:11

      SPOILER
      Exakt, jag kan faktiskt bara komma på fyra YA-serier där huvudrollen (tjejen) slutar ihop med det senare kärleksintresset så det är verkligen något ovanligt (iaf för mig).

       
      • stina liffner

        July 11, 2014 at 10:02

        Vilka böcker är det?

         
      • Anna - Boktycke

        July 11, 2014 at 10:14

        Om du verkligen vill veta så läs på egen risk då de innehåller stora spoilers:

        1. [Rör mig inte! (Juliette blir tillsammans med Warner)]
        2. [The Selection (America blir tillsammans med Maxon)]
        3. [Soul Screamers (Kaylee blir tillsammans med Tod)]
        4. [House of Night (Zoey har flera kärleksintressen och blir ihop med någon av dem)]

         
  5. Azet

    February 18, 2015 at 18:03

    Zoey slutar med att bli tillsammans med Stark, bara så du vet.

     
    • Anna - Boktycke

      February 19, 2015 at 09:26

      Okej 🙂

       
      • Azet

        April 29, 2015 at 17:05

        Och var ej orolig.Hon var ej otrogen mot Stark en enda gång.Visst hon var attraherad av Aurox men det var för att hon kände Heath varje gång hon såg honom.Men hennes hjärta tillhörde fullständigt Stark.Men jag är mest intresserad i romantiken mellan Kalona och Nyx.

         

Leave a Reply

 
