RSS

Månadsrapport Juni 2014

01 Jul

Vad har blivit avverkat i juni då?

Månadsrapport juni 2014

Antal lästa böcker: 15
Mellanböcker/noveller/seriealbum: 3
Påbörjade serier: 1 (som jag är säker på i alla fall)
Avslutade serier: 0 (räknar inte med Just One Night då den bara är en novell)

Efter en fantastisk maj så är juni betydligt svalare. Det har mest varit medelmåttiga till ganska bra böcker, inte hittat någon ny favorit med andra ord. Något intressant är väl kanske att jag faktiskt har mest läst uppföljare eller ensamstående böcker den här månaden. Brukar ju annars alltid påbörja minst 3 nya serier 🙂

Bästa bok: Inte vem som helst av Nina Lacour
Som sagt så har det varit en väldigt medelmåttig månad. Vet inte om det är jag som är fantasilöst men av 15 böcker så har ca 10 av dem fått betyget 7 vilket också är det högsta betyget den här månaden. Men om jag ska välja den boken som lämnat mest intryck så får det bli Inte vem som helst av Nina Lacour. Älskar verkligen sommarkänslan i boken.

Bästa överraskning: Half Bad av Sally Green
Trodde att det skulle vara en typisk häxbok (typ godhet mot ondska) men den här var betydligt mer intressant. Gillar även du- och jagperspektivet. Kan inte sätta fingret på vad men det är något annorlunda men det är något som skiljer den här boken från andra böcker i samma genre.

Största besvikelse: Just One Night av Gayle Forman
Skulle nog ha gillat den här om jag hade läst den direkt efter Just One Year. Nu känns det som att jag har glömt bort en massa och hade inte alls lätt för att knyta mig an till karaktärerna.

Skrattat mest åt: I huvudet på Colin Fischer av Ashley Edward Miller & Zack Stentz
Gråtit mest till: Francesca av Melina Marchetta
Beundrat mest omslaget till: World After av Susan Ee
Finaste kärleksförhållande: Anna och Kaidan från Sweet Peril (i brist på annat)
Finaste icke-romantisk-förhållande: Sloane och Emily i Since You’ve Been Gone

Skrivandet:
Det går ganska segt just nu. Jag skriver mer metodiskt än kreativt om ni förstår vad jag menar. Har så mycket att planera i sommar att jag lätt tappar fokuset :/

Nästa månad:
Det blir lugnare med både skrivandet och läsningen. Måste verkligen komma igång med planeringen till festen i september.

Avslutade anime

Killlakillpromo

Kill La Kill (24 avsnitt)
Helt knäpp anime med mycket halvnaket och blodiga strider. Gillar i vanliga fall inte den sortens anime men den här är så bisarr att den blir rolig. Vem kommer på idén att kläder är onda? Därför är rebellgruppen nudister allihopa haha. Något som är bra är väl att det är nästan lika många halvnakna killar som tjejer, “bra” kanske  inte är det rätta ordet, men det är i alla fall någorlunda jämställt. Egentligen så började jag titta på den här bara för att jag tyckte att den hade en häftig titel (som för övrigt inte har något med handlingen att göra).

Bokrelaterade filmer

Filmer juni 2014

Vampire Academy baserad på Vampire Academy
Här har vi en film som man definitivt inte se med kritiska ögon. De första fem minuterna kändes jätte b och jag klagade konstant för alla i närheten. Men sen när jag väl har accepterat att filmen inte kommer att bli en perfekt version av min egen fantasi så blev den faktiskt ganska bra. Jag gillar skolmiljön, jag gillar kläderna och jag tycker att Zoey gör ett strålande jobb som Rose, så mycket sass den tjejen har! Gillar även att de följer boken väldigt bra (vad jag minns i alla fall). Mason är så himla gullig ❤ Rekommenderar er som gillar Vampire Academy att se den, men förväntar er inget mästerverk.

The Wolf of Wall Street baserad på The Wolf of Wall Street 
Har inte läst boken men vilket kräk huvudrollen är. Hela filmen består av massa skrikande, grimaser, sex och droger. Man vet liksom inte om man ska heja på huvudrollen eller föraktar honom så på det sättet är det väl en bra film. Det är faktiskt rätt jobbigt att veta att den är baserad på riktiga händelser och personen som Leonardo spelar finns på riktigt och är nu på fri fot efter att ha suttit fängslat ett tag. Kan även tillägga att enligt Wikipedia så planerar han att betala av sina stora skulder genom att hålla i föreläsningar. Och det går ju bra för honom med tanke på att en föreläsning med honom kostar ca 200 000 kr.

Edge of Tomorrow based på All You Need Is Kill
Favoritfilmen den här månaden. Visste i stort sett ingenting när jag såg den och den var mycket bättre än vad jag trodde. Väldigt bra blandning mellan action, humor och spänning. Visste inte förrän jag såg i eftertexterna att filmen är baserad på en japansk “light novel” (typ blandning mellan manga och bok). Har inte läst originalboken än men planerar att göra det. Min pojkvän som har läst sen säger dock att den skiljer sig väldigt mycket från filmen.

 
4 Comments

Posted by on July 1, 2014 in Läsvanor, Månadsrapport

 

4 responses to “Månadsrapport Juni 2014

  1. Petra

    July 2, 2014 at 10:06

    Jag gillade också VA filmen, och tyckte att Zoey var en väldigt bra Rose. Hoppas på att Frostbite också ska bli film nu. 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      July 3, 2014 at 19:54

      Ah, det får vi hoppas på! Jag fastnade egentligen inte för bokserien förrän jag läste Frostbite så jag ser den gärna ifall det blir en film.

       
  2. Zozzo

    July 2, 2014 at 20:16

    Jag såg Wolf of Wall Street för ett ganska bra tag sedan men hade ingen aning om att den var baserad på riktiga händelser :O Då vet jag inte riktigt hur jag ska känna angående huvudkaraktären som då finns på riktigt o.O

     
    • Anna - Boktycke

      July 3, 2014 at 19:55

      Ja, eller hur? Det känns olustigt att det finns såna svindlare i världen som bara lever på att lura folk på pengar. Och allt sexköp och drogerna på kontoret. Vet iofs inte hur mycket av det som är överdrivet men något förekom det nog iaf.

       

Leave a Reply

 
