RSS

Dorothy måste dö!

02 Jul

En knasigare berättelse blir svårt att hitta!

Dorothy Must DieTitel: Dorothy Must Die
Författare: Daniella Page
Serie: Dorothy Must Die #1
Sidantal: 452
Utgivningsår: 2014

Handling:
Amy Gumm är den utstötta och bittra tonåringen som bor i en husvagn. Sedan flera år tillbaka har hon tagit hand om sin mamma som spenderar fritiden framför tv:en eller i baren. När hon blir avstängd från skolan av orättvisa anledningar och överges av sin mamma så tänker hon inte ge sig när tornardon kommer. Ovädret är dock mycket värre än vad hon har räknat med och till sin chock så sugs husvagnen in i tornadon. När Amy vaknar till igen har hon hamnat i en annan värld, det magiska landet Oz. Men det än gång förtrollade landet är nu mörkt och grymt. För Dorothy har tagit över makten är hänsynslös mot invånarna. Det finns bara ett sätt för Amy att överleva i Oz, hon måste döda Dorothy innan hon själv blir dödad.

Tycke:
Dorothy Must Die är utan tvekan av de häftigaste titlarna som kommit ut i år. En blodig och mörk version av underlandet Oz? En ond Dorothy? Hur himla häftigt låter inte det? Med tanke på att Oz-serien tillhörde mina favoritböcker när jag var mindre så ville jag läsa den här sen jag fick höra talas om den. Är den lika bra som den verkar? Det får ni se.

Först och främst så älskar jag miljön och alla udda personer och varelser. Det finns så mycket att låta sig förundras över. De onda versionerna av Lejonet, Fågelskrämmaren och Plåtmannen är också väldigt bra och fler scener med dem fick mig att rysa av obehag. Helt klart tummen upp för det!

Vad boken vinner på i unikt koncept förlorar den dock på huvudrollen Amy. Jag gillade henne i början när hon var stark trots att hela världen var emot henne. Men sen när hon kom till Oz blir det lite för mycket “Men jag är inte speciell, varför just jag? Jag vill inte rädda världen”. Saken är ju den att jag inte ens riktigt förstår vilka mål Amy har. Först ville hon åka hem men efter halva boken nämndes det knappt. Dessutom är hon även ganska trögtänkt och jag gillar smarta karaktärer. Sen blev jag lite trött på att Nox ska vara den stereotypiska “bad boy med tragisk förflutet”. Så fort han dök upp var det liksom “Aha, där har vi ena kärleksintresset i en framtida kärlekstriangel.”

Dessutom så stör jag mig på alla karaktärer som tar sin egen mystik på största allvar och har svåra kommunikationsproblem. Om nu Amy är sista hoppet för Oz så kanske man faktiskt bör berätta vilka hennes bundsförvanter är istället för att hålla det hemligt och låta henne gissa.

Andra halvan är bättre än den första när det kommer till spänning men det kändes ändå som att det saknades något. Hela första boken är som en enda lång introduktion till karaktärerna och världen. Det i sig är väl inte helt fel men jag hade hoppats på betydligt mer action.

Slutordet är att boken har ett väldigt häftig koncept men lyckas inte riktigt med att leverera handlingen och karaktärerna. Jag är dock rätt säker på att uppföljarna kommer att vara mycket bättre. Nu har man blivit introducerad till världen och karaktärerna så nästa bok lär vara mer actionfullt. Kommer absolut att läsa fortsättningen när den kommer ut.

Förresten, vill man läsa om hur Dorothy tog över makten i Oz så finns prologboken No Place Like Oz. Man behöver inte ha läst den innan man börjar på Dorothy Must Die men den ger större inblick i vad som har hänt.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Men seriöst, varför berättade de inte från början att det var Jellia som var spionen? Jag trodde som Amy att det var trollkarlen som var häxornas bundsförvant. Sen kommer Nox och anklagar henne för att ha förstört planen när de inte ens har berättat om planen för henne. Suck alltså.
  • Undrar vem Pete är. Har han något med Ozma att göra månntro?
  • Nu i efterhand när man har läst klart boken så inser man att bokens beskrivning är en sammanfattning (och spoiler) av hela boken. Det är ju inte förrän i slutet de fattar att de måste besegra Lejonet, Fågelskrämman och Plåtmannen först innan de kan döda Dorothy.

Koncept: +1
Miljö: +0,5
Takt: -0,5

Mest intressanta karaktär: Trollkarlen
Bästa scen eller del: Spoiler [När Amy fick se Fågelskrämmans hjärna]

Andra verk som jag kom att tänka på:
Splintered av A. G. Howard – En tjej som kommer till ett känt underland och ska störta nuvarande tyrann.

Rekommenderar för:
Ni som har läst Oz-serien (eller sett filmen) och gillar skruvade retellings.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha mycket action och starka huvudroller.

B6Betyg: 6/10

Andra böcker i serien:
1. Dorothy Must Die
2. Titel ej bestämd
3. Titel ej bestämd

Extraböcker:
0.5. No Place Like Oz
1.5 Titel ej bestämd

Läsutmaning #27– Läs en bok som är en debutbok

 

Tags: ,

3 responses to “Dorothy måste dö!

  1. Amanda-theheavenofbooks

    August 12, 2014 at 21:25

    Jag är väldigt sugen på att läsa den här boken! Dock så undrar jag om man måste ha läst Trollkarlen från Oz innan man ger sig på Dorothy Must Die. Vad skulle du rekommendera?:)

     
    • Anna - Boktycke

      August 12, 2014 at 21:28

      Det är inget måste men jag rekommenderar att man åtminstone tar reda på originalberättelsen (t.ex. läsa en sammanfattning på Wikipedia) innan man ger sig på den här. Dorothy Must Die utspelar sig ju efter händelserna i Trollkarlen från Oz så ifall man inte vet något om den boken innan så tror jag att det kan vara lite förvirrande.

       
  2. Amanda-theheavenofbooks

    August 14, 2014 at 08:30

    okej, tack så mycket!

     

Leave a Reply

 
