RSS

Som tjej i en pojkskola

12 Jul

En bok som började långsamt men slutade på topp!

FrancescaTitel: Francesca (original Saving Francesca)
Författare: Melina Marchetta
Sidantal: 250
Utgivningsår: 2013 (original 2003)

Handling:
Francesca vantrivs på sin nya skola. Med tanke på att det är en pojkskola som nyligen öppnats upp för flickor så är de bara trettio tjejer totalt och flera hundra killar. Det kanske låter som ett drömscenario för en tonårstjej men verkligheten är långt därifrån. Killarna är respektlösa och tjejerna blir ständigt kränkta. Hon har dessutom inga kompisar i den nya skolan och känner ingen trygghet. Det värsta av allt är nog att hennes irriterande och superenergiska mamma plötsligt blir sängliggandes och inte orkar göra någonting. Francesca får inga förklaringar och känner hur hon tappar greppet om livet. Ingen förstår henne, ingen vill prata med henne. Finns det någon som kan rädda Francesca?

Tycke:
Francesca är en bok som har fått lysande recensioner men eftersom jag personligen inte förstod mig på storheten i Jellicoe Road så hade jag inte så höga förväntningar på den.

Och till en början så var mina farhågor sanna. Jag fastnade varken för karaktärerna eller handlingen. Francesca tyckte jag var en tjej som var alldeles för bitter och klagade för mycket, dessutom så fattade hon inte att hennes så kallade “gamla kompisar” bara var ytliga bitchar. Tyckte även att familjesituationen hemma kändes överdrivet och att ingen gjorde rätt saker. Så tuffade det på i ca 150 sidor. Sedan BAM! Plötsligt var jag superfäst vid karaktärerna och alla deras känslor träffade mig rakt i hjärtat. Jag överdriver inte när jag säger att vartenda kapitel fick mina ögon att tåras. Var helt utmattad av gråt när jag väl hade läst klart boken. Det är så fina och trovärdiga förhållanden och äntligen så förstår jag var folk menar när de hyllar Melina Marchetta!

Nu i efterhand så vet jag fortfarande inte vad det var som hände i den sista tredjedelen av boken som fick mig att älska den så mycket. Kanske var jag bara för trött eller stressad när jag läste början att jag levde mig inte in i boken? Hur som helst så älskar jag familjerelationen. Att Francesca och brorsan stod varandra så nära. Att hon tar ut sin ilska på sin pappa för att hon inte vet vad hon ska göra. Att hon sedan ångrar sig och inser hur viktig familjen är för henne. Många människor, inklusive mig själv, tar sina föräldrar för givet. Man inser inte hur viktiga de är innan något händer. Det tycker jag att författaren har fått till väldigt bra.

Vänskapsrelationerna i boken är också helt underbara. Jag tycker om att författaren både har fått med de falska vännerna och de riktiga. Och även vänskapen mellan killar och tjejer! Alla killar behöver inte vara kärleksintressen även om man umgås med dem i tid och otid.

Det finns inte så mycket att säga om handlingen eftersom den inte har någon tydlig handling. Det är helt enkelt en “ung-flicka-växer-upp”-bok och är tungt karaktärsbaserad. Den svenska översättningen flyter på bra men jag kan nog tänka mig att boken är ännu bättre på sitt originalspråk.

Som betyg får boken en 7:a. Jag skulle säga att början och mitten bara låg på en 5:a medan sista tredjedelen är en 9:a. Som tidigare nämnt så tyckte jag inte att Jellicoe Road var någon fantastisk upplevelse men nu är jag sjukt sugen på att läsa om den. Eller rättare sagt, jag vill läsa mer av Melina Marchetta!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh gud vad jag grät när pappan hämtade Francesca och bara kramade om henne. Och sen när mamman hämtade henne på skolan. Så himla glad och berörd jag var!

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1

Mest intressanta karaktär: Jimmy
Bästa scen eller del: De sista 75 sidorna.

Rekommenderar för:
Tycker du om karaktärsdrivna böcker om en ung flicka som växer upp så lär du gilla den här.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha något spännande eller actionfyllt.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker jag har recenserat av författaren:
Jellicoe Road

Andra versioner av omslaget
Francesca 2Francesca 3Francesca 4

 

Tags: , ,

5 responses to “Som tjej i en pojkskola

  1. Maria

    July 12, 2014 at 22:50

    De här karaktärerna betyder så mycket för mig och det gör mig glad att de hittade in i ditt hjärta också. Och de kommer tillbaka i The Piper’s Son! (Som jag har två ex av så säg till om du vill ha det ena. :)) Men tårarna. Hjälp, de är verkligen utmattande.

     
    • Anna - Boktycke

      July 12, 2014 at 23:20

      Jag håller på att läsa The Piper’s son just nu! Himla härligt att få återse karaktärerna, även om det är under mörkare stämning.

       
  2. Petra

    July 13, 2014 at 11:33

    Efter The Piper’s Son tycker jag attdu ska läsa Finnikin of the Rock. Den är alldeles fantastiskt bra, och jag kan mycket väl tänka mig att du skullt tycka om den!🙂

     
    • Anna - Boktycke

      July 14, 2014 at 10:56

      Det har jag planerat! Blev sugen på dem efter dina recensioner. Ska bara vänta på att bibblan får in dem först🙂

       
  3. Velma

    July 15, 2014 at 12:45

    Det verkar att boken är ganska intressant och jag kunde tycka om edn, så reserverade den från bibliotek.

     

Leave a Reply

 
