RSS

En värld efteråt

17 Jul

När änglarna har tagit över världen går inga människor säkra…

World AfterTitel: World After
Författare: Susan Ee
Serie: Penryn & The End of Days #2
Sidantal: 439
Utgivningsår: 2013

Obs! Spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Penryn har fått tillbaka sin familj men förlorat Raffe. Tillbaka bland människorna inser hon att hon inte längre är säker bland dem. Hennes lillasyster Paige har blivit ett monster och hur än Penryn försöker så kan hon inte förmå sig själv till att röra vid henne. Inte heller hjälper det att Paige inte längre kan äta vanlig mat utan har numera blodigare prefersenser. Med en galen mamma, ett ohyggligt experiment till syster och en ängels svärd måste Penryn återigen göra allt i sin makt för att försvara sin familj.

Tycke:
Angelfall var en bok som verkligen imponerade på mig med sin mörka stämning och starka karaktärer. Onda änglar, en galen familj och en postapokalytpisk värld, vad mer kan man begära?

Penryn är en fascinerande karaktär. Jag gillar starkt att författaren har gett förklaringar till varför hon är så självständig och stark. Berättelsen skulle inte ha varit särskilt trovärdigt om hon hade varit en vanlig tjej som har växt upp i en vanlig familj. Sen gillar jag även Raffe (även om det är svårt att begripa sig på honom ibland), mamman, Paige, tvillingarna och sist men inte minst Pooky Bear!

Det som drar ner betyget för mig är handlingen, även fast det var över ett år sedan jag läste Angelfall så tycker jag att World After liknar sin föregångare alldeles för mycket. Penryn ska återigen leta efter sin syster, hennes mamma lever ett eget liv, det är till och med återigen en fest och Penryn ska infiltrera festen genom att se snygg ut. Fick lite väl för mycket deja vu-känsla när jag läste den här boken. Sen förstår jag fortfarande inte vad änglarna håller på med. Vad är Uriels plan? Vill de ta över världen? Eller har de något annat i sikte?

Jag skulle nog säga att andra halvan är bättre än den första då det händer mer saker och innehåller också mer humor. Åh Pooky Bear, kan fortfarande inte låta bli att le hihi. Den postapokalyptiska stämningen är riktigt bra beskriven och jag gillar också att det bara har gått några månader efter invasionen. Det gör så att hela berättelsen känns nu istället för långt bort i framtiden.

Kort sagt, en bra uppföljare men inte lika bra som den första boken. Kommer att plocka upp tredje boken när den kommer ut!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Var så besviken på Penryn som inte kunde förmå sig att röra vid Paige eller se henne i ögonen. Hon är ju din lillasyster! Var dock en väldigt fin scen när hon kramade om Paige i slutet. Jag antar att Penryn kommer nu att bli en viktig person i kriget eftersom hon kan kontrollera skorpionerna.
  • Värst vad Raffe har blivit flörtig. Jag trodde att han skulle vara lite mer stel med tanke på att han har varit så emot människokvinnor. Inte för att jag klagar, gillar den nya Raffe mycket mer.
  • Det där labbet var faktiskt ganska vidrigt. Scenen då de tvingade in människorna i vattenbehållarna fick mig att rysa.

Handling: +0,5
Berättarröst: +0,5
Stämning: +1

Mest intressanta karaktär: Penryn
Bästa scen eller del: När Penryn presenterade Pooky Bear för Raffe.

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en postapokalyptisk berättelse med onda och grymma änglar.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha mycket romans och fluffiga moln.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. Angelfall
2. World After
3. Titel ej bestämd
4. Titel ej bestämd
5. Titel ej bestämd

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
