RSS

Fyra tonåringar på sommarturné

26 Jul

En sommar då drömmar krossas och nya föds fram.

Inte vem som helstTitel: Inte vem som helst (eng. The Disenchantments)
Författare: Nina LaCour
Sidantal: 293
Utgivningsår: 2014 (original 2012)

Handling:
Colby och Bev har varit bästisar sedan de var små och istället för att börja i högskolan direkt efter gymnasiet så tänker de ta ett sabbatsår och resa Europa runt. De har planerat resan i flera år och Colby, som har varit hemligt kär i Bev sedan länge, ser fram mycket fram emot att se sig runt med henne. Innan Bevs band The Disenchantments splittras åker de på en sommarturné och Colby är deras chaufför. Men vad som skulle ha varit en hejdundrandes kul resa blir något annat. Hemligheter avslöjas och drömmar krossas. Från att ha varit oskiljaktiga vänner står nu Colby och Bev inför ett vägval, och det verkar inte som att de längre kan fortsätta tillsammans…

Tycke:
Jag har inte läst något av Nina LaCour innan och efter den har boken så vill jag väldigt gärna läsa meeeer! Vilken härlig sommarkänsla! Roadtrip, musik, vänskap och kärlek kan inte gå fel!

När jag först började läsa så blev jag faktiskt förvånad över att huvudrollen är en kille. Här tycker jag att författaren verkligen ha fått till hans berättarröst bra. Colby låter trovärdigt som kille, det är liksom inte för tjejigt eller för grabbigt utan precis lagom.

Sedan så gillar jag karaktärerna och älskar deras relation. Speciellt så tycker jag om Colbys avslappnade relation till tjejerna i bandet. Visst tänker han på hur snygga de är ibland, men han gör det på ett naturligt sätt. Det är som att man kan tycka att en kompis är snygg men det är inget man tänker på hela tiden.  Och tjejerna är så himla härliga! Bev är lite jobbig med sina hemligheter och jag kan inte låta bli att tycka att hon är grymt egoistisk. Hade jag varit Colby så skulle jag nog inte ha kunnat tillbringa en turné med henne.

Tänker inte berätta så mycket om handlingen eftersom det egentligen finns så mycket handling. Boken är tungt baserad på karaktärer och hur det är att växa upp. Detta tycker jag verkligen att författaren har lyckats fenomenalt med. Under läsningens gång återvände jag till tonåren och återupplevde förväntningarna och osäkerheten inför framtiden, att skiljas från gamla vänner för att dyka in i en ny värld. Även om man själv inte har varit kär i sin bästis eller åkt på sommarturné så tror jag att många kan känna igen sig i känslan som boken ger.

Det enda negativa jag har att säga om boken är väl att jag tycker att Colby är lite för snäll ibland. Hade velat se mer reaktioner från honom men istället så är han för det mesta ganska lugn. Detta får mig att gilla honom men jag hade gärna sett lite mer glöd. Sen tycker jag väl att det ändå måste vara väldigt ovanligt att föräldrarna låter fyra tonåringar (varav en är 17 år) åka på en roadtrip och spela på en massa skumma klubbar.

Sammanfattat så gillar jag den här boken och vill absolut läsa mer av författaren. Inte vem som helst är perfekt att läsa i sommar, speciellt för er om tycker om musik och vänskap.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Tyckte att det var konstigt att Colby inte reagerade mer efter att han och Bev hade legat med varandra. Trodde att något i deras relation skulle ändras men de känns fortfarande som vänner istället för kärlekspar.
  • Trodde först att Bev hade blivit sexuellt trakasserad och att mamman visste om det men inte hjälpte. Tycker att hon är så feg som inte berättar om det för Colby utan ljuger för honom och får honom att tro att de ska resa tillsammans.

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1

Mest intressanta karaktär: Colby
Bästa scen eller del: När de tittar på fotografierna.

Rekommenderar för:
Ni som tycker om somriga böcker som handlar om hur det är att växa upp.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill har action och spänning.

B7Betyg: 7/10

 

 

 

Tags: , ,

2 responses to “Fyra tonåringar på sommarturné

  1. Fia Filur

    July 28, 2014 at 13:56

    Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den här!!! Vill jättegärna läsa hennes nyaste (?) som du läste på engelska nyss. Hoppas att den också kommer på svenska.

     
    • Anna - Boktycke

      July 30, 2014 at 09:53

      Everything Leads to You överraskade mig verkligen. Hade inte väntat mig att den skulle vara så bra. Nu vill jag läsa hennes debutbok också 🙂

       

Leave a Reply

 
