RSS

Månadsrapport Juli 2014

02 Aug

Resultatet för juli!

Månadsrapport juli 2014

Antal lästa böcker: 13
Mellanböcker/noveller/seriealbum: 2
Påbörjade serier: 2
Avslutade serier: 2

I början av månaden gick läsningen väldigt trögt då jag hade så mycket annat att tänka på. Dock så tog jag upp farten igen vid sista veckan och läste ut flera böcker. På det hela så är jag mycket nöjd då jag har hunnit läsa en del ändå samt hittat två böcker som verkligen överraskade mig rejält.

Bästa bok: Everything Leads To You av Nina Lacour
För andra månaden i rad så har den bästa boken skrivits av Nina LaCour (förra månaden var boken Inte vem som helst). LaCour är verkligen på god väg att bli en av mina författare. Älskar berättarrösten, karaktärerna och framförallt att man fick läsa så mycket om filmproduktion. Den här boken har verkligen ändrat min syn på hur men ser på filmer. Att huvudrollen dessutom inte är den stereotypiska flickan höjer också boken i mina ögon. Rekommenderas!

Bästa överraskning: Sju minuter över midnatt av Patrick Ness
Herregud vilket vackert språk, det hade jag verkligen inte väntat mig då jag totaldissade språket i Tystnaden i Bruset av samma författare. Trodde först att det var en spökhistoria för barn men icke! Den är oerhört sorglig och djup och fick mig att gråta floder.

Största besvikelse: Defiance av C. J. Redwine
Hade förväntat mig mycket mer av denna bok som beskrivs som en blandning mellan dystopi och fantasy. Vad jag fick är istället filmen “Hotet från underjorden” fast med två deppiga ungdomar som går rakt in i fällor fast de är medvetna om att det är en fälla. Suck.

Skrattat mest åt: Hold Me Closer Necromancer av Lish McBride
Gråtit mest till: Sju minuter över midnatt av Patrick Ness
Beundrat mest omslaget till: Sju minuter över midnatt
Finaste kärleksförhållande: Emi och Ava i Everything Leads To You
Finaste icke-romantisk-förhållande: Kompisgänget i The Piper’s son.

Skrivandet:
Har för tillfället tagit skrivpaus, men däremot så har jag skrivit ner ännu fler idéer i min idésamling.

Nästa månad:
Gahh, redan augusti! Har inget speciellt planerat gällande läsningen eller skrivandet. Misstänker dock att jag inte kommer att ha så mycket tid nåt av dem.

Avslutade anime

Anime juli 2014

Blast of Tempest (24 avsnitt)
En urban fantasy med magi och profetior. Förvånansvärt oförutsägbar måste jag säga. Den har dessutom en av de bättre lyckade kärlekstrianglar jag har sett på länge. Vet inte när jag senast läste om ett kärleksproblem där två killar är bästisar och båda är förälskad i samma döda tjej, och när jag säger död så menar jag som i begraven och inte som vampyr. Den är dessutom halvt inspirerad av Shakespeares Hamlet och Tempest så det är många citat därifrån. Tyckte dock att animen saknade en tydlig dramaturgisk kurva och blev inte spännande nog.

The Devil Is a Part-Timer! (12 avsnitt)
Ganska knäpp anime om en dark lord tillsammans med sin general hamnar på jorden efter att de har förlorat en strid mot hjälten i sin hemvärld. Utan magi och utan att kunna något om hur jorden fungerar bestämmer de sig för att ta över jorden istället… genom att jobba på en hamburgerrestaurang. Ganska rolig och väldigt överdrivet. Synd bara att den inte har något riktigt slut.

No Game No Life (12 avsnitt)
Bästa animen på flera månader. Älskar konceptet med två supersmarta men introverta syskon kommer till en annan värld där allting styrs via spel. Och givetvis så passar det syskonen som handen i handsken då de är oövervinnerliga när det kommer till alla sorters spel, oavsett om det gäller schack, fia med knuff eller datorspel. Synd bara att det är så mycket halvnaket i den här serien, annars så gillar jag den riktigt mycket.

Bokrelaterade filmer

Divergent-2014-Movie-Poster1

Divergent baserad på Divergent
Äntligen så har jag sett Divergent! Tyckte att den var okej. Saknade spänningen då jag redan visste vad som skulle hända. Tycker dock mycket om mardrömslandskapen och Shailene Woodley var helt fantastisk i flera scener. Theo James som spelar Four är helt okej också, tyckte först att han såg så gammal ut men efter att ha sett filmen så tycker jag ändå att det fungerar. Jag tror faktiskt att jag skulle ha gillat filmen mer ifall jag inte hade läst boken. Just spänningen och att man inte visste vad som skulle hända var ju en av anledningarna till varför jag gillade boken så mycket.

 
3 Comments

Posted by on August 2, 2014 in Läsvanor, Månadsrapport

 

3 responses to “Månadsrapport Juli 2014

  1. Elin

    August 3, 2014 at 16:07

    Har du sett Vampire Academy än? Och i så fall, vad tyckte du om den filmen?🙂

     
  2. Charlotte C

    August 4, 2014 at 18:12

    Kul med en massa nya skrividéer! Får hoppas du får tid över längre fram så att du kan förverkliga dem allihop!🙂

     

Leave a Reply

 
