RSS

En handbok för Shadowhunters

14 Aug

Något för de mest inbitna fansen

The Shadowhunter's Codex

 

 

Titel: The Shadowhunter’s Codex
Författare: Cassandra Clare & Joshua Lewis
Sidantal: 274
Utgivningsår: 2013

Handling:
Handboken för alla Shadowhunters fast med Clarys, Simons och Jaces anteckningar.

 

 

Tycke:
Även om jag är en stor fan av Cassandra Clars Shadowhunter-värld så hade jag från början inte tänkt läsa den här påhittade faktaboken. Men när jag såg den i bibblan så tyckte jag att omslaget blänkte så fint och den fick följa med mig hem.

Låt mig göra en sak klar, den här boken är endast till för fansen. För vem vill annars lägga ner ett par timmar på att läsa en (ganska) tråkig faktabok med ihopfantiserade information? Jag kunde väl tycka att vissa partier är ganska intressanta, t.ex. det om Parabatai och Jonathan Shadowhunter. Men de långa historiska delarna är (enligt mig) rätt så meningslösa att läsa om. Om jag ska vara helt ärlig så skummade jag igenom de bitarna.

De som räddar boken från att bli ett riktigt sömnpiller är Clarys, Simons och Jaces anteckningar. Haha, ibland så kändes det som att jag läste vidare i boken bara för att läsa deras anteckningar. Gillar verkligen Simons nördiga humor! Älskar även Clarys teckningar i boken, åhhh Chairman Meow är sååååå söt. I slutet av boken finns även flera porträtter/illustrationerna på karaktärerna i The Mortal Instruments, de är fina men grejen är att jag inte vet vilka de är. Jag tror att jag vet vilka som ska föreställa Isabell, Alec, Magnus och Simon, men resten har jag ingen aning om.

En annan lite smårolig sak är att Henry från The Infernal Devices nämndes flera gånger i boken. Hehe, coolt att hans uppfinningar faktiskt blev användbara.

Så kort sagt, en bok som inte gav så mycket för min del. Jag kan tänka mig att hardcore-fansen kommer att sluka den här och blir ännu mer insatt i Shadowhunter-världen. Men för en vanlig läsare så skulle nog den här boken kännas en aning långtråkig.

Takt: -1
Handling (eller brist på den): -1
Humor/illustrationer: +0,5

Bästa scen eller del: Simons saga om Jonathan och David

Rekommenderar för:
De mest inbitna Shadowhunter-fansen.

Rekommenderar inte för:
Rekommenderar ej för: Alla ni andra som inte är hardcore-Shadowhunter-fans.

B3.5Betyg: 3,5/10

 

 

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
