RSS

Minirecensioner – Seriealbum för Shadow Kiss och Clockwork Angel

20 Aug

Shadow Kiss: The Graphic Novel (Vampire Academy- The Graphic Novel #3) av Richelle MeadTitel: Shadow Kiss: The Graphic Novel
Författare: Richelle Mead
Illustratör: Emma Vieceli
Serie: Vampire Academy: The Graphic Novel #3
Sidantal: 160
Utgivningsår: 2013

Minihandling:
Shadow Kiss i seriealbum-format.

Tycke:
Var så längesen jag läste Vampire Academy-serien så det är superhärligt att få en snabb repris i tecknad form. Och med snabb så menar jag verkligen blixtsnabbt. De har lyckats klämma in originalberättelsen på 446 textsidor till 160 ritade sidor. För mig som redan känner till handlingen så var det inga problem att hänga med men annars så kan jag nog tänka mig att det kan vara lite förvirrande.

Ritstilen är jag fortfarande inget fan av men det är helt okej. Lyxigt att hela albumet är i färg i alla fall. Är osäker på om det kommer att komma fler seriealbum då det sägs att de inte har sålts så bra, men jag kommer definitivt att plocka upp fortsättningen ifall jag ser den i bibblan.

B5Betyg: 5/10

Andra böcker i serien:
1. Vampire Academy: The Graphic Novel
2. Frostbite: The Graphic Novel
3. Shadow Kiss: The Graphic Novel

________________________________________________________________________________

 

Clockwork Angel (The Infernal Devices- Manga #1) by Cassandra Clare (Goodreads Author), HyeKyung Baek (Illustrator)Titel: Clockwork Angel: The Manga
Författare: Cassandra Clare
Illustratör: HyeKyung Baek
Serie: The Infernal Devices: The Manga #1
Sidantal: 240
Utgivningsår: 2012

Minihandling:
Clockwork Angel i manga-format.

Tycke:
Som ni säkert vet så älskar jag manga. Clockwork Angel är dock mer manwha (koreansk manga) än manga (som i japansk manga). För en utomstående så är väl detta strunt samma men är man någorlunda insatt i manga så ser man ofta på ritstilen om det är en manga eller en manwha. Nåja, vad jag vill komma fram till att jag inte var så tänd på ritstilen när jag bara såg första sidan, men ju mer jag läste desto mer vande jag mig och nu tycker jag att den är riktigt bra till och med.

Mangaversionen följer originalboken väldigt bra så man kan väl säga att det är en komprimerad version. Så härligt det är att få se de älskade karaktärerna i tecknad form. Älskar speciellt Jem, han ser ungefär ut så som jag hade föreställt mig. De enda jag är lite missnöjda med är Magnus Bane (inte snygg och flamboyant nog) och Henry (han ser ut som en snögubbe i ansiktet).

Sen älskar jag också alla chibi-scener. För er som inte vet så är det när karaktärerna gestaltas som små och knubbiga för att visa att scenen är humoristisk eller överdrivet. Så gulliga Tess, Jem och Will ser ut då :)

Kort sagt. En väldigt bra manga-adoptation måste jag säga. Kommer definitivt att läsa resten av serien när jag hittar dem i bibblan. Det är faktiskt till och med så att jag kan tänka mig att köpa hem serien själv ifall bibblan inte köper in dem.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra delar i serien:
1. Clockwork Angel: The Manga
2. Clockwork Prince: The Manga
3. Clockwork Princess: The Manga

 

 

Tags: , , ,

Leave a Reply

 
