RSS

Monstret som kommer sju minuter över midnatt

24 Aug

En hemsk och underbar berättelse.

sju-minuter-over-midnattTitel: Sju minuter över midnatt (eng. A Monster Calls)
Författare: Patrick Ness
Sidantal: 216
Utgivningsår: 2012 (original 2011)

Handling:
13-åriga Conor är den ensamma killen i skolan. Hans mamma är sjuk och medicinerna verkar inte hjälpa. Till råga på det så drömmer han mardrömmar, mardrömmar som är så hemska att han vaknar upp skrikandes. Snart börjar något märkligt att hända, han vaknar alltid upp 00.07 och märker hur idegranen utanför huset blir ett monster. Monstret säger att det har kommit för att berätta tre berättelser för Conor, och när de var slut skulle Conor berättar den fjärde: Sanningen.

Tycke:
Yikes, vilken bok alltså. Jag hade verkligen inga förväntningar på den här boken och så visar den sig vara helt fantastisk!

Patrick Ness känner jag tidigare igen från Tystnaden i bruset som tyvärr inte blev någon favorit hos mig. Jag klarade inte av språket och tyckte att det var jobbigt att läsa. Men i Sju minuter över midnatt är det en helt annan sak. Här visar författaren att han verkligen kan skriva. Texten flyter fram, det är stämningsfullt, vackert och poetiskt. Tillsammans med de mörka men fina illustrationerna så blir det en mycket speciell läsupplevelse.

Handlingen ska jag inte gå så mycket in på men det är sådär lagom psykologisk och mystisk. Man får inga förklaringar till vad monstret är utan det lämnas till läsarens tolkning. Detta är helt okej då det inte är vad som står i fokus. Vad jag däremot älskar är att boken är så djup och känslofull. Ju mer man lär känna Conor desto mer lider man med honom och förstår att han har problem. Många av scenerna träffade mig rakt i hjärtat och jag grät hejdlöst. Jag tror inte att jag har gråtit så mycket till en bok sedan The Fault in Our stars.

Sju minuter över midnatt är en hemsk bok, inte på grund av monstret men på grund av all sorg, saknad och osäkerhet den framkallar hos läsaren. Samtidigt så kan man inte sluta att läsa för man är helt desperat över att få veta hur berättelsen kommer att sluta. Boken är inte lång och kan läsas klart på under två timmar, men jag kan lova er att det är två timmar som ni inte kommer att glömma på ett långt tag.

Kort sagt, en bok som verkligen överraskade mig. Tror inte att det är någon spökhistoria för barn för det är den verkligen inte. Den är underbart hemsk även för vuxna.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh gud, vad mina tårar rann när man fick veta Conors hemlighet om att han släppte taget om sin mamma i drömmen. Jag tror att alla som har haft en döende närstående kan känna sig igen i känslan av vemod, frustration och skam för att man inte orkar längre och vill bara ha ett slut. Och de sista två meningarna höll på att ta kål på mig för det var så sorgligt.

Berättarröst: +1
Språk: +1
Illustrationer: +1
Handling: +0,5
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär: Conor och Monstret
Bästa scen eller del: När man fick veta Conors hemlighet
Minnesvärt citat: Det finns inte alltid någon hjälte i en historia. Och det finns inte alltid någon skurk heller. De flesta människor är någonting mitt emellan.

Rekommenderar för:
Ni som vill få en fantastisk läsupplevelse och få ert hjärta krossat.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte vill gråta till böcker.

B9Betyg: 9/10

 Andra versioner av omslaget

A monster calls 1A monster calls 2

 

Tags: , ,

5 responses to “Monstret som kommer sju minuter över midnatt

  1. Bokskorpionen

    August 24, 2014 at 15:08

    Tack för tipset! Jag blev sååå nyfiken på den här boken.🙂

     
  2. Therése

    August 24, 2014 at 15:31

    Som jag grät när jag läste denna. Vilken fin berättelse!

     
  3. Frida

    August 24, 2014 at 19:03

    Illustrationerna i den där boken är mäktiga!

     
  4. Fia Filur

    August 24, 2014 at 22:01

    Oj, den här måste jag kolla upp!🙂

     
  5. Mia Hansén

    August 29, 2014 at 18:12

    Oh va den åkte i Att läsa högen🙂

     

Leave a Reply

 
