RSS

Att upptäcka universums hemligheter

04 Sep

Två bästa vänner som växer upp och upptäcker vilka de är.

Aristotle and Dante Discover the Secrets of the UniverseTitel: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
Författare: Benjamin Alire Sáenz
Sidantal: 359
Utgivningsår: 2012

Handling:
Aristotle, även känd som Ari, har aldrig trivts med sig själv eller med andra. Hans pappa vägrar berätta om kriget han har varit med om, ingen i familjen pratar om brodern som sitter i fängelset. Tystnad och hemligheter, det är vad som har format hans liv. Därför är han själv förvånad över hur bra han kommer överens med Dante. Dante som erbjöd sig att lära honom att simma, Dante som pratar oavbrutet i sträck, Dante som inte har några hemligheter och pussar sina föräldrar när han ser dem. Ari och Dante är så olika som de två personer kan bli. Ari är en ensamvarg, Dante är omtyckt av alla. Ändå blir de bästa vänner, tillsammans så kanske de kan upptäcka universums hemligheter och vilka de egentligen är.

Tycke:
Den här boken är så himla berörande. Vet inte om det beror på att det är sommar nu men jag har verkligen kommit in i en contemporary-fas. Och Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe är utan tvekan en av de bästa böckerna jag har läst i sommar.

Först och främst så älskar jag Dante. Det vilar något så vackert och oskyldigt över hans ärlighet. Han ljuger varken för sig själv eller för andra och det är så otroligt starkt. Ari är hans raka motsats som håller allt inom sig själv. Han vet inte själv var hans ilska och sorg kommer ifrån men han är medveten om att det inte kan vara bra. Sen tycker jag om att familjen tar så stor plats i både Dantes och Aris liv. I många ungdomsböcker så är de ju knappt med men här tar de plats och påverkar sina barns liv. Speciellt så gillar jag att relationerna känns trovärdiga och att man ser var båda Ari och Dante har fått sina egenskaper ifrån.

Precis som många andra böcker i samma genre så är det mer fokus på karaktärerna än på själva handlingen. Jag gillar dock vilken väg boken tog och att Ari och Dante inte umgicks hela tiden. Språket är fantastisk (så många minnesvärda citat!) och Aris berättarröst är så träffsäker. Jag grät när han grät, och jag grät när han inte grät också. Boken har många ljusa och mysiga scener, men det förekommer även mörkare partier.

Det jag fann negativ med boken är att den är alldeles för kort! Plus att slutet kom lite väl hastigt, mer om detta i spoilersektionen. Sen kan jag väl även tycka att Ari är lite väl deppig ibland. Även om jag förstår vad han går igenom så är det ändå tröttsamt att han hela tiden ska hacka ner på sig själv trots alla i hans närhet säger att är en fin kille.

Eftersom jag inte vill spoila den här boken för er så nöjer jag mig här. Det är en bok med många fina och trovärdiga relationer. Vill ni ha välskriven bok med sympatiska karaktärer så är den här helt perfekt!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • YAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAY!!!  Ari blev tillsammans med Dante!!! Var länge sen jag hejade så helhjärtat på ett par. De är perfekta tillsammans!
  • Tyckte att slutet kom så hastigt. Det räcker liksom med en pratstund med föräldrarna för att Ari ska släppa all ångest och självhat han har burit inombords i flera år! Känns som att det gick alldeles för snabbt. Sen var det väl lite väl sammanträffande att samma kväll avslöjar Dante att han fortfarande är kär i honom och klarar inte av att bara vara kompis med honom. Så Aris personlighetsinsikt kom väldigt lägligt.

Karaktärer: +1,5 (Dante är så bra så han får ett halvt poäng för sig själv)
Berättarröst: +1
Språk: +1
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Dante
Bästa scen eller del: Spoiler [När Dante kysste Ari för första gången]
Minnesvärt citat: To be careful with people and with words was a rare and beautiful thing.

Rekommenderar för:
Vill ni läsa en bra bok om vänskap, familj och hur det är att växa upp så plocka genast upp den här!

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om böcker där det inte händer särskilt mycket.

B9Betyg: 9/10

 

 

Tags: ,

7 responses to “Att upptäcka universums hemligheter

  1. andréa

    September 4, 2014 at 16:24

    Åh, har velat läsa den här så länge!

     
  2. Emma

    September 4, 2014 at 19:52

    Jag älskar med den här boken, en av de bästa böckerna jag läst i år! Och jag håller med om allt du skriver om, speciellt det där om att boken var alldeles för kort, den hade gärna fått vara dubbelt så lång för min del! Och första punkten i spoilerdelen gjorde mig så lycklig, jag grät så mycket där 🙂

     
  3. Frida

    September 4, 2014 at 20:32

    Åh! Jag har den här boken hemma från bibblan så nu är jag sjukt taggad att läsa den!

     
  4. frkvinter

    September 5, 2014 at 08:58

    https://www.goodreads.com/book/show/13533650-the-assassin-s-curse?ref=ru_lihp_up_rs_20_mclk&uid=1735347396 Vart ganska förvirrad innan jag insåg att det var olika böcker av olika författare.

     
  5. Ebba

    September 7, 2014 at 10:37

    Har du sett på baksida av allegiant?

     
    • Anna - Boktycke

      September 7, 2014 at 17:56

      Japp! Så himla glad jag och hedrad jag är 😀

       

Leave a Reply

 
