RSS

Månadsrapport Augusti 2014

14 Sep

Bättre sent än aldrig med en månadsrapport för augusti.

Månadsrapport aug 2014

Antal lästa böcker: 13
Mellanböcker/noveller/seriealbum: 1
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier: 2

Är väldigt förvånad över att jag hann läsa 13 böcker ändå fast jag var fullt upptagen med att planera bröllopet. Augusti är en månad med både överraskningar och besvikelser i bokväg. Har mest läst ensamstående böcker eller uppföljare. Och nästan hälften av böckerna jag läste är contemporary, ojoj, betyder det att min besatthet av fantasy och sci-fi håller på att försvinna?

Bästa bok: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz
Den här boken är så himla bra! Älskar Ari och Dantes relation! Språket är fantastisk och det finns så många fina citat. LÄS DEN!

Bästa överraskning: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz
Får bli Ari och Dante här också för jag hade verkligen inte väntat mig att jag skulle älska den här boken så mycket.

Största besvikelse: The Murder Complex av Lindsay Cummings
Så höga förväntningar jag hade på den här. Tyvärr så innehåller den extremt mycket instalove samt ett av de mest ologiska samhällskoncepten jag har stött på. Kommer förmodligen inte att läsa uppföljaren.

Skrattat mest åt: A Grimm Warning av Chris Colfer
Gråtit mest till: Isla and the Happily Ever After (Anna och St. Clair!!!)
Beundrat mest omslaget till: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
Finaste kärleksförhållande: Spoiler [Dante och Ari]
Finaste icke-romantisk-förhållande: Ari och Dante

Skrivandet:
i augusti har jag skrivit ingenting. Men det ska det minsann bli ändring på i september!

Nästa månad:
Nu har blivit lugnat ner sig igen och jag kommer återigen att satsa på skrivandet. Hoppas på att träffa många av er på bokmässan också! Jag tror även att jag kommer att göra en del ändringar på bloggen nu när mina prioriteringar har ändrats, men jag ska sammanfatta mina tankar först så mer information dyker upp i ett inlägg inom snar framtid.

Avslutade tv-serier

Buffy_Season_(1)
Buffy the Vampire Slayer Säsong 1 (Avsnitt 1-13)

Jag vet, jag är bara 17 år sen med att titta på den här serien, men bättre sent än aldrig som sagt. Vad tycker jag om den då? Tja, jag skulle ju garanterat ha gillat den mer om jag hade sett den när jag var yngre. Nu stör jag mig en del på instaloven mellan Buffy och Angel samt alla de stereotypiska karaktärerna. Karaktärerna beter sig som mycket äldre än 16-åringar. Men den är underhållande och eftersom det bara är 13 avsnitt så gick det snabbt att kolla igenom säsongen.

Buffy_Season_(2)

Buffy the Vampire Slayer Säsong 2 (Avsnitt 1-22)
Efter att ha sett första säsongen gav jag mig raskt på den andra. Den här är betydligt längre och ännu mer överdriven. Det dör hur många elever som helst och hela skolan blir förstörd flera gånger utan att något görs åt saken. Detta beror givetvis på att större delen av avsnitten är utfyllnadsavsnitt som inte för grundhandlingen vidare. Kvalitén på dem är ganska blandat vilket sänker betyget en aning. När det kommer till kärnavsnitten, d.v.s. de avsnitten där handlingen faktiskt rör sig framåt, så är de riktigt bra. Jag tycker framförallt att Sarah Michelle Gellar (Buffy) är en bättre skådespelare i den här säsongen.

 
1 Comment

Posted by on September 14, 2014 in Läsvanor, Månadsrapport

 

One response to “Månadsrapport Augusti 2014

  1. whinewhip

    September 14, 2014 at 17:40

    Det är lite läskigt faktiskt för jag sitter också och tittar igenom Buffy serien. Är på fjärde säsongen i slutet.

    Började titta för flera år sen så för mig är den en av mina favoriter. Man får se förbi det ologiska i serien för om det var logiskt så hade serien inte haft samma kvalitet om fokus låg på hur omgivningen reagerade.

    Sista säsongen av angel gick på tv för flera år sedan och det var pga spike som jag älskade serien och som fick mig att börja titta på Buffy vars 3 säsonger utspelar sig innan angel men i samma universum . Om du inte redan vet att angel existerar så rekommenderar jag starkt att se den efter eftersom man faktiskt gillar angel mer i den serien. Gillar honom faktiskt inte så mycket alls i Buffy.

     

Leave a Reply

 
