RSS

Nya YA-boksläpp 2014 – Vecka 38

15 Sep

Ännu en vecka med massor av spännande titlar!

Vill ni läsa bokens beskrivning så är det bara att klicka på omslaget så kommer ni att hamna på bokens Goodread-sida.

Röd som blod (Lumikki Andersson #1) av Salla SimukkaRöd som blod av Salla Simukka Champion (Legend #3) av Marie LuChampion av Marie Lu Ett år i djungeln av Suzanne CollinsEtt år i djungeln av Suzanne Collins

Röd som blod (Lumikki Andersson #1) av Salla Simukka
Har den redan hemma men inte hunnit läsa än. Är så himla nyfiken på den här. Det blir nog min första ungdomsbok av en finsk författare och där handlingen utspelar sig i Finland 🙂

Champion (Legend #3) av Marie Lu
Modernista ger ut den tredje och sista delen i Legend-serien. Jag har redan läst boken på engelska och min recension har ni här. Grät så himla mycket till de sista kapitlen, om det är av sorg eller glädje får ni ta reda på själv.

Ett år i djungeln av Suzanne Collins
Är endast intresserad av den här boken bara för att det är Suzanne Collins som har skrivit den. Väntar fortfarande på att hon ska skriva en ny ungdomsbok eller vuxenbok. Precis som med alla hennes tidigare böcker så är ämnet krig med på ett eller annat sätt trots att det är en barnbok.

I'll Give You the Sun av Jandy NelsonI’ll Give You the Sun av Jandy Nelson The Infinite Sea (The 5th Wave #2) av Rick YanceyThe Infinite Sea av Rick Yancey Ashes to Ashes (Burn for Burn #3) av Jenny Han & Siobhan VivianAshes to Ashes av Jenny Han & Siobhan Vivian

I’ll Give You the Sun av Jandy Nelson
En ny bok av Jandy Nelson (författaren till Himlen börjar här)! Eftersom jag gillade hennes förra bok så tänker jag givetvis läsa den här. Tror dock att jag kommer att vänta på den svenska översättningen eftersom jag för tillfället vill läsa fler böcker på svenska.

The Infinite Sea (The 5th Wave #2) av Rick Yancey
Fortsättningen på Den femte vågen kommer ut på engelska! Precis som med “I’ll give you the Sun” så lär jag nog vänta på den svenska översättningen som kommer ut senare i år. Hihi, tycker att det är riktigt kul att så många böcker översätts till svenska så att man faktiskt har ett språkval 🙂 Min recension av första boken här ni här.

Ashes to Ashes (Burn for Burn #3) av Jenny Han & Siobhan Vivian
Äntligen kommer den tredje och sista boken ut! Jag älskar den här serien och samarbetet mellan författarna. Önskar verkligen att fler svenska bokbloggare får upp ögonen för den här serien för den är riktigt bra. Perfekt för er som vill ha en härlig mix mellan contemporary och lite mystik. Min recension av första boken här ni här.

Get Even (Don't Get Mad #1) av Gretchen McNeilGet Even av Gretchen McNeil The Whispering Skull (Lockwood & Co. #2) av Jonathan StroudThe Whispering Skull av Jonathan Stroud Blackbird (Blackbird Duology #1) av Anna CareyBlackbird (Blackbird Duology #1) av Anna Carey

Get Even (Don’t Get Mad #1) av Gretchen McNeil
Så spännande med en ny serie av McNeil. Jag älskar spänningen i hennes böcker och hur underhållande de är. Logiken och trovärdigheten kanske inte alltid är på topp men det gör inte så mycket för sidorna flyger förbi ändå. Speciellt så älskar jag att läsa hämnd-historier hihi.

The Whispering Skull (Lockwood & Co. #2) av Jonathan Stroud
Inte så förtjust i omslaget men eftersom förra boken är en av de bästa middle grade-böckerna jag har läst så kommer jag definitivt att läsa den här. Tror dock att jag kommer att vänta på den svenska översättningen (när den nu kommer).

Blackbird (Blackbird Duology #1) av Anna Carey
The Maze Runner series meets Code Name Verity“. Hur mycket man kan lita på den beskrivningen vet jag inte men den låter onekligen spännande med en tjej som flyr för sitt liv. Gillar dessutom omslaget (och den påminner mig väldigt mycket om Röd som blod)

Falls the Shadow av Stefanie GaitherFalls the Shadow av Stefanie Gaither Jackaby av William RitterJackaby av William Ritter Made For You av Melissa MarrMade For You av Melissa Marr

Falls the Shadow av Stefanie Gaither
Fastnade som vanligt för omslaget. En sci-fi bok om en framtid där man kan klona människor och en flicka som vill skydda sin klonade syster.

Jackaby av William Ritter
Det tog ett tag innan jag såg tjejen i hans huvud men sen dess så har jag verkligen fastnat för omslaget. Den här låter så lockande med en historisk deckare med övernaturliga element. Är supersugen på att läsa den!

Made For You av Melissa Marr
En  ny bok av författaren till Wicked Lovely (Mer än ögat ser på svenska). Hennes förlag anlitar verkligen duktiga omslagsdesigner! Handlar om en flicka som efter en olycka kan se hur andra människor kommer att dö.

Andra boksläpp i veckan

Predator av Janice Gable BashmanPredator av Janice Gable Bashman Louder Than Words av Iris St. ClairLouder Than Words av Iris St. Clair Sway av Kat SpearsSway av Kat Spears
The Vault of Dreamers (Untitled #1) av Caragh M. O'BrienThe Vault of Dreamers (Untitled #1) av Caragh M. O’Brien The Perilous Sea (The Elemental Trilogy #2) av Sherry ThomasThe Perilous Sea (The Elemental Trilogy #2) av Sherry Thomas Echoes of Us (The Hybrid Chronicles #3) av Kat ZhangEchoes of Us (The Hybrid Chronicles #3) av Kat Zhang
Being Audrey Hepburn av Mitchell KriegmanBeing Audrey Hepburn av Mitchell Kriegman Color Song (Passion Blue #2) av Victoria StraussColor Song (Passion Blue #2) av Victoria Strauss Evidence of Things Not Seen av Lindsey LaneEvidence of Things Not Seen av Lindsey Lane
Day 21 (The Hundred #2) av Kass MorganDay 21 (The Hundred #2) av Kass Morgan Wildlife (Six Impossible Things #2) av Fiona WoodWildlife (Six Impossible Things #2) av Fiona Wood Wolf in White Van av John DarnielleWolf in White Van av John Darnielle

————————————————————————————————————————————–

Så många böcker jag vill läsa! Helt klart den bästa veckan på länge när det gäller intressanta böcker. Verkligen inte bra för varken plånboken eller skrivandet :p

Vilka böcker fastnade du för den här veckan?

 
4 Comments

Posted by on September 15, 2014 in Veckans YA-boksläpp

 

4 responses to “Nya YA-boksläpp 2014 – Vecka 38

  1. Lena

    September 15, 2014 at 21:23

    8 böcker som jag vill läsa den här gången: Röd som blod, I’ll Give You the Sun, The Infinite Sea, Ashes to Ashes, Get Even, Blackbird, Jackaby och Made For You. Alldeles för många på en vecka x)

     
  2. Liza

    September 16, 2014 at 00:07

    Roligt att se att det börjar komma finska böcker som intresserar ungdomar också i Sverige 🙂 Hoppas du gillar Röd som blod ifall du läser den så du inte blir avskräckt från finska böcker i framtiden. Själv är jag mycket intresserad av Jackaby och också serien av Jenny Han och Siobhan Vivian. Vilken mysig blogg du har dessutom, får endast bra vibbar av den ! 🙂

     
  3. [Anna]

    September 16, 2014 at 08:48

    Röd som blod & Champion har jag tänkt läsa 🙂

     

Leave a Reply

 
