RSS

En alkemist med silverskuggor

23 Sep

Den efterlängtade uppföljaren är äntligen här!

Silver ShadowsTitel: Silver Shadows
Författare: Richelle Mead
Serie: Bloodlines #5
Sidantal: 380
Utgivningsår: 2014

Obs! Spoiler från tidigare delar kan förekomma.

Handling:
Fångad av alkemisterna spenderar Sydney sin tid i en cell och har ingen aning om hur mycket tid det har gått sen hon skiljdes åt från Adrian. Hon kämpar emot så gott hon kan men när hon blir erbjuden att få träffa sin familj faller hon för frestelsen. Alkemisterna gör allt de kan för att återigen hjärntvätta henne och Sydney är rädd för att hennes skydd inte kommer att hålla.
Adrian å andra sidan är mer deprimerad än någonsin över sin förmåga och dränker sin sorg i sprit. Han vill hjälpa Sydney men vet inte hur han ska bära sig åt. Men samtidigt som alkoholen dämpar hans saknad så dämpar den även hans kraft. Och när Sydney väl behöver honom så kanske det är för sent…

Tycke:
Richelle Mead är en av mina favoritförfattare och jag älskar speciellt serierna Vampire Academy och Bloodlines. Med tanke på hur spännande The Indigo Spell slutade så hade jag skyhöga förväntningar på uppföljaren Silver Shadows.

Tyvärr så tycker jag att det är den sämsta boken i serien hittills. Varken taktmässigt eller karaktärsmässigt nådde den upp till de andra böckerna. De två första tredjedelarna var sega och kändes bara som en transportsträcka. Det är kanske därför som jag började störa mig på huvudrollerna istället för att sympatisera dem.

Flera gånger tyckte jag att Sydney tog onödiga risker för att hjälpa andra personer som inte har visat någon vänlighet mot henne. Suck på att hon ska vara det osjälviska offret. Hon visste ju att hjälp skulle komma! Kändes inte alls logiskt att hon ska hålla på och riskerar så mycket.

Adrian är den som fick mig att sucka mest. Han är ju min favoritkaraktär men i den här boken så sjönk han ganska rejält. Istället för att vara stark så tyckte han bara synd om sig själv. Allting handlade liksom om honom istället för om Sydney (som faktiskt är den som är i knipa): ”Han står inte ut med att känna sig så hjälplös. Han står inte ut med att inte veta vad som har hänt henne. Han står inte ut med saknaden”. Adrian dränker sin sorg i sprit, festar runt med tjejer och bryr sig inte ens om att försöka nå ut till Sydney. Jag önskar att han kunde ha varit starkare och kämpat mer istället för att ge upp så fort han stöter på lite motstånd.

Dessutom så saknade jag Jill och gänget. En av de saker jag gillar mest med Mead är hennes förmåga att skapa fantastiska bikaraktärer. I den här boken fick de knappt någon plats utan det var så mycket fokus på Sydney och Adrian. Alkemisterna kändes också som stereotypiska skurkar utan någon personlighet.

Vad som lyfte boken är språket som flyter på bra samt att den sista tredjedelen var riktigt spännande. Jag gillar också att Sydney har blivit så stark och utvecklat så mycket som karaktär. Kemin mellan henne och Adrian är bra beskriven och det är alltid kul att få återse Rose och Lissa.

Så ja, lite besviken på den här men det betyder absolut inte att det är en dålig bok, snarare tvärtom. Richelle Mead kan verkligen skriva och jag kommer att plocka upp den avslutande boken i serien så fort den ges ut!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Så glad jag är över att Sydney inte blev hjärntvättad. Har varit rädd för den sedan förra boken. Det skulle kännas så kliché att hon hamnar på alkemisternas sida igen. Jag fattar inte varför Adrian inte ansträngde sig mer. Varför bad han inte häxorna om hjälp? De nämndes ju inte ens!
  • Oj, så snabbt de gifter sig. Jag förstår att de gör det för att få skydd men ändå, de har ju egentligen bara varit ihop i ett par månader.
  • Slutet med att något skulle hända Jill var ju rätt förutsägbart. Ihhhh, hade hoppats på att det skulle vara annorlunda men jag hoppas på en fantastisk avslutning i sista boken!

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +1
Språk: +1
Takt: -0,5

Mest intressanta karaktär: Sydney (sista tredjedelen iaf)
Bästa scen eller del: Sista tredjedelen

Andra verk som jag kom att tänka på:
Origin av Jennifer L. Armentrout  – Las Vegas + en del andra saker som jag inte vill spoila.

Rekommenderar för:
Ni som gillar de andra böckerna i serien.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte vill ha genomgoda huvudroller och personlighetslösa skurkar.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. Bloodlines
2. The Golden Lily
3. The Indigo Spell
4. The Fiery Heart
5. Silver Shadows
6. The Ruby Circle

 

Tags: , ,

4 responses to “En alkemist med silverskuggor

  1. stina liffner

    September 23, 2014 at 19:42

    Hej, jag har tänkt på en sak, vilka jobb finns det för folk som gillar att läsa och är duktig att skriva. Biblotikari och Jonalist kommer jag bara att tänka på och när jag söker på internet kommer inget.
    Men har du nåågra tips 😀

     
    • Anna - Boktycke

      September 23, 2014 at 21:33

      Du har ju författare också 🙂 Andra jobb som jag kan komma på är översättare, lektör och andra roller inom bokförlag.

       
  2. stina liffner

    September 23, 2014 at 22:30

    Jo författare! Men man måste oftast ha ett annat jobb isidan av, Dom flesta kan ju inte leva på den. Men tack för tipsen 😀

     
  3. talltita

    September 25, 2014 at 20:16

    Håller helt med dig om boken. Jag ville ha mer power från Adrian och var tog häxorna vägen? Richelle får leverera stort i nästa bok.

     

Leave a Reply

 
