RSS

Röd som blod

30 Sep

Lisbeth Salander möter Sherlock Holmes

Röd som blodTitel: Röd som blod
Författare: Salla Simukka
Serie: Lumikki Andersson #1
Sidantal: 265
Utgivningsår: 2014 (original 2013)

Handling:
Allt Lumikki vill göra är att smälta in och inte dra till sig uppmärksamhet. Men när hon en dag går in i skolans mörkerrum för att få lite lugn och ro upptäcker hon att det hänger en massa sedlar i rummet. Viljan att lista ut hur de hade hamnat där gör att Lumikki inte rapporterar till lärarna och förföljningen av en skolkamrat börjar. Det hela borde ha slutat där, Lumikki borde ha lyssnat på sitt eget förnuft och inte blandat sig i. Istället tog hennes nyfikenhet och sympati över och hon sjunker djupare och djupare in i fallet. Snart är fienden på jakt efter henne, och de kommer inte att tveka för att döda.

Tycke:
Röd som blod är den första finska boken jag har läst efter Mumintrollet, och wow, om alla finska ungdomsböcker håller samma kvalité så måste jag verkligen lära mig finska.

Om jag ska vara helt ärlig så hade jag inte så höga förhoppningar på boken från början. Jag gillar ju fantasy och sci-fi och tänkte att en “vanlig” thriller inte skulle falla mig lika mycket smaken. Mina fördomar visade sig vara helt fel och jag var fast redan efter ett par kapitel.

Lumikki är en så intressant och mystisk karaktär! Trots att hon är huvudrollen och man läser från hennes perspektiv så är hon en gåta för läsarna. Varför är hon så ensam? Varför har hon lärt sig alla de färdigheter som hon kan? De få minnesglimtar man får läsa om väcker fler frågor än vad de gör svar. Håller tummarna för att man får reda på mer Lumikki bakgrund i nästa bok!

Resten av karaktärerna, förutom kanske Elisa, tycker jag dock är rätt bleka och stereotypiska. Speciellt de manliga klasskamrater, suck, vilka idioter alltså. Att man fick läsa från de “ondas” perspektiv gjorde att man hängde med i berättelsen bättre, men samtidigt så tappade man en del av mystiken eftersom man hade tillgång till mer information än vad Lumikki själv hade.

Spänningen i boken är konstant. Kapitlen är korta och sidorna flyger bara förbi. Dessutom är ju omslaget hur snyggt som helst! Vissa partier i boken känns väl kanske lite överdrivna, Lumikki agerar ju som en superagent fast hon egentligen är en “vanlig” gymnasieelev. Jag gillar dock hur cool hon är så för min del så gjorde det inte så mycket.

Röd som blod är ett måste för dig som tycker om spänning. Bra språk, bra takt, bra huvudkaraktär, ja, bra i allmänhet bara. Rekommenderas!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag antar att Lumikki har någon form av Aspergers syndrom, eller så är hon bara väldigt fokuserad och osocial. Och stackare som har blivit misshandlad och slagen i sin barndom! Fyfan vad elaka unga människor kan vara alltså. Jag misstänker att hennes förflutna kommer att komma ikapp henne i de andra böckerna.
  • Hängde inte riktigt med i slutet. Vem ringde polisen? För det var väl inte Elisa och jag tror inte att det var hennes pappa heller. Och var det polisen som hittade Lumikki?

Karaktärer (eller egentligen bara Lumikki): +1
Berättarröst: +0.5
Spänning: +1

Mest intressanta karaktär: Lumikki
Bästa scen eller del: Spoiler [När hon blev fast i frysboxen]

Rekommenderar för:
Ni som vill ha något spännande och actionfullt.

Rekommenderar inte för:
Vill ni ha kärlek och veta allt om huvudkaraktärerna så lär inte den här passa er.

B7.5Betyg: 7.5/10

 

Andra delar i serien:
1. Röd som blod
2. Vit som snö
3. Svart som ebenholts

 

Tags: , ,

3 responses to “Röd som blod

  1. stina liffner

    September 30, 2014 at 17:40

    Jag gillade boken. Den var bra.

    SpOLIERs:
    kan hålla med om att Lumikki känns lite kall och osocial, men jag tror det har med att göra hur hon behandlades som liten, hon blev ju slagen och mobbad. Det sätter ju spår i en… Men det känns lite som hon har lite aspergers syndrom. Jag hoppas också att man får veta mer om hennes bakrund i nästa bok… Det känns som om det finns så många ouklarade saker.

     
    • Anna - Boktycke

      September 30, 2014 at 19:49

      Ja, himla tur att nästa bok kommer ut om ca ett halvår så man slipper väntar i två år på att hela serien ska släppas.

       
  2. Velma

    October 2, 2014 at 17:40

    Jag har inte vågat läsa serien eftersom jag tror att de är för spännande för mig. Jag har läst flera böcker av Salla Simukka och vet att hon kan skriva, men ändå. (Det finns ganska många finska författare som har inte samma kvalitet som hon har!)

     

Leave a Reply

 
