RSS

Nytt i bokvärlden! (Oktober 2014)

19 Oct

Oj, nu var det verkligen längesen jag körde ett sådant inlägg. Har samlat på mig alldeles för många nyheter så jag tar dem väldigt kort🙂

____________________ Boknytt ____________________

Lite mer Maze Runner av James Dashner 
Eftersom filmatiseringen av första boken gick så bra hos biograferna så har nu författaren bestämt sig för att ge ut en femte bok i serien. Bokens titel kommer att vara “The Fever Code” och ska liksom “The Kill Order” vara en prolog till händelserna i “The Maze Runner.

Nordisk mytologi med Rick Riordan
Herr Riordan har sedan länge sagt att han arbetar på ett manus om nordisk mytologi och serien har nu äntligen fått ett namn: “Magnus Chase and the Gods of Asgard”. Och namnet Chase lär väl de flesta av hans fan känna igen, Magnus ryktas nämligen vara en kusin till Annabeth Chase som är en av huvudrollerna i Percy Jackson-serien.

____________________ Filmnytt ____________________

Nyligen sålda filmrättigheter

  • Let it Snow av John Green, Lauren Myracle och Maureen Johnson (Universal)
  • The Darkest Minds av Alexandra Bracken (Shawn Levy’s 21 Laps and Fox)

The Fifth Wave
Fler roller har blivit tillsatta.

Screen-Shot-2014-08-11-at-2.45.59-PM

Screen-Shot-2014-08-28-at-1.27.37-PM

Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children
Huvudrollen kommer att spelas av Asa Butterfield som bland annat spelade Ender i Enders Spel“. 

Paper Towns
Fler skådisar ansluter sig till rollerna. Vi har bland annat Cara Delevingne som kommer att spela Margo och Jaz Sinclair som kommer att spela Angela. Jag har ärligt ingen aning om vilka rollerna är eftersom jag inte har läst boken än.

The Scorch Trials
Filmen kommer att ha premiär nästa år och arbetet med att hitta ytterligare skådisar är i full gång. Vi har bland annat fått:

  • Rosa Salazar som Brenda
  • Jacob Lofland som Aris
  • Giancarlo Esposito som Jorge (Herregud, kommer bara att tänka på honom som kyckling-knarkgubben i Breaking Bad)

The Mortal Instruments
Efter den någorlunda misslyckade filmen så såg det mörkt ut för filmatiseringen av nästa bok. Men nu kommer en ny vändning. Istället för film så ska “The Mortal Instruments” bli en TV-serie! Jag håller verkligen tummarna för att det kommer att bli bättre den här gången.

The Mockingjay Part 1
För att hypa upp filmen ännu mer så släpps det nu lite klipp från filmen (det är tydligen skillnad på det och en trailern). Här har ni ett sådant klipp.

____________________ Omslagsnytt ____________________

Eftersom det har gått så lång tid sedan förra inlägget så har det hunnit komma ut hur många omslag som helst. Här har jag sammanfattat de som jag personligen fastnade för.

The Ruby Circle (Bloodlines #6) av Richelle Mead

The Ruby Circle (Bloodlines #6) av Richelle Mead

Ingen av böckerna i Vampire Academy eller Bloodlines har ju ett lockande omslag. Tja… den här är inte den sämsta i alla fall. Jag vet inte riktigt till vilken målgrupp designern hade tänkt rikta bilden till…

The Sin Eaters Daughter (The Sin Eaters Daughter #1) av Melinda Salisbury

The Sin Eaters Daughter av Melinda Salisbury

Herregud vad fint!!! Boken kommer ut nästa år men jag har läst en förhandskopia… tja, man kan väl säga att jag diggar omslaget mycket mer än handlingen (i alla fall i den versionen jag läste). Min recension av manuset har ni här.

The Vanishing Throne av Elizabeth May

The Vanishing Throne av Elizabeth May

Jag gillar verkligen omslagsdesignen i den här serien. Alla tjejerna ser så badass ut. Vet dock inte om jag kommer att plocka upp den här då jag tyckte att första boken var lite sådär. Min recension hittar ni här.

The Devils Only Friend (John Cleaver #4) Dan Wells

The Devils Only Friend (John Cleaver #4) Dan Wells

Jag är helt överlycklig över att det kommer en fjärde bok om John Cleaver! Det här är en av mina absoluta favoritserier så jag ser verkligen fram emot den här boken. Jag läste böckerna innan jag började blogga så jag får nog läsa om dem och skriva en recension om dem. Måste ju få fler att upptäcka denna underbara och morbida serie.

The Last of the Spirits av Chris Priestly

The Last of the Spirits av Chris Priestly

Den här får mig att tänka på Tim Burton direkt. Älskar färgerna, motivet och den kusliga stämningen!

All fall Down (Embassy Row #1) av Ally Carter

All fall Down (Embassy Row #1) av Ally Carter

En ny serie av Ally Carter som jag givetvis tänker läsa. Den här gången är det ambassadörer(?) istället för agenter och tjuvar.

Andra böcker som har fått omslag

Omslagsnytt oktober 2014

 
2 Comments

Posted by on October 19, 2014 in Nytt i bokvärlden!

 

2 responses to “Nytt i bokvärlden! (Oktober 2014)

  1. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    October 26, 2014 at 22:02

    Oj så mycket trevligt, måste verkligen få tag i läslusten igen, just nu slukar jag bara seriealbum😛

     

Leave a Reply

 
