RSS

SISTERHOOD OF THE WORLD BLOGGER AWARD

25 Oct

Då var det dags för mig att göra taggen!

sisterhood-of-the-world-bloggers-award

Vad man nu ska göra är att:
1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg
3. Svara på de 10 frågorna som du fått
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor

Jag har blivit nominerad av Pia på Bookrelated, Tova på Bokugglan, Emma på Där drömmar blir till och Liza på I Regnet. Tack så mycket för taggen!

_________________________________________________________________________________________

Frågorna från Pia

1. Vilken var den senaste boken du köpte?
Gjorde en bokbeställning alldeles nyss och en av böckerna som  jag köpte är Unmade av Sarah Rees Brennan. Ihhhh, så förväntansfull inför att läsa den!

2. Hur lång är den längsta boken du har läst?
Helt klart Gone With the Wind på 418,053 ord. Tog mig över en vecka att läsa ut den. Var verkligen överraskad över hur bra den är.

3. Vad ska du göra ikväll?
Åka till Helsingborg för att äta mammas hemlagad mat. Finns nästan inget godare.

4. Favoritgenre?
Episk fantasy just nu. Men gillar även urban fantasy och sci-fi dystopier.

5. Ska du delta i NaNoWriMo i år?
Hade velat men hinner tyvärr inte, ska nämligen resa bort 2 veckor under november.

6. En bok du önskar dig i julklapp!

thg
Jag köper ju de flesta böckerna själv nu för tiden. Men jag vill verkligen ha den australienska luxutgåvan av Hungerspelen. Så himla fina!

7. Beskriv din favoritbok med tre ord.
Annorlunda, magisk, humoristisk

8. Vilken bok vill du allra helst se som film/tv-serie adaption?
Har skrivit ett helt inlägg om det här.

9. Vilken bok läser du nu och vad tycker du om den hittills?
Jag är faktiskt “mellan”-bok just nu. Ska dock strax börja läsa på Linux- Uttagningen och hoppas på att jag kommer att gilla den.

10. Berätta om något du ser fram emot just nu!
Min bröllopsresa om en vecka!!! Massor av god mat, shopping och bad!

_________________________________________________________________________________________

Frågorna från Tova

1. Vad läser du nu? Vad tycker du om den?
Samma svar som innan, läser ingen bok just nu.

2. Har du planerat vad du ska läsa sen?
Samma svar som innan också, ska börja läsa Linux- Uttagningen.

3. Har du något mer intresse än böcker?
Ja, massor! Förutom böcker så skriver jag själv, tittar på anime, läser manga och spela datorspel. Sen har jag ett väldigt stort matintresse också.

4. Hur ofta läser du bloggar?
Varje dag!

5. Hur lång ska den perfekta boken vara?
Jadu.. det beror ju på innehållet. Men runt 100 000 ord är rätt lagom för det mesta tycker jag.

6. Har du läst någon bok som du hade alldeles för höga förväntningar på?
Alldeles för många. Brukar framförallt vara uppföljare till böcker som jag älskar.

7. Vad gjorde att du började blogga om böcker?
Då jag började blogga så fanns det inte så många bloggar som enbart koncentrerade sig på ungdomsböcker. Kände då att jag ville göra den och sen dess så har jag fortsatt med det 😀

8. Vad får en bok inte innehålla för att du ska läsa den?
Jag läser det mesta, men däremot så tackar jag gärna nej till biografer av personer jag inte är intresserad av.

9. Hur går höstens läsning?
Inte lika bra som tidigare, men det beror på att jag skriver mer än innan.

10. Vad ska du göra när du har skrivit detta blogginlägget?
Åka till Helsingborg.

_________________________________________________________________________________________

Frågorna från Emma

1. Hur ser din tre-i-topp-lista ut över de bästa böcker du läst?
Så svårt! Men de som jag kommer på just nu är The Hunger Games, The Name of the Wind och UnSpoken.

2. Vilken är din favoritförfattare?
Om jag bara får välja en så får det bli Brandon Sanderson.

3. Läser du helst översatta böcker eller på originalspråk?
Helst originalspråket, annars så är jag inte så kräsen. Jag brukar mest gå till bibblan och ta den första bästa språkversionen av boken.

4. Har du något favoritcitat från en bok du läst? I så fall, vilket?
Nja… kan man väl inte direkt säga. Jag gillar många citat men kan inga utantill.

5. Idag är det många filmer och tv-serier som är baserade på böcker. Vad tycker du om det?
Jag tycker om det. Oftast så brukar jag tycka att boken är bättre men det är ändå alltid intressant att se någon annans (regissörens) tolkning av karaktärerna och scenerna.

6. Fortsättning på ovanstående fråga: Vilken är din favorit?
Även om jag gillar The Hunger Games väldigt mycket så måste jag nog säga att The Maze Runner är favoriten just nu. Gillar nästan filmen mer än boken.

7. Vad får dig att köpa en bok?
Ytlig som jag är så är det omslaget hehe. Näh, jag brukar köpa böcker med bra betyg eller av författare som jag tycker om.

8. Vad ska en bok helst handla om för att bli en favorit hos dig?
Det ska ha en bra handling med lite romans.

9. Vilken bok tycker du har det finaste omslaget?

Fallen
Finns så många!!! Kan verkligen inte välja. Men en favorit är Fallen av Lauren Kate.

10. Vilken bok ska du läsa härnäst?
Samma svar som innan också, ska börja läsa Linux- Uttagningen.

_________________________________________________________________________________________

Frågorna från Liza

1. Finns det någon genre som du inte läser?
Självbiografer och memoarer brukar jag tycka är rätt tråkiga.

2. Nämn en eller flera böcker du skulle vilja att filmatiserades (såna som inte redan blivit det)
Har som sagt skrivit ett inlägg om det här.

3. Föredrar du serier eller stand-alones?
Det beror på handlingen men just nu lutar det sig mer åt stand-alones eftersom jag redan följer alldeles för många serier!

4. Vilken bok är din guilty pleasure?
Tror faktiskt inte att jag har någon, kanske Narnia-böckerna som jag har läst väldigt många gånger.

5. Påverkar årstiderna vad du läser, t.ex att du är sugen på thrillers på vintern men romantiska draman på våren?
Ja, absolut! Läser gärna lättsamma och somriga böcker på sommaren och rysare/spökböcker under hösten.

6. Beskriv dig själv/ditt humör med en boktitel.
Där drömmar blir till blir den första passande beskrivning jag kommer på 🙂

7. Om du skulle få läsa en biografi/memoar om vilken person som helst på jorden, vem skulle det vara?
Haha, men duh… det är ju just sånt som jag inte vill läsa. Men kanske J. K. Rowlings? Väldigt intressant att läsa om hennes liv innan och efter Harry Potter.

8. Om du skulle få bo i en bokvärld för en dag, var skulle det vara?
En dag på Hogwarts skulle ha varit fantastisk!

9. Vilken bok har du läst flest gånger?
Skulle nog tro att det är Narnia-serien.

10. Nämn en bok som inte många känner till som du skulle rekommendera.

I am not a serial killer
I am not a serial killer av Dan Wells är en av mina favoritböcker som jag tycker få för lite uppmärksamhet.

_________________________________________________________________________________________

 Och nu är det meningen att man ska tagga 10 personer men jag tror faktiskt att de flesta redan har gjort den här taggen så jag låter bli. Dessutom så måste jag skynda mig så att jag hinner med tåget.

Trevlig helg på er!

 
4 Comments

Posted by on October 25, 2014 in Blandat

 

4 responses to “SISTERHOOD OF THE WORLD BLOGGER AWARD

  1. Maddes bokblogg

    October 25, 2014 at 16:44

    Kul att läsa alla dina svar! Trevlig kväll på dig!

     
  2. stina liffner

    October 26, 2014 at 10:43

    Kul med lite utmaningar

     
  3. 23 minuter

    October 26, 2014 at 13:48

    Kul utmaning! O det låter härligt med bröllopsresa, var ska ni åka?

     

Leave a Reply

 
