RSS

5 skräckböcker jag vill läsa

26 Oct

Lagom till Halloween och Alla Helgons dag (eller som en sen deltagare till Nellys skräckläsning) så passar det ju bra med skräckböcker.

Personligen så har jag väldigt svårt för att bli rädd på grund av böcker. Äcklad och smått obehaglig har jag blivit men än så länge har ingen bok lyckats göra mig riktigt mörkrädd. Det har dock kommit ut ett par skräckböcker under året som jag är ganska intresserad av. Dessa är:

The Girl from the Well av Rin Chupeco

The Girl from the Well av Rin Chupeco

Den här sägs vara en blandning mellan The Ring, Dexter och The Grudge. Låter med andra ord läskigt. Det som kanske gör det lite mindre obehagligt är väl att huvudrollen är ett spöke som dödar barnmördare.

Welcome to the Dark House av Laurie Faria Stolarz

Welcome to the Dark House av Laurie Faria Stolarz

Ett gäng ungdomar som trodde att de skulle vara på en inspelning av en skräckfilm… men så upptäcker det att det kanske inte är på låtsas ändå. Den här sägs vara skriven som en skräckfilm så den låter intressant.

MARY: The Summoning (Bloody Mary #1) av Hillary Monahan

MARY: The Summoning (Bloody Mary #1) av Hillary Monahan

Fyra flickor som manar fram Bloody Mary men något går snett och hennes ande blir fri. Alltså, speglar i mörkret i läskiga! Blir nästan lite rädd av att bara titta på omslaget.

Horrorstör av Grady Hendrix

Horrorstör av Grady Hendrix

Vet inte hur skräckinjagande den här boken är med tanke på att det är någon slags spökparodi på IKEA(katalogen). Efter Bellas recension så är jag faktiskt riktigt nyfiken på den.

The Cure for Dreaming av Cat Winters

The Cure for Dreaming av Cat Winters

Den här är väl egentligen ingen skräckbok men Cat Winters skriver kusliga historiska romaner med övernaturliga teman så den här passar perfekt som Halloween-läsning oavsett om den är skrämmande eller ej.

Har ni någon skräckbok som ni rekommenderar? Jag är som sagt intresserad av böcker som gör mig rädd utan att bli äcklad. Hellre psykologisk skräck än att läsa om detaljerade beskrivningar på kroppsvätskor, tortyr, etc.

 
5 Comments

Posted by on October 26, 2014 in Blandat, Listor och enkäter

 

5 responses to “5 skräckböcker jag vill läsa

  1. Amanda

    October 26, 2014 at 15:40

    Har inte läst mycket skräck det senaste men när jag var yngre läste jag en bok som heter Silverhäxan av Ewa Christina Johansson som jag då tyckte var superläskig.

     
  2. Bella

    October 26, 2014 at 16:09

    Haha blev lite förvirrad först för fick för mig att jag inte skrivit någon recension på Horrorstör på bloggen, men kom på sen när jag klickade på länken att det var ju på Goodreads jag gjorde det. Snurrig eller vad! Hur som helst, tack för länken! ^^

     
    • Anna - Boktycke

      October 27, 2014 at 19:52

      Varsågod! Jag letade först efter recensionen på din blogg, sen kom jag på att jag måste ha sett den på Goodreads 😀

       
  3. ladywindermere83

    October 26, 2014 at 18:18

    Jag klickade hem Horrorstör igår. Som IKEA- och skräckfreak är detta en ultimat bok för mig. 🙂

     
  4. Julia

    October 27, 2014 at 13:11

    Evig Natt av Michelle Paver!

     

Leave a Reply

 
