RSS

Månadsrapport Oktober 2014

01 Nov

Detta har blivit läst i oktober!

Månadsrapport oktober 2014

Antal lästa böcker: 12
Mellanböcker/noveller/seriealbum: 0
Påbörjade serier: 7
Avslutade serier: 0

Oktober har verkligen bara susat förbi. Känns som att jag bara ha gått i en bubbla, jobba, skriva, läsa, sova, jobba, skriva, läsa, sova. Detta ledde till att ganska många böcker har blivit lästa vilket jag är väldigt nöjd med. Kvalitén har dock inte varit det bästa. De flesta har varit bra men ingen var superfantastisk. Men i helhet så är det helt okej ändå.

Bästa bok: Sveket av Ursula Poznanski
Utan tvekan den bästa boken den här månaden samt den bästa jag har läst av författaren. Intelligenta karaktärer och spännande handling, behöver jag säga mer? Det negativa är att det saknas svar till så många frågor, nåja, detta gör bara så att jag blir ännu mer sugen på att läsa fortsättningen.

Bästa överraskning: Linux – Uttagningen av Maths Claesson
En sci-fi-bok för den yngre läsaren som verkligen överraskade mig. Gillar framtidsversionen av Stockholm och hur mycket huvudpersonen brinner för sitt intresse. En bok som är underhållande för både unga och vuxna.

Största besvikelse: The 100 av Kass Morgan
Trodde ju att den här skulle vara superbra med tanke på att man har gjort en tv-serie som är baserad boken. Hade ju förväntat mig en spännande bok med tonåringar som försöker överleva på en öde jord, lite i stil med Flugornas Herre eller Shades of Earth. Vad jag istället fick är en stor portion av relationsdrama och kärlekskranka tonåringar.

Skrattat mest åt: Berättelser om en (inte så) talangfull popstjärna av Rachel Renée Russell
Gråtit mest till: Aldrig släppa taget av Holly Goldberg Sloan
Beundrat mest omslaget tillThe Inventor’s secret
Finaste kärleksförhållande: Sam och Emily Aldrig släppa taget
Finaste icke-romantisk-förhållande: Call, Aaron och Tamara i The Iron Trial

Skrivandet:
I början av månaden gick det jättebra. Hade verkligen skrivflyt och orden bara flödde. I slutet gick det dock lite sämre men allt som allt så har jag kommit ca 25 k ord i mitt nuvarande manus (och nej, jag skrev inte allting den här månaden). Är riktigt nöjd och jag tror ändå att jag kommer att hinna med målet att avsluta manuset innan året är slut. Hade jättegärna velat vara med i NaNoWriMo i år men tiden tillåter det inte tyvärr.

Nästa månad:
SEMESTER!!! Det kommer att bli mindre skrivande och förmodligen lite mer läsning på stranden. Efter flera månader av stress på jobbet, inför bröllopet och olyckliga händelser inom familjen så känns det väldigt skönt att kunna komma iväg och ta en paus från verkligheten.

Bokrelaterade filmer

The Maze runner poster

The Maze Runner baserad på The Maze Runner
Herregud!!! Det här kan nog bli årets bästa filmatisering (visserligen så har jag inte sett TFiOS än samt Mockingjay än). Jag brukar ha rätt så låga förväntningar när det kommer till filmatiseringar av böcker jag älskar men filmen slog mig med totalt häpnad. Bra skådespelare (han som spelar Newt är ju hur söt som helst), bra miljö och superbra spänningen. Det som upplevdes som lite segt i boken blev helt okej på film, och det som var spännande boken blir helt fantastisk på den vita duken. Även om jag redan vet hur det kommer att sluta så kände man ändå hur hjärtat bultade av oro för karaktärerna. Filmen skiljer sig lite från boken men förutom en sak i slutet så tycker jag att det bara var förbättringar. Rekommenderas verkligen!

Avslutade tv-serier

Buffy_Season_(3)

Buffy the Vampire Slayer Säsong 3 (Avsnitt 1-22)
Bästa säsongen hittills tycker jag. Gillar karaktärsutvecklingen och de nya karaktärerna som dyker upp. Tycker även att det är mindre utfyllnadsavsnitt vilket gör att handlingen känns mer tydlig. Kul att de slår sönder skolan igen också. Vad jag däremot är mindre förtjust i all kärleksdrama mellan Buffy och Angel. Varför kan de inte bara vara tillsammans med varandra? Suck. Fatih kändes också väldigt schizo, ena sekunden bästis och nästa en fiende. Men i överlag bra som sagt.

 
3 Comments

Posted by on November 1, 2014 in Läsvanor, Månadsrapport

 

3 responses to “Månadsrapport Oktober 2014

  1. Klara

    November 2, 2014 at 10:32

    Jag tyckte också The Maze Runner filmen var riktigt bra! 🙂

     
  2. Lena

    November 2, 2014 at 14:17

    Du ser uta att ha haft en riktigt bra månad. Maze runner skall jag läsa den närmaste månaden. Skall bli spännande. Skall säkert se filmen också framöver.

     
  3. Johanna

    November 2, 2014 at 20:03

    Hej, du är nominerad av mig i taggen Sisterhood of the World Bloggers Award. Gör den gärna, om du vill och har tid! 🙂
    http://bockermedjohanna.blogspot.se/2014/11/sisterhood-of-world-bloggers-award.html

     

Leave a Reply

 
