RSS

Oskyldigt anklagad för att vara rebell

13 Nov

En fiende till fienden är en vän?

SveketTitel: Sveket (original Die Verratenen)
Författare: Ursula Poznanski
Serie: Die Verratenen #1
Sidantal: 430
Utgivningsår: 2014 (original 2012)

Handling:
Som en av de bästa eleverna i sfärerna har Ria en lysande framtid. Därför trodde hon inte på sina öron när hon fick höra ett hemligt samtal bland uppsatta personer som berättade att hon samt fem andra studenter i skolan är med i en sammansvärjning och måste dödas. Ria som alltid bara ha velat sfärerna bästa kan inte tror att det är sant men snart visar det sig att hon inte hade misstagit sig – skolan planerar att döda henne och de fem andra studenterna, inklusive hennes pojkvän i smyg. Detta leder till att hon måste söka bundsförvanter i de andra ungdomarna och fly från den enda tryggheten de känner till. Men hur länge kommer de att klara sig i det ovänliga vinterlandskapet? Och hur länge kommer det att dröja innan de primitiva fiendeklanerna hittar dem?

Tycke:
Jag har tidigare läst Erebos och Saeculum av författaren och tyckt att de var helt okej. Bra spänning och handling men det saknar det lilla magiska som trollbinder läsaren. Med Sveket är det en helt annan sak, här kunde man knappt släppa ifrån sig boken för att både handlingen och karaktärerna är så himla bra!

Som ni säkert redan vet så uppskattar jag intelligenta och logiska personer och det är vad Ria är. Hon är inte bra på att slåss fysiskt men hennes förmåga att läsa av människor och kunskaper i diplomati gör henne till en farlig motståndare. Dessutom så älskar jag att hon alltid försöker tänka logisk och inte låta sig styras av känslor fastän det är svårt. Samtidigt upplevs hon fortfarande som väldigt mänsklig och det är helt enkelt omöjligt att inte beundra och gilla henne.

Förutom Ria så gillar jag även resten av bikaraktärerna. Alla är minnesvärda och har utmärkande drag utan att de känns stereotypiska. Spänningen är konstant och boken innehåller gott om action.

Bristen på kärlekstjafs i den här boken gör mig också överlycklig. Missförstå mig inte, jag vill gärna läsa om mysiga romanser men i många böcker som jag har läst så verkar det bara vara en checkruta för författaren att kryssa av. Jag tar hellre ingen romans än en dålig romans. Just handlingen i Sveket är så bra ändå att ytterligare kärleksdrama är helt onödigt. Och helt ärligt talat, hur troligt är det att man har energi att fokusera på kärleken när man är jagad och håller på att dö?

Det enda jag har att klaga på väl att slutet kändes lite svagt. Det blev liksom ingen dramatisk händelse utan saker och ting bara ebbades ut. Dessutom är många frågor fortfarande obesvarade. Nåja, jag får väl helt enkelt se till att läsa fortsättningen så fort den kommer ut på svenska.

Ursula Poznanski har definitivt klättrat upp på min topplista över författare med Sveket. Rekommenderar verkligen den till alla som vill ha actionspäckad postapokalyptisk dystopi med en intelligent ung tjej i huvudrollen.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • I början så trodde jag att Aurelius var med i sammansvärjningen och att de misstänkte Ria bara för att hon var hans flickvän. Är så himla nyfiken på hur det hela ligger till egentligen. Vem är det som har oskyldigt anklagat dem? Och varför?
  • Vad jag störde mig på Tomma! Hon borde ju fatta sina egna brister istället för att anklaga andra. Hon känns så falsk och inställsam!
  • Det trasiga meddelandet tyckte jag var rätt lätt att lista ut faktiskt. Hehe, jag är så van vid att skumläsa att jag såg meningen efter ett tag. Jag trodde ju först att det var Fleming som höll på att döda Tomma så jag blev ganska chockad när det visar sig vara han som har dött.
  • Jag hoppas inte på en kärlekstriangel mellan Sandor, Ria och Aurelius. Även om det är ganska kemilöst mellan Ria och Aurelius så tycker jag ändå att de passar bra tillsammans.

Karaktärer: +1
Handling: +0.5
Spänning: +1
Berättarröst: +1
Brist på förklaringar: -0,5

Mest intressanta karaktär: Ria
Bästa scen eller del: Spoiler [När Fleming dog].

Rekommenderar för:
Söker du spännande dystopi med en smart tjej i huvudrollen så har du hittat rätt.

Rekommenderar inte för:
Du som inte tycker om bokserie och vill ha förklaringar samt ett dramatiskt slut.

B8Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Sveket (original Die Verratenen)
2. Die Verschworenen
3. Die Vernichteten

 

 

Tags: , ,

3 responses to “Oskyldigt anklagad för att vara rebell

  1. Fia Filur

    November 16, 2014 at 16:42

    Blev glatt överraskad över att den här var så bra! Håller med dig om allt!

     
  2. Helena, MsHisingen

    November 20, 2014 at 20:12

    Skriver upp den här, inte för att jag läste hela inlägget, avbröt när jag märkte att det här kunde vara något för mig (ungefär vid bristen på kärlekstjafs…).

     
    • Anna - Boktycke

      November 21, 2014 at 21:15

      Håller tummarna för att du kommer att gilla den lika mycket😀

       

Leave a Reply

 
