RSS

Svenska översättningar att längta efter (2015 del 2)

15 Nov

Nyfiken på vilka fler översättningar som kommer att släppas nästa år? Här är fortsättningen från förra veckan!

Observera att utgivningsdatumen är preliminära och kan ändras.

2015-02-02 Odinsbarn av Siri Pettersen

Titel: Odinsbarn (orig. Odinsbarn )
Författare: Siri Pettersen
Serie: Korpringarna #1
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsdatum: 2:e februari

En norsk fantasybok som har fått väldigt bra betyg. Jag är väldigt intresserad av nordisk mytologi så den här är jag supernyfiken på!

_____________________________________________________________________________________

2015-02-05 Försoning av P C Cast, Kristin Cast

Titel:  Försoning  (orig. Redeemed)
Författare: P. C. & Kristin Cast
Serie: House of Night #12
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 5:e februari

Sista delen i Nattens hus som förövrigt är en serie jag har gett upp. Jag tror (och hoppas) i alla fall att detta är sista delen.

_____________________________________________________________________________________

2015-02-12 Den unga Eliten av Marie Lu

Titel: Den unga Eliten (orig. The Young Elites)
Författare: Marie Lu
Serie: The Young Elites #1
Förlag: Modernista
Utgivningsdatum: 12:e februari

Älskar verkligen att Modernista är så snabb med översättningar (plus att de översätter bra böcker dessutom!). Legend-serien hör till bland mina favoriter och den här boken har jag tänkt beställa hem på engelska, nu kanske man ska vänta på den svenska översättningen istället? Förmodligen så kommer jag inte att kunna hålla mig och köpa hem den ändå.

_____________________________________________________________________________________

2015-02-15 Enklav  av Ann Aguirre

Titel: Enklav (orig. Enclave)
Författare: Ann Aguirre
Serie: Razorland #1
Förlag: Modernista
Utgivningsdatum: 15:e februari

Som sagt, Modernista ger ut bra böcker! Enclave är min absoluta favoritserie när det kommer till zombie-serier och huvudrollerna Deuce och Fade är så himla kickass att de lätt skulle vinna ett hungerspel. Kan även tillägga att den här serien har ett av de mest bitterljuva och tillfredsställande sluten jag har läst. Rekommenderar verkligen att ni läser den!

_____________________________________________________________________________________

2015-02-18 Livets outgrundliga mysterier av Benjamin Alire Sáenz

Titel: Livets outgrundliga mysterier  (orig. Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe)
Författare: Benjamin Alire Sáenz
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsdatum:18:e februari

Observera att jag inte är säker på om detta verkligen är översättningen av Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe. Har inte hittat så mycket informationen om den här boken men jag både tror och hoppas på att det är den svenska versionen av Ari och Dante. Jag totalälskar den här boken så jag håller verkligen tummarna för att den kommer att släppas på svenska.

_____________________________________________________________________________________

2015-03-02 Den viskande dödskallen av Jonathan Stroud

Titel: Den viskande dödskallen (orig. The Whispering Skull)
Författare: Jonathan Stroud
Serie:  Lockwood & Co #2
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsdatum:2:e mars

Den skrikande trappan var en bok som verkligen överraskade mig och jag har längtat halvt ihjäl mig efter fortsättningen. Kommer absolut att läsa den här när den kommer ut.

_____________________________________________________________________________________

I vanliga fall så brukar jag ligga “i förväg” när det kommer till svenska översättningar men nu är det många böcker som jag inte har läst och vill läsa. Och de här är inte de enda, nästa vecka kommer ännu fler svenska översättningar att längta efter!

Vilka översättningar vill du läsa?

För fler svenska översättningar som kommer ut i år kan ni kika på:
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 1)
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 2)
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 3)
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 4)
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 5)
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 6)


 

2 responses to “Svenska översättningar att längta efter (2015 del 2)

  1. Lena

    November 16, 2014 at 10:36

    Tänker definitivt läsa Enklav, och om Aristotle and Dante kommer på svenska så då ska jag nog läsa den också 🙂 Hade tänkt läsa The Young Elites på svenska, men så köpte jag den ändå på engelska x)
    Ser fram emot nästa veckas svenska översättningar-post ^^

     
  2. Fia Filur

    November 16, 2014 at 16:43

    Den unga eliten och Enklav är självklar framtida läsning! Ser fram emot resten också, utom Nattens hus 🙂

     

Leave a Reply

 
