RSS

Månadsrapport November 2014

30 Nov

Detta har blivit läst i november!

Månadsrapport november 2014

Antal lästa böcker: 8
Mellanböcker/noveller/seriealbum: 0
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier: 4

Nära slutet på året har jag satsat mycket på att avsluta serier så hälften av alla böcker lästa den här månaden är avslutande delar. Trodde faktiskt att jag skulle hinna läsa mer när jag hade 2 veckors semester, men som vanligt så gör man så mycket annat när man är iväg så att det inte blev så många lästillfällen. Men nåja, det har varit riktigt bra böcker den här månaden så är jag väldigt nöjd i vilket fall.

Bästa bok: The Hero of Ages av Brandon Sanderson
Ett superepiskt slut på en superepisk serie. Herr Sanderson är galet bra på att knyta ihop säcken och ge svar på alla mysterier i serien. Saker och ting som man inte trodde spela så stor roll i första boken visar sig vara avgörande faktorer i den här. Här snackar vi verkligen om planering och sammanhängande berättelse. Dessutom så växte karaktärerna så oerhört mycket, det är både mycket filosofi och action på samma gång. Det kan inte bli så mycket bättre.

Bästa överraskning: The Young Elites av Marie Lu
Jag hade rätt så höga förväntningar på boken men den här boken överträffade dem! Älskar att ingen karaktär är helgod utan att alla mer eller mindre är grymma och egoistiska. Och alla swooniga killkaraktärer! Ge mig en animeversion nu!!!

Största besvikelse: They All Fall Down av Roxanne St. Claire
Vad som kunde ha varit en spännande thriller blir istället en dålig skräckfilm med karaktärer som beter sig helt idiotiska, en mördare som verkar allsmäktig och vet typ allt om alla, och inte nog med det, instalove också. Från att ha varit en av årets mest efterlängtade böcker så blev det en riktig besvikelse.

Skrattat mest åt: Unmade av Sarah Rees Brennan
Gråtit mest till: The Hero of Ages av Brandon Sanderson
Beundrat mest omslaget till: The Cure for Dreaming
Finaste kärleksförhållande: Lillia och Reeve i Ashes to Ashes
Finaste icke-romantisk-förhållande: Enzo och Rafaelle i The Young Elites

Skrivandet:
Det har gått ganska trögt efter semestern tyvärr. Jag kämpar på och håller tummarna för att jag kommer att klara av att leverera ett färdigt utkast innan året är slut.

Nästa månad:
Ahhh, redan dags för årets sista månad. Herregud, vart ta tiden vägen egentligen? Jag har liksom inte fattat att det redan är första advent och att det snart är jul. Nåja, det ska iaf bli gott med lite julledighet. Och i år ska jag verkligen fixa julklapparna i förväg så jag slipper sista-minuten-handla som jag annars alltid bruka göra. Annars blir det som vanligt att läsa och skriva.

Avslutade manga

Naruto manga 1

Naruto av Masashi Kishimoto (700 kapitel)
En av anledningarna till varför det blev ändå ganska lite lästa böcker den här månaden är för att jag läste om HELA Naruto-serien nu när sista kapitlet släpptes för några veckor sen. Det tog minsann tid att läsa alla 700 kapitlen. Och vilken nostalgiresa det var! Naruto är mangan som fick mig att bli intresserad av manga på riktigt. Jag började läsa den online för cirka 13 år sen då jag var 15 år. Och på den tiden fanns det inga manga-appar eller online-läsning. Man fick istället ladda ner de översatta sidorna och öppna upp dem en och en på datorn. Haha, det är något jag aldrig skulle ha orkat med nu. Men hur som helst, vad tycker jag om mangan då?

Tja… det som jag tycker om mycket är fokuset på att aldrig ge upp sin dröm och vänskapen mellan Naruto och hans kamrater. Sen är ju vissa jutsu (ninja skills) väldigt häftiga och striderna är spännande. Vad jag dock tycker mindre om är bristen på starka kvinnliga karaktärer. Visst, det finns ett par stycken men ingen av dem är egentligen en superkraft, och dessutom så har ALLA blivit räddade av de manliga karaktärerna vid minst ett tillfälle. Och de sista 150 kapitlen kändes så utdragna, det presenterades massor av nya karaktärer som man inte bryr sig ett smack om och sen ska man läsa om hur de slåss *gäsp*. “Tvisterna” vid slutet kändes också en aning upprepande och överdriven. Det som jag tycker absolut sämst om är bristen på epilog. Alltså, om en serie är på 700 kapitel så räcker det INTE med ett epilog-kapitel. Karaktärerna fick EN RUTA var och vissa viktiga karaktärer nämndes inte alls. Jaha, vad hände med dem liksom?

Oj, nu låter jag så negativ igen vilket inte var meningen. Naruto är en manga som både har fått mig att brista ut i skratt och att skaka av gråtanfall. Det är en manga som inspirerar en att jaga efter sin egen dröm och att inte ge upp oavsett vad. Det är en av världens mest populära manga och jag förstår varför. Ifall ni vill läsa en underhållande manga så kika gärna på den!
NI kan t.ex. läsa den online här.

 
5 Comments

Posted by on November 30, 2014 in Läsvanor, Månadsrapport

 

5 responses to “Månadsrapport November 2014

  1. Sara Swietlicki

    November 30, 2014 at 17:12

    Är The Young Elite värd att läsa, alltså?🙂

     
    • Anna - Boktycke

      November 30, 2014 at 19:35

      Jag tyckte att den var jättebra! Minst lika bra som hennes debutbok Legend i alla fall🙂

       
  2. Lena

    December 1, 2014 at 12:17

    Marie Lus nya kommer jag säkert att läsa så smångingom. Skall läsa Champion först.

     
  3. frkvinter

    December 2, 2014 at 11:15

    Åh, du fick mej att bli jättesugen på att läsa Young Elites, så himla typiskt att jag la min bokorder igår! >_< Men en liten fråga, äre nå insta love? Såg att romance inte ingick i dom vanligaste taggarna men jag vill vara säker, klarar inte av att läsa sånt, jag dör inombords!

     
    • Anna - Boktycke

      December 2, 2014 at 12:24

      Nope, ingen instalove och det är en av anledningarna till varför jag gillar den så mycket. Det är en hel del attraktion men inget “åh, jag kan dö och göra allt för dig”, utan snarare “jag vill ha dig, men bara på mina villkor”.
      Vad synd att du inte hade med den i bokbeställningen! Du får göra en till :p

       

Leave a Reply

 
