RSS

Minirecensioner – Nu blir det blodigt Ogjort i Olympens hjältar

04 Dec

The Blood of Olympus (The Heroes of Olympus #5) av Rick RiordanTitel: The Blood of Olympus
Författare: Rick Riordan
Serie: The Heroes of Olympus #5
Sidantal: 516
Utgivningsår: 2014

Minihandling:
Slutstriden mellan Gaia och Olympens hjältar!

Tycke:
Åhh, sista boken om Percy och gänget. Och jag vet att Percy bara är en av “huvudrollerna” numera men jag saknar verkligen hans berättarröst. Egentligen så saknar jag de flestas berättarröster men det är ju självklart att det bara kommer att bli förvirrande ifall Riordan kör med 9 berättarröster istället för 4. Nåja, nog om det.

Jag har egentligen inte så mycket att säga om den här boken (där av minirecensionen) förutom att den är i skriven i vanliga Percy Jackson-anda. Många korkade fiender, humoristiska dialoger, häftiga fighter och värdelösa gudar.  Extra förtjust blir jag av att Nico fick en stor roll, har gillat honom sedan han dök upp i Percy Jackson-serien.

Av någon anledning så tycker jag inte att den här är lika fantastiskt som många andra, tycker t.ex. att förra boken är bättre. Möjligen är det för att jag hade för höga förväntningar, eller så är det för att man inte följer de utvalda hjältarna lika mycket i den här boken. Hälften av berättarrösterna tillhör ju Nico och Reyna och de reser ju åt ett annat håll.

Sammanfattat så är det en tillfredställande avslutning på en serie. Gillar man de andra böckerna så gillar man definitivt den här med. Nu ser jag fram emot Riordans nästa serie om nordiska gudar!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åhh Nico och healingnissen😀 Leo och Calypso är också nice. Tycker dock att det är lite onödigt med allt ihopparande av karaktärer. De är ju bara tonåringar, det är faktiskt helt okej att vissa är singlar.

Andra böcker i serien
1. The Lost Hero
2. The Son of Neptune
3. The Mark of Athena
4. The House of Hades
5. The Blood of Olympus

B8Betyg: 8/10

________________________________________________________________________________

 

Titel: UnmadeUnmade (The Lynburn Legacy #3) av Sarah Rees Brennan
Författare: Sarah Rees Brennan
Serie: The Lynburn Legacy #3
Sidantal: 400
Utgivningsår: 2014

Minihandling:
Kampen mellan invånarna i byn och de mäktiga magikerna fortsätter.

Tycke:
Med tanke på att Unspoken är en av mina absoluta favoritböcker så hade jag väldigt höga förväntningar på den avslutande delen i serien.

Tja… vad ska man säga? Allt som allt så gillar jag boken och författarens stil, men jag saknar den magin som trollband mig i första boken. Jareds och Kamis relation är bara så onödigt komplicerad och jag suckade flera gånger åt att de (eller framförallt Jared) inte kunde vara ärliga mot varandra. Ash är fortfarande lite blek och intetsägande. Resten av bikaraktärerna är dock fortfarande väldigt bra.

Unmade är också betydligt mörkare än sina föregångare och det fanns scener som krossade mitt hjärta. Jag gillar att familjebanden fick en stor plats och att de vuxna faktiskt försöker hjälpa till och inte lämnar allting i de ungas händer som det är i så många andra böcker i samma genre.

På det hela taget är det en bra och underhållande bok, men inte på långa vägar lika fantastiskt som första boken. Personligen så hade jag gärna velat se lite mer dräpande dialoger och mindre angst från Jared.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Yes, Kami och Jared tillsammans igen!!! Är så trött på att Jared ska låtsas vara så kall hela tiden. Gillar humorn. Grät när Rusty dog och även när Kami förlorade sin mamma.

Andra böcker i serien:
1. Unspoken
2. Untold
3. Unmade

 

B7Betyg: 7/10

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
