RSS

Klarar du av Järnprovet?

06 Dec

Ännu en magiskola att förälska sig i.

The Iron Trial (Magisterium #1) av Holly Black & Cassandra ClareTitel: The Iron Trial (sv. Järnprovet)
Författare: Cassandra Clare & Holly Black
Serie: Magisterium #1
Sidantal: 295
Utgivningsår: 2014

Handling:
Att magiskolan Magisterium är av ondo har Callum fått lära sig i hela sitt 12-åriga liv. Därför gör han så dåligt ifrån sig som möjligt på intagningstestet men resultatet blir det motsatta – istället för att bli hemskickad så vill skolans bästa lärare ha honom som elev. Hur mycket Callums pappa försöker skydda sin son så tvingas Callum att ta sin plats vid den underjordiska skolan. Från början är Callum tveksam och tycker inte särskilt mycket om sina nya gruppmedlemmar. Men ju mer tid han tillbringar i skolan desto mer inser han att faderns berättelser inte är sanna. Varför försöker Callums pappa hindrar honom från att lära sig magi? Vad har Callum för hemligheter som han själv inte vet om?

Tycke:
Ett samarbete mellan Cassandra Clare Holly Black? Ojoj, det tackar jag definitivt inte nej till. Redan innan jag läste så har jag fått höra att boken skulle påminna väldigt mycket om Harry Potter, och för min del så gör det absolut ingenting eftersom jag älskar Hogwarts. När jag själv satte igång med läsningen av boken så hittade jag mycket riktigt många likheter. T.ex. istället för elevhem har de elevgrupper som delar “allrum”, man går lätt vilse i skolan, centerkaraktärer består av två killar och en besserwisser tjej. Huvudrollen har en skada som utmärker honom. Ja, det finns till och med en Draco-motsvarighet.

Som sagt, dessa likheter gjorde mig inte särskilt mycket, tvärtom så kan de nog ha lett till att jag gillar boken ännu mer för att det känns bekant och mysigt. Karaktärsmässigt så tycker jag att författarduon har lyckats bra med karaktärsutvecklingen. Från början så kändes alla bikaraktärerna så stereotypiska men under resans gång så fick de flesta ett djup och vid slutet så gillar jag i stort sett alla. Speciellt Callum känns levande i den betydelsen att han ibland imponerar han på mig riktigt mycket, och ibland beter han så idiotisk att jag ville skaka om honom.

Handlingen var också härligt överraskande och jag hade inte förväntat mig den utvecklingen. Både Clare och Black är så pass erfarna författare att de vet vad som redan har blivit använt och vad som kommer att överraska läsaren. Dessutom finns det en hel del roliga dialoger att skratta åt.

Kort sagt, en väldigt bra “middle grade”-bok som för tankarna till Harry Potter. För er som inte tycker om att läsa på engelska så kommer den ut på svenska nästa år. Har ni inte redan läst den så tycker jag absolut att ni ska plocka upp den!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Gillar att Callum och Aaron blev parabatai (typ)!
  • Oj, hade inte förväntat mig att Callum är The Enemy of Death, eller på hans själ i alla fall. Trodde mer att han var chaos-ridden. Trodde först också att det var han som skulle vara makar och inte Aaron.

Karaktärer: +0,5
Handling: +0,5
Berättarröst: +0,5
Spänning: +0,5
Miljö: +0,5

Mest intressanta karaktär: Jasper
Bästa scen eller del: Spoiler [När de skyddade Callum från Jasper]

Rekommenderar för:
Ni som vill läsa om häxor och trollkarlar på en magiskola.

Rekommenderar inte för:
Ifall du stör dig på böcker som påminner om andra kända böcker så kan du skippa den här.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. The Iron Trial (sv. Järnprovet)
2. The Copper Gauntlet
3. The Cosmos Blade
4. The Golden Boy
5. The Enemy of Death

 

 

 

Tags: , , , ,

5 responses to “Klarar du av Järnprovet?

  1. stina liffner

    December 7, 2014 at 15:59

    Hej jag har fyra bokpunkter kvar på utmaningen , snälla har du några tips på svenska böcker (helst bra) som passar till punkterna?

    15. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset tillhör havsfolket (sjöjungfru, siren, etc)

    16. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en dödsängel/reaper.
    (har frågat om det här förut, men skulle vara bra med något mer tips)

    20. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en detektiv, spion eller agent

    42. Läs en bok som är skriven på vers.

     
    • Anna - Boktycke

      December 7, 2014 at 16:40

      Tjohej, här är lite tips:

      15. Ingo : en värld under ytan av Helen Dunmore
      16. Dödskyssen av Sofia Fritzson
      20. Har massor av tips på engelska men jag läser inte så många deckare på svenska så här står det tyvärr tomt:/ Du kan säkert kolla på andras statussidor och få tips därifrån.
      21. Någon bok av Sonya Sones.

       
  2. Alba

    December 7, 2014 at 16:20

     
  3. Bokmalen

    March 23, 2015 at 18:33

    Hääftigt! Callum är Dödens Fiende!! Vet inte varför men jag dras starkt till onda karaktärer som tja Sebastian i TMI!

     
    • Anna - Boktycke

      March 23, 2015 at 19:31

      Samma här, jag gillar huvudroller som har en mörk sida! Du borde läsa Half Bad av Sally Green. Tror att du kommer att gilla den🙂

       

Leave a Reply

 
