RSS

Mysiga och romantiska julberättelser

11 Dec

En perfekt bok att läsa vid jul!

My True Love Gave to MeTitel: My True Love Gave to Me: Twelve Holiday Stories
Förläggare: Stephenie Perkins
Sidantal: 320
Utgivningsår: 2014

Tycke:
Med tanke på att den här boken är en samling av mysiga kärleksberättelser kring julhelgen så var det förmodligen ett misstag att läsa den på en strand när det var 35 grader ute. Kan ju säga att jag kände ingenting av julstämningen som beskrevs i boken. Men en del av berättelserna lyckades charma mig ändå. Gör som jag brukar göra och skriva en kort åsikt om alla novellerna i boken.

Midnights av Rainbow Rowell
Till och med i novellformat så visar Rowell vilken mästare hon är på att få till mysiga och söta förhållanden. Hade velat läsa en hel bok om karaktärer! Gillar också formatet med tidshoppen.

The Lady and the Fox av Kelly Link
Den här här var rätt skum tyckte jag. Generellt så tycker jag att det är svårt att uppskatta mystiska och övernaturliga karaktärer eller händelser i noveller eftersom det sällan ges tillräckligt mycket med information. Romansen kändes inte heller direkt välgrundad.

Angels in the Snow av Matt de la Peña
Kul med en kärleksroman från en killes perspektiv. Gillar humorn men stör mig på huvudrollens personlighet och att han vägrar erkänna att han behöver hjälp.

Polaris is Where You’ll Find Me av Jenny Han
Den här är som en paranormal romance i kort version. Gillar de svenska referenserna! I överlag så var det inte särskilt mycket romans faktiskt…

It’s a Yuletide Miracle, Charlie Brown av Stephenie Perkins
En av favoriterna! Perkins är så duktig på att få till sympatiska huvudkaraktärer. Och de känns så naturliga och levande också! Romansen är också väldigt söt så den här gillar jag mycket!

Your Temporary Santa av David Levithan
Inte särskilt mycket handling men minnesvärd. Det är något med Levithans skrivsätt som gör att jag alltid fastnar för hans texter. Karaktärerna har djup och jag hade väldigt gärna läst en längre version.

Krampuslauf av Holly Black
Något jag har märkt mer och mer är att Black faktiskt är väldigt bra på att skapa övernaturliga, halvonda och swooniga manliga kärleksintressen. Hennes berättarstil är väldigt utmärkande också, jag kollade inte på författaren när jag började läsa och efter ett tag så tänkte jag “Hmm.. den här påminner om Holly Blacks böcker”, vilket det visade sig vara också. Kanske inte så mycket romans, men underhållande och bra.

What the Hell Have You Done, Sophie Roth? av Gayle Forman
Jag gillar Formans böcker men tyvärr fastnade jag inte alls för den här. Huvudrollerna känns intetsägande och jag minns knappt vad den handlade om.

Beer Buckets and Baby Jesus av Myra McEntire
Intressant med en kvinnlig författare som skriver ur manligt perspektiv. Tyckte inte heller att denna var så bra.

Welcome to Christmas, Ca av Kiersten White
Så fin! Och det är även den ENDA novellen som fick mina ögon att tåras. Att den dessutom handlar om mat gör den ju bara bättre! Den här är nog min favorit i boken.

Star of Bethlehem av Ally Carter
Den här var också fin, men en aning överdriven… eller väldigt överdriven faktiskt. Känns inte som att det kan hända på riktigt. Jag gillar dock att novellen känns komplett, minsann inte lätt att få till en bra början, mitt, tvist och slut på så få sidor.

The Girl Who Woke the Dreamer av Laini Taylor
Jag och Taylors verk kommer inte riktigt överens. Jag beundrar hennes fantasi och språk, men handlingen känns för disträ och förvirrande för min smak.

I överlag så är den väl rätt bra, jag tror att definitivt skulle ha gillat den mer om jag hade läst den under julen istället.

Rekommenderar för:
Ni som vill ha mysiga noveller som utspelar sig kring juletid.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om noveller.

B6.5Betyg: 6,5/10

 

 Andra versioner av omslaget
My True Love Gave to Me 2

 

Tags: ,

Leave a Reply

 
