RSS

Utomjordingar i ett hav som aldrig tar slut

25 Dec

Långsökta sätt att utrota mänskligheten på!

Det Oändliga HavetTitel: Det oändliga havet (original The Infinite Sea)
Författare: Rick Yancey
Serie: The Fifth Wave #2
Sidantal: 329
Utgivningsår: 2014

Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Cassie har hittat sin lillebror och fått sällskap av Ben och hans gäng. Faran är dock långt ifrån över. Ben är skadad, de har knappt någon mat kvar och vinterkylan närmar sig med stormsteg. Alla är grälsjuka och det är ständigt bråk. Dessutom så vägrar Cassie tror på att Evan är död och försöker övertala de andra att stanna och vänta på honom. Ringer blir allt mer otålig och negativ för varje timme som går. Slutligen beslutar hon sig för att själv går ut för att spana och söka efter mat. Vad som skulle bli en snabb utflykt slutar i att hon försvinner spårlöst. En efter en minskas antalet av deras lilla gäng. Vilken steg kommer utomjordingarna att ta i nästa fas? Har mänskligheten någon chans att överleva eller är alla redan dödsdömda?

Tycke:
Den oändliga boken är vad jag råkade skriva när jag skulle påbörja recensionen. Det är lite roligt eftersom den här boken har tagit mig över två veckor att läsa och den är inte ens särskilt lång. “En tråkig bok alltså”, kanske ni tänker.  Men nej, även om den stundtals är ganska händelselös så är den aldrig tråkig, dock innehåller den betydligt mindre action än föregångaren Den femte vågen. 

Ben och Cassie är fortfarande med som berättarröster men den riktiga huvudrollen den här gången är Ringer. Jag minns att jag tyckte att karaktärerna var ganska deppiga att läsa om i första boken… det är ingenting mot att läsa från Ringers perspektiv. Helt ärligt så tror jag inte att hon är glad en enda gång under hela boken. Detta är i och för sig förståligt med tanke på vilken situation hon befinner sig i, men det gör ju boken knappast lättsmält.

Det som jag tycker både fäller och höjer boken är mängden av inre dialoger. Det är verkligen en friskt fläkt för de flesta ungdomböcker med liknande tema brukar alltid innehålla mycket handling och inte så mycket tanke. Här kan det gå flera kapitel där man bara läser om vad karaktären känner och tänker. Speciellt så gillar jag den filosofiska delen, varför kämpar emot när det är så hopplöst? Varför offrar sitt liv för en annan människa? Varför håller utomjordingarna på med så många planer? Jag tycker att det är riktigt intressant och författaren har beskrivit det mänskliga psyket på att bra och trovärdigt sätt.

Kort sagt så gillar jag boken även om jag tycker att första boken är bättre. De filosofiska bitarna är bra men jag hade inte tackat nej till mer action. Hursomhelst så är jag är nyfiken på hur det kommer att gå för karaktärerna och vad fienden kommer att göra härnäst. Kommer absolut att läsa fortsättningen när den kommer ut.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Okej, så Evan är mänsklig men han tror att han är en utomjording? Tog liksom en tredjedel av boken att Ringer och läsaren ska komma till insikt om det. Jag förstår dock inte varför de har gjort Ringer till en supermänniska. Förväntar de sig att hon ska vara på deras sida? Jag håller tummarna att man får veta varför fienden gör så himla många invecklade planer.
  • Awww, så fint att Evan kom tillbaka i slutet!  
  • Inte så ofta man läser om en flyktplan som går ut på att huvudrollen skiter på sig haha.

Handling: +0.5
Berättarröst: +0.5
Stämning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Evan
Bästa scen eller del: Spoiler [När barnet dök upp]

Rekommenderar för:
Om du vill ha en lugn och mörk bok om ungdomar som är jagad av utomjordingar.

Rekommenderar inte för:
Söker du efter något actionfullt och humoristisk lär du inte fastna för den här.

B6.5Betyg: 6.5/10

 

Andra delar i serien:
1. Den femte vågen (eng. The 5th Wave)
2. Det oändliga havet (eng. The Infinite Sea)
3. Titel ej bestämd

goodreads add

 

Tags: , ,

2 responses to “Utomjordingar i ett hav som aldrig tar slut

  1. Azet

    December 25, 2014 at 17:15

    Som dig tyckte jag bättre om första boken.När du la in infirmationen om att den andra boken är översatt, beställde jag den direkt i bibblan.Men jämfört med dig så är jag mer intresserad av Ben.

     
    • Anna - Boktycke

      December 25, 2014 at 20:42

      Av någon anledning så fastnade jag aldrig för Ben, egentligen så är Evan den enda karaktären jag fastnade för. Tycker att alla andra är så deppiga :p

       

Leave a Reply

 
