RSS

X-men som unga eliter

26 Dec

När ljuset inte kan besegra mörkret.

The Young ElitesTitel: The Young Elites (sv. Den unga eliten)
Författare: Marie Lu
Serie: The Young Elites #1
Sidantal: 355
Utgivningsår: 2014

Handling:
Blodfebern krävde många offer, båda unga och vuxna. De barn som återhämtade sig från sjukdomen blev märkta för livet och kallas för malfetto, och bland dem finns det individer som fick övernaturliga krafter, de unga eliterna.

Adelina förlorade sitt öga i blodfebern och hur mycket hennes far önskar så är hon bara en vanliga malfetto utan magiska förmågor. Under en flykt från ett olagligt och påtvingat giftermål blir hon jagad av sin far, och i stundens hetta vaknar hennes krafter och fadern dör. Adelina får en ny chans till livet när hon blir räddad av The Daggers society, ett hemligt sällskap bestående av unga eliter och har som mål att störta regeringen. Men kommer Adelina att platsa in bland dem? Eller kommer hon att välja sin syster framför sina nya kamrater?

Tycke:
Marie Lu är författaren som imponerade stort på mig med Legend-serien. Jag har varit nyfiken på The Young Elites sedan jag fick höra talas om den. Och ja, den är lika bra som den verkar vara.

Jag älskar att författaren har tagit ett beprövat koncept (ungdomar med magiska förmågor är inte direkt sällsynta i YA-genren) och gjort något nytt av det. Istället för den typiska goda hjälten så har vi Adelina som har en stor kraft men också en stor mörker. Det finns inga helonda eller helgoda karaktärer vilket höjer boken enormt i mina ögon. Och snacka om att Lu har fått till swooniga killkaraktärer, Enzo, Rafaelle och till och med Teren. Ge mig en filmatisering tack, eller en manga/anime-version! Och det är inte bara karaktärerna som är bra, utan deras relationer med varandra är minst lika intressant.

Sen så gillar jag miljön och att berättelsen utspelar sig i en värld som påminner om renässansen. Alla vackra dräkter, masker och samhällsstruktur. Jag uppskattar också att alla inte är heterosexuella och att det inte är någon big deal.

Handlingen är också suverän. Jag trodde att jag visste hur boken skulle sluta men nej, det är så många tvister i den sista tredjedelen. Jag har verkligen inte den blekaste aning om vad som kommer att hända med Adelina och resten av karaktärer.

Det enda negativa jag har att säga om boken är att den tog slut för fort. Även om den inte slutar i en cliffhanger så kände jag ett stort NEJ när jag hade nått sista sidan. Gahh, hur ska jag orka vänta tills nästa bok som varken har fått titel eller utgivningsdatum?

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Ojoj, hade inte väntat mig att Adelina skulle döda Dante, och definitivt inte att hon skulle döda Enzo. Men detta höjde verkligen boken i mina ögon för att det var oväntat och för att det verkligen visade att Adelina inte har kontroll över sin mörka sida.
  • Så Violetta är också en elit, och dessutom den som har pressat tillbaka Adelinas krafter! Hade inte väntat mig det heller. Jag trodde att Adelina skulle bli ännu mer arg på Violetta när hon fick reda på det, men å andra sidan så ville Violetta bara skydda henne och sig själv. Gillar deras syskonkärlek!  
  • Gillar bromancen mellan Enzo och Rafaele. Jag antar att Enzo kommer att bli återuppväckt men på sätt så hoppas jag inte det. Att Enzo dog var ju en av de mest överraskande tvisterna i boken, känns lite billigt att han kan komma tillbaka i livet.

Karaktärer: +1
Handling: +1
Berättarröst: +1
Miljö: +0,5
Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Rafaelle
Bästa scen eller del: Spoiler [När hon dödade Enzo, var så oväntat för mig]
Minnesvärt citat: “Be true to yourself. But that’s something everyone says and no one means. No one wants you to be yourself. They want you to be the version of yourself that they like.”

Rekommenderar för:
Vill du ha en oförutsägbar bok med komplexa karaktärer med olika övernaturliga förmågor har du hittat rätt!

Rekommenderar inte för:
Möjligen så passar den här inte för er som vill ha rättvisa karaktär som alltid kämpar för godheten.

B9Betyg: 9/10

Andra delar i serien:
1. The Young Elites (sv. Den unga eliten)
2. The Rose Society
3. Titel ej bestämd

goodreads add

 

Tags: , ,

10 responses to “X-men som unga eliter

  1. stina liffner

    December 26, 2014 at 17:53

    Är så sugen på att läsa den!

     
  2. Sofia Fritzson

    December 26, 2014 at 21:28

    Den här ska jag läsa så snart den kommer ut på svenska och det gör den ju snart 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      December 27, 2014 at 13:12

      Ah, riktigt kul att Modernista är så himla snabba med att översätta 🙂

       
  3. Lena

    December 27, 2014 at 11:15

    Jag har Champion kvar av förra serien att läsa. Men sedan vill jag nog läsa denna också.

     
    • Anna - Boktycke

      December 27, 2014 at 13:13

      Gör det! Karaktärsmässigt så gillar jag nog denna mer än Legend 🙂 Eller ja, det finns mer bikaraktärer att fastna för så att säga.

       
  4. [Anna]

    January 9, 2015 at 14:11

    Den här ser jag verkligen fram emot att läsa i vår 🙂

     
  5. Bokmalen

    March 22, 2015 at 12:57

    Spoiler

    Wow, först trodde jag att det skulle vara en berättelse lik Legend serien att Adelina var June och Enzo Day, men neej! Älskar boken, bara lite minus när Enzo dog! Vet du när bok två kommer ut på svenska?

     
    • Anna - Boktycke

      March 22, 2015 at 13:14

      Eller hur!!! Den är så himla bra! Finns inget datum för bok nr 2 än men Modernista är rätt så snabba med översättningar så kanske våren 2016.

       

Leave a Reply

 
