RSS

Årssammanfattning 2014

01 Jan

Och så kommer den traditionella årssammanfattningen. I år har jag hunnit läsa 153 böcker vilket jag är väldigt nöjd med. Jag klarade också av alla mina läsutmaningar för i år🙂

Här har ni ett kollage på böckerna jag har läst.

Klicka på den för en större bild

Årssammanfattning 2014 3

Egentligen så har jag läst fler eftersom jag har läst ett flertals manus som kanske kommer att bli utgivna i framtiden, dock så finns de inte på Goodreads så de räknar jag inte med officiellt.

______________________________________________________________________________

Och här kommer lite statistik för er som är nyfikna🙂

 Författarkön
FörfattarkönOkej, jag hade på känn att jag hade läst fler kvinnliga författare än manliga, men yikes, har inte tänkt på att skillnaden var så stor. Ska göra ett försök att läsa lite mer jämt nästa år. Fast å andra sidan så väljer jag inte precis bok beroende på författarens kön utan snarare på beskrivningen, andras bedömningar samt (sorgligt nog) omslaget. Kan detta betyda att det är fler kvinnliga författaren inom YA-genren?

Författarland
FörfattarlandÄven här är lite sorgligt att se att det är så lite variation. Jag är i alla fall stolt över att jag har lyckats läsa böcker från 8 olika länder. I år ska jag definitivt öka antalet böcker från Sverige.

Läst språk
Språk

Inte heller här är det särskilt förvånande, jag försöker läsa på originalspråket och då blir det ju en massa engelska böcker. Förhoppningsvis så blir det jämnare år 2015 då jag planera att läsa fler böcker av svenska författare.

Typ av böcker
TypNär det gäller vad det är för typ av böcker så är det främst “riktiga” romaner jag har läst. Jag läser rätt mycket japansk manga också, men de räknar jag inte med. Seriealbum här är mest bokserier som jag har läst som har blivit seriealbum.

Serie eller ensamstående
Seriestandalone Av de 130 romanerna (jag räknar inte med seriealbum, noveller eller mellanböcker) så är cirka en fjärdedel av dem ensamstående böcker. Jag trodde faktiskt att det skulle vara mindre eftersom det känns som att jag bara läser bokserier hela tiden. Är väldigt nöjd här🙂

Seriedelar
SeriedelOch när det kommer till de 97 seriedelarna så ser fördelningen ut så här. Med “uppföljare” så menar jag en bok i en serie som varken är start eller avslutning. Här är jag riktigt stolt för allt som allt så har jag faktiskt läst fler uppföljare och avslutande delar än seriestart. Jag har en tendens att påbörja en massa nya serier och sen inte läser klart dem, det ser ut att gå åt rätt håll nu i alla fall!

Originalutgivningsår
UtgivningsårHär ser vi att jag läser väldigt nya böcker. De från år 2015 är förhandsversioner ifall ni undrar hur jag kan ha läst böcker som inte är utgivna än. Tycker att det är lite synd att jag läser så få äldre böcker men samtidigt så kommer det ut så många nya spännande böcker hela tiden så tiden räcker ju inte till!😦

Sidantal
SidantalOch sist men inte minst är fördelningen över sidantalet i böckerna jag har läst. Allt över 500 sidor räknar jag som en tegelsten och det har det blivit 10 stycken av. Jag planerar att läsa lite mer episk fantasy så det lär bli fler tegelstenar i år. Annars så har jag totalt läst 50498 sidor och det ger snittet på 330 sidor per bok.

 
16 Comments

Posted by on January 1, 2015 in Blandat, Listor och enkäter

 

16 responses to “Årssammanfattning 2014

  1. Sofia Fritzson

    January 1, 2015 at 15:45

    Kul statistik🙂 Och fint med omslagen!

     
    • Anna - Boktycke

      January 1, 2015 at 22:30

      Ah, man får en mycket bättre överblick med alla diagrammen🙂 Jag är helt galen i statistik hehe

       
  2. Anna

    January 1, 2015 at 16:58

    Wow, vad kul att se så mång olika sorters statistik av alla de böcker du har läst! Mitt mål är att läsa fler böcker 2015🙂

     
    • Anna

      January 1, 2015 at 17:00

      Haha, alltså då menar jag fler än vad jag läst 2014🙂 typ 50 siktar jag på!

       
  3. jana

    January 1, 2015 at 19:45

    Wow, 138 sidor i snitt per dag?! Du måste läsa skitsnabbt! Jag för också liknande statistik över min läsning, min årsrapport kommer upp om några dagar. Vad gäller könet på författarens så har jag ungefär samma fördelning som du. Och så brukar jag läsa författare av ungefär 10 olika nationaliteter. Ska bli intressant och se om min läsning har förändrats något jämfört med tidigare år🙂

     
    • Anna - Boktycke

      January 1, 2015 at 22:32

      Jag läser ganska snabbt🙂 Åh, ska bli spännande att se din årsrapport! Jag fattar egentligen inte varför jag läser så lite böcker av manliga författare. Det sker ju liksom utan att jag tänker på det.

       
  4. Azet

    January 1, 2015 at 20:42

    Jag har läst 17 böcker av de du läst.Bra jobbat Anna!

     
  5. stina liffner

    January 2, 2015 at 11:43

    Har också mest läst böcker av kvinliga förffatare. Men när är sista dagen för utmaningen?

     
    • Anna - Boktycke

      January 2, 2015 at 14:27

      Sista dagen för utmaningen var 31:e december 2014🙂

       
      • stina liffner

        January 2, 2015 at 14:43

        Hm, jag trodde det, ville bara var absolut säker. Kommer det komma en ny utmaning det här året?

         
      • Anna - Boktycke

        January 3, 2015 at 14:53

        Förmodligen kommer det inte att göra det. Känner att jag har för lite tid för att anordna en i år tyvärr:/

         
  6. Johanna

    January 3, 2015 at 13:27

    Otroligt många böcker, är riktigt imponerad, haha! Kul med statistik på författarens kön/land/vilket språk osv också, ska försöka föra lite närmare undersökning av sådant under 2015😀

     
    • Anna - Boktycke

      January 3, 2015 at 15:09

      Statistik är riktigt kul! Det är ju jätteenkelt att göra det i Excel, men det är lite jobb att göra in varje bok som man har läst.

       
  7. Zozzo

    January 4, 2015 at 22:25

    Väldigt bra jobbat! Att du hinner läsa så mycket :O Och det var kul att få se statistiken😀

     

Leave a Reply

 
