RSS

Topp 20 böcker år 2014

03 Jan

Ännu ett traditionsenligt inlägg. Den här gången är det en lista på de 20 bästa böckerna (ej omläsning)  jag har läst år 2014. Tycker att alla är suveräna och rekommenderar starkt att ni också läser dem! Hoppas att ni hittar ett par boktips! Vill ni läsa recensionen så är det bara att klicka på omslaget (i alla fall på de jag har hunnit lägga upp en recension på).

20 19 18 17 16
The Retribution of Mara Dyer (Mara Dyer #3) av Michelle Hodkin The Dream Thieves Champion Cress The Cure for Dreaming av Cat Winters
15 14 13 12 11
Sweet Reckoning (The Sweet Trilogy #3) av Wendy Higgins Steelheart (Reckoners #1) av Brandon Sanderson Den skrikande trappan (Lockwood & Co #1) av Jonathan Stroud The Well of Ascension
10 9 8 7 6
Blue Lily, Lily Blue (The Raven Cycle #3) av Maggie Stiefvater The Young Elites (The Young Elites #1) av Marie Lu Everything Leads to You av Nina LaCour sju-minuter-over-midnatt Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
5 4 3 2 1
City of Heavenly Fire (The Mortal Instruments #6) av Cassandra Clare Sätt mig i brand! The Hero of Ages Horde (Razorland #3) av Ann Aguirre Mistborn

År 2014 har definitivt varit ett Brandon Sanderson år med tanke på att han knep platserna 1, 3, 7 och 9 på listan. Bara 2 renodlade contemporary-böcker i toppen i år vilket är lite synd för jag trodde att jag började gilla “vardagsböcker” mer och mer. Jag är hur som helst väldigt nöjd med hur många fantastiska böcker jag har läst i år!

Vilka är de bästa böckerna du har läst i år?

Relaterade inlägg
Topp 20 böcker 2014
Topp 20 böcker 2013
Topp 20 böcker 2012

 
9 Comments

Posted by on January 3, 2015 in Listor och enkäter

 

9 responses to “Topp 20 böcker år 2014

  1. Klara

    January 3, 2015 at 16:02

    Jag håller på och läser Champion just nu och förstår att den var med bland dina tjugo bästa böcker 2014!🙂

     
  2. Sofia Fritzson

    January 3, 2015 at 17:12

    Jag kommer mest ihåg de senaste jag läst och Jag ger dig solen var verkligen riktigt bra!

     
  3. Anna Fantastiska berättelser

    January 3, 2015 at 17:31

    Jag är så sugen på att prova Brandon Sanderson och längtar till The final Empire blir utgiven på svenska. Då ska jag läsa den med en gång.

     
  4. Lisa

    January 3, 2015 at 18:52

    Roligt att vi har samma bok på första plats🙂 Läser Hero of Ages just nu och älskar den!

     
    • Anna - Boktycke

      January 3, 2015 at 21:47

      Åhh, den är så himla bra! Visserligen så tyckte jag att den var den sämsta i serien men det är bara för att de andra två delarna är himla fantastiska. Älskar allt som Sanderson har skrivit!😀

       
  5. stina liffner

    January 3, 2015 at 19:20

    wither, sätt mig i brand, legend, outallat, francesca, trollkarens slott

     
    • Anna - Boktycke

      January 3, 2015 at 21:48

      Outtalat var nummer ett på min lista år 2013. Åhh, är sugen på att läsa om den.

       
  6. Helena, MsHisingen

    January 4, 2015 at 10:44

    Sanderson måste jag se till att läsa🙂 A Monster Calls kommer att vara med på min topplista med, en så härlig bok!

     
  7. MoonStar

    January 4, 2015 at 20:51

    Jeg har en Brandon Sanderson bok eller 2 liggende faktisk.. Kanskje jeg må få lest de.. Har hørt flere si mye bra om bøkene hans..

    Uhh.. gleder meg til å lese Mara Dyer, tredje boken🙂

     

Leave a Reply

 
