RSS

En blå lilja

10 Jan

Magin fortsätter i The Raven Cycle

Blue lily, lily blueTitel: Blue Lily, Lily Blue
Författare: Maggie Stiefvater
Serie: The Raven Cycle #3
Sidantal: 391
Utgivningsår: 2014

Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Det har gått flera veckor sedan Blues mamma försvann ner i grottorna. Hur mycket Blue och Korppojkarna letar efter henne så kommer de ingenvart. Deras nyaste ledtråd består av en mystisk profetia: Att det finns tre som sover, de ska väcka en av dem och inte väcka en annan. Grottutforskningar, spådomar och ständig oro blir vardagen för gänget. Dessutom kämpar var och en av dem med sina egna problem. När nya personer, både fiender och allierade kommer till området trappas konflikterna upp. Vilka blir de första som väcker de som sover? Och kommer de verkligen att väcka rätt varelse?

Tycke:
Den här boken är MAGISK! Maggies fantastiska språk kombinerat med de fenomenala karaktärerna gör varenda sida i boken till något underbart.

Precis som de föregående böckerna så händer det inte särskilt mycket utan berättelsen är karaktärsdriven. Gansey, Adam, Ronan och Blue, åhh, jag älskar bara dem så himla mycket. Alla är så unika med en distinkt berättarröst. Alla är så sårbara och starka på samma gång. Speciellt så tycker jag om relationerna mellan killarna. De bråkar, de blir sura, de är för stolta för att visa sina känslor men alla tre skulle kunna dö för varandra. Bromance hurray!

Gansey är fortfarande min favoritkaraktär men både Ronan och Adam växte enormt i mina ögon i den här boken. Jag beundrar verkligen Stiefvaters förmåga att få till sprudlande romanser som känns. Allting sker långsamt och försiktigt, det är både värmande och hjärtekrossande på samma gång.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om karaktärer (till och med antagonisterna är intressanta och inte alls stereotypiska) men jag nöjer mig här. Har ni läst de tidigare böckerna i serien så vet nu hur bra de är. Och har ni inte läst någon del ur den här serien än så har ni verkligen missat något!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Omg, Adam och Ronan!!! Jag trodde ju att Ronan var förälskad i Gansey men nu shippar jag han och Adam så himla mycket. Ronan är så omtänksam. Älskar att han köper handkräm till Adam, drömmer om allergimedicin till Gansey och ger Blue sitt enda ljuskälla i grottan. Och att han har drömt fram sin bror, åhhh.
  • Jag trodde ju att de hade lyckats undvika att väcka the sleeper och kände en enorm lättnad. Men så väckte Piper och Gwen(?) upp den. Gahhh, det är därför man aldrig ska lämna levande fiender efter sig!

Handling: +0.5
Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Språk: +1.5

Mest intressanta karaktär: Gansey tätt följd av Ronan och Adam.
Bästa scen eller del: ALLA scener med Gansey, Ronan och Adam.
Minnesvärt citat:
”You guys have a death list?” Ronan broke in. ”That is fucking dark. Am I on it?”
”Some days, I wish,” Blue said.

Rekommenderar för:
Ni som vill läsa en magiskt skriven bok med riktigt bra karaktärer.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om böcker med en långsam takt.

B9Betyg: 9/10

Andra delar i serien:
1. The Raven Boys (sv. Kretsen)
2. The Dream Thieves (sv. Drömtjuvarna)
3. Blue Lily, Lily Blue
4. Titel ej bestämd 

goodreads add

 

Tags: , , ,

13 responses to “En blå lilja

  1. Beatrice

    January 10, 2015 at 22:04

    Aah! Jag är då besatt av den här serien! Gud vad jag längtar till oktober då sista kommer ut.

     
  2. stina liffner

    January 10, 2015 at 22:11

    Hej jag har några frågor som jag hoppas kan få svar på!
    Vad är postumt utgiven?
    Vad är HBTQ-tema?
    chick-lit?

     
    • Anna - Boktycke

      January 10, 2015 at 23:59

      1. Utgiven när man är död. Alltså en författare som fick sin bok utgiven först efter att hen har dött.
      2. Handlar om någon som är antingen homosexuell, bisexuell, transsexuell eller queer
      3. Böcker som handlar om tjejer i 20-30 års ålder, mycket om deras relationer, familj, jobb, etc. Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Chick_lit

      Fast det är min tolkning av punkterna. Bäst är det om du frågar de som håller i utmaningen i år (för jag antar att frågorna handlar om utmaningen).

       
      • stina liffner

        January 11, 2015 at 12:36

        Jag gjorde det men fick inget svar

         
  3. Azet

    January 10, 2015 at 23:56

    Nå, finns det till känslor mellan Gansey och Blue.Har Blue känslor för honom…

     
    • Anna - Boktycke

      January 10, 2015 at 23:59

      Vill inte spoila och förstöra spänningen så jag tycker att du ska läsa boken själv 😀

       
      • Azet

        January 11, 2015 at 17:23

        Men, aaaaaaaa

         
  4. Maria

    January 12, 2015 at 13:34

    Jag älskar den här serien så mycket att det är löjligt!
    Ronan är definitivt min favorit, och det har han varit sedan början. Han är så mycket mer än en tuff fasad, precis som du säger.

     
    • Anna - Boktycke

      January 12, 2015 at 18:54

      Jag fastnade inte alls för honom i första boken. Men efter andra och nu den här boken så gillar jag honom riktigt mycket!

       
  5. Bokmalen

    March 24, 2015 at 20:23

    Jag tror den sista boken heter “The raven king”!!!! Men Ronan och Gansey delar 1:a platsen bland favorit karaktärer!<3

     
    • Anna - Boktycke

      March 24, 2015 at 21:04

      Ah jo, den har fått titeln nu. Jag gillar alla så himla mycket men Gansey är etta för mig. Ihhh, längtar tills september då den kommer ut!!! Vill verkligen inte att Gansey ska dö 😦

       

Leave a Reply

 
