RSS

När kroppen och själen delas sönder

18 Jan

Kampen om att behålla sina egna kroppsdelar fortsätter

UnSouledTitel: UnSouled
Författare: Neal Shusterman
Serie: Unwind Dystology #3
Sidantal: 432
Utgivningsår: 2013

Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Connor och Lev är på flykt, men den här gången flyr de inte bara för livet, de är samtidigt på jakt efter svar. Målet är att hitta Sonia, forskaren som gjorde unwinding möjligt och som en gång har räddat dem. Men vägen till henne kantas av kidnappningar och olyckor samtidigt som fienden är dem tätt i hälen. Kommer de att klara sig fram till henne helskinnade?

Samtidigt gömmer Risa också sig. Ensam och efterlyst blir hon ett lätt byte för partpirates. Kommer Connor, Lev och Risa att återförenas? Och kommer de att upptäcka sanningen som organisationen Proactive Citizenry försöker dölja?

Tycke:
Den här serien är verkligen en av de mest speciella dystopi-serierna som jag har läst. Även om jag fortfarande har lite svårt att för att tro att föräldrar i ett modernt samhälle kan så lätt ”sälja/bli av med” sina barn så är det ändå en mycket fascinerande värld.

Vad jag tycker om med serien är att karaktärerna känns så trovärdiga. Visst finns det ”goda” och ”onda” karaktärer, men det beror egentligen på från vems synvinkel man läser ifrån. I och med att Shusterman ofta skriver från fiendens perspektiv så hejar man nästan lite på dem också. Jag gillar också att ingen karaktär är superavgörande. I många andra ungdomsdystopier är det oftast någon tonåring som är nyckelpersonen för revolutionen men i den här serien finns det så många nyckelpersoner och det gör det hela mycket trovärdigare. Ingenting hänger på en enda person, utan det är resultatet från flera karaktärers handling som driver berättelsen vidare.

Sen älskar jag fullkomligt hur författaren har valt att porträttera den riktiga fienden. Nej, det är inget ologiskt och superavancerad testvärld, det är ingen maktgalen diktator heller.  Sanningen är något mycket simplare och som troligtvist redan finns i vår värld fast på en mycket mindre skala (hoppas jag i alla fall).

Handlingsmässigt så tyckte jag att den var lite seg i mitten men slutet var så himla spännande att den vägde upp den tråkiga delen. Måste skaffa hem den fjärde boken så snart som möjligt!

Eftersom jag inte vill spoila något så nöjer jag mig här. Ifall ni inte har börjat läsa den här serien än så tycker jag absolut att ni ska göra det!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh gud, har inte tänkt på att Proactive Citizenry är den riktiga fienden som ligger bakom och manipulerar hela samhället. Och det hemska är ju att det är så i den riktiga världen också. Varje dag blir man ju påverkad av reklam samt vad andra tycker. Man är så upptagen med att välja sida att man inte ens tänker på problemets orsak.
  • Jag hoppas på att Starkey får vad han förtjänar i sista boken. Grr, han om någon annan är egoistisk och ond.

Handling: +0.5
Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Grace och Lev
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat: No true hero ever believes that they are one.

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en riktigt bra dystopi .

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om många berättarröster.

Betyg: 8/10

Andra delar i serien:
1. UnWind
2. UnWholly
3. UnSouled
4. UnDivided

Extraböcker
1.5. UnStrung

goodreads add

 

Tags: , ,

One response to “När kroppen och själen delas sönder

  1. Anna

    January 18, 2015 at 17:57

    Sista boken var verkligen en bra avslutning! Så du har något riktigt bra framför dig. Fast min favorit i serien var tvåan, där kändes det som att saker blev riktigt intense och det kan vara en av de mest actionfyllda böcker jag har läst.

     

Leave a Reply

 
