RSS

Fortsättningen med grekiska vampyrer

21 Jan

Ett alternativ till Vampire Academy

Fire flowerTitel: Pure
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: Covenant #2
Sidantal: 329
Utgivningsår: 2012

Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Alex är tillbaka på skolan och tränas hårt av både Aiden och Seth. Inte nog med att hon ständigt blir besegrad av både så försöker hon kontrollera sina känslor för Aiden samt stå ut med Seths irriterande närvaro. Hon vet att Aiden och hon inte har någon framtid men hur mycket hon än försöker ljuga för sig själv så återstår sanningen att hon i hemlighet älskar honom. Detta blir bara mer komplicerat när hennes koppling till Seth växer och konstiga känslor drabbar Alex när de är tillsammans. Relationsproblemen blir snart Alexs minsta problem, snart blir skolan attackerad av Daimons, och det ryktas om att ett halvblod på skolan är boven.

Tycke:
Har haft den här serien liggandes i bokhyllan så länge att det är nu dags att ta itu med den. Jag förstår inte själv varför jag har väntat så länge (nästan 2 år) med att plocka upp fortsättningen när jag gillade första boken.

Okej, första boken Half-Blood påminde väldigt mycket om Vampire Academy. Tyvärr så tyckte jag att andra boken gjorde det också, fast kanske inte fullt lika mycket. Jag har hört att serierna ska skilja sig mer och mer sen så jag håller tummarna på det.

Annars så ligger Armentrouts styrka i att få till sympatiska karaktärer, underhållande berättarröst och superroliga dialoger. Åh gud, Alexs tankar samt dialogerna med Seth fick mig ständigt att le. Så himla roliga de är tillsammans. På tal om Seth så stal han mitt hjärta i den här boken. Han är bara så snäll mot Alex att jag har förbiseende med att han halvgalen och har legat runt med hälften av skolans tjejer.

Aiden har jag fortfarande svårt för. I vissa scener är han hur gullig som helst och det märks hur mycket han gillar Alex. Men jag gillar inte att han ger dubbla signaler hela tiden. Jag hade gillat honom mer om han verkligen hade tänkt på Alexs bästa och skydda henne genom att göra slut med henne helt och hållet.

Alex är för dumdristig, i alla fall i början av boken då hon mest bröt mot reglerna på grund av att hon är omogen. Jag förstår dock henne i senare halvan av boken och hon växte väldigt mycket i mina ögon.

Allt som allt är Pure en väldigt underhållande uppföljare. Karaktärerna och berättarrösten är bra och den lättsamma tonen gör boken snabbläst. Med tanke på att jag redan har resten av serien hemma så kommer jag snart att hugga in på tredje boken.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Duh, det som hände med Caleb var ju nästan exakt det som hände i Vampire Academy också. Jag som trodde att likheterna skulle sluta vid…
  • Väldigt drastiskt vid slutet då vakten helt plötsligt attackerade Alex. Förstår verkligen Alexs frustration med att halvblod blir illa behandlade av renblod. 

Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Handling/Spänning: +0,5
Humor: +0,5

Mest intressanta karaktär: Seth
Bästa scen eller del: När Seth tog hand om Alex
Minnesvärt citat:
I rolled my eyes. ”Oh, so they’re going to make the dorms co-ed? Yeah, that is going to go over well. Everyone’s going to be having sex.”
”Sounds like my kind of place.” Seth grinned. ”Maybe I can get a transfer.”

Rekommenderar för:
Vill ni läsa om övernaturliga varelser som går i skolan så lär ni gilla den här.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om när en bok påminner om en annan.

Betyg: 7,5/10

 

Andra delar i serien
1. Half-Blood
2. Pure
3. Deity
4. Apollyn
5. Sentinel

Extraböcker
0.5. Daimon
3.5. Elixir

goodreads add

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
