RSS

Det där med att planera…

25 Jan

… är faktiskt inte så dumt.

I flera år har jag varit en ivrig författaraspirant som började skriva på en idé så fort jag fick den. Detta brukade gå jättebra fram tills halva manuset, sen fastnade jag för att jag visste inte hur manuset ska sluta. Nu har jag bestämt mig för att planera mer i detalj innan jag tillåter mig själv att köra igång med skrivandet och det har redan gett resultat 🙂

Jag håller för närvarande på med planeringen av ett manus och redan från början så var jag helt säker på att jag skulle skriva hela den helt i dagboksform (t.ex. The Perks of Being a Wallflower &  Wimpy the Kid). Men nu när jag äntligen har tänkt ut ett klarare slut så kommer jag på att det slutet fungerar inte ihop med dagboksformen. Därför har jag nu insett jag även måste lägga till huvudrollens berättarrröst i 3:e person. Det i sin tur väckte nya idéer och nu har jag en avslutningsidé som jag känner mig väldigt nöjd med (för tillfället i alla fall).

Jag har hela tiden trott att planering dödar skrivlusten och det kreativa med att skriva fritt, men istället så har faktiskt planeringen gjort mig ännu mer sugen på att skriva eftersom jag ser målet framför mig. Mittendelen har jag inte klart än så mer planeringen återstår, men redan nu så känns berättelsen mycket mer genomtänkt än mina vanliga manus 🙂

Jag vet att det finns flera skrivintresserade bland läsarna. Hur gör ni när ni skriver? Planerar ni i förväg eller låter ni kreativiteten flöda under tiden som ni skriver?

 
16 Comments

Posted by on January 25, 2015 in Blandat

 

16 responses to “Det där med att planera…

  1. CrimsonCorundum

    January 25, 2015 at 19:10

    I början brukade jag alltid planera ganska noga, men numera är det väl en blandning – en del planering men också en hel del inspiration.

     
    • Anna - Boktycke

      January 27, 2015 at 20:30

      Jag går åt andra hållet, i början planerade jag inte alls men jag har nu insett att det inte fungerar så bra.

       
  2. MonsterSteffa

    January 25, 2015 at 23:11

    Jag känner att så länge jag inte har ett slut på det hela, så kan jag inte skriva. Jag har ett par idéer, men inget slut för idéerna.

     
    • Anna - Boktycke

      January 27, 2015 at 20:32

      Jag var tvärtom, jag ville skriva för att jag ville veta slutet. Men jag brukar alltid tröttna innan jag kommer det.

       
  3. jenniemjohnson

    January 26, 2015 at 00:26

    Kanske borde börja planera lite! Sitter fast som bara den just nu… Har gjort det ett par år nu :O Vet inte om det är för att drt är så mycket runt omkring som tar energi…

    Annars har det alltid varit så att jag bara skriver på och låter historien föra mig framåt. Brukar teckna ner tankar och lite annat smått och gott medan jag skriver 🙂

    Lycka till med ditt, och hoppas det blir så bra som det känns!

     
    • Anna - Boktycke

      January 27, 2015 at 20:34

      Ja, testa att börja planera. Jag tycker att det har fungerat väldigt bra hittills. Sen är det ju alltid knepigt om omgivningen tar för mycket energi och man inte orkar sitta och bygga upp en noggrann struktur. Att skriva fritt är avkopplande medan att planera är mer som ett jobb.

       
  4. Charlotte C

    January 26, 2015 at 08:10

    Planering är min grej! Om jag inte planerar trasslar jag bara till det för mig själv och skrivprocessen blir minst tre gånger så lång som annars. Middagsmörker var tex. inte särskilt planerad och har därför ändrat riktning e handfull gånger = efter 2,5 år är jag fortfarande inte klar! 😛 Härligt om du har hittat ditt skrivsätt, då är det bara att köra!

     
    • Anna - Boktycke

      January 27, 2015 at 20:34

      Jag hoppas att jag har hittat mitt sätt iaf 🙂 Hoppas bara att det håller hela vägen!

       
  5. ica

    January 26, 2015 at 16:53

    Jag planerar en del. Jag vill ha en rätt klar bild över vad som ska hända överlag innan jag börjar skriva. Men ibland kommer idéer som hjälper även i mitten. Har du aldrig funderat över att gå på Lunds författarskola?

     
    • Anna - Boktycke

      January 26, 2015 at 18:06

      Jag var sugen på det ett tag, men nu när jag redan har ett fast jobb som jag trivs med så känns det inte så lockande att behöva ta tjänstledigt i ett par år för att plugga igen.

       
      • ica

        January 30, 2015 at 22:42

        Ja, det såklart… Å andra sidan är det väldigt många som jobbar heltid jämte studierna på den här utbildningen (inte jag dock, skulle jag aldrig orka…) Men så är det ju såklart inte en utbildning för alla, bokprojektskrivandet går nog inte framåt tillräckligt snabbt för dig 🙂

         
  6. Carola

    January 26, 2015 at 17:23

    Jag har skrivit med bara en mittenscen och slutscen i huvudet och nått fram till målet men nu har jag nyligen testat att skriva utifrån en mer detaljerad synopsis och det gick förvånansvärt bra. Framöver kommer jag nog att göra något mellanting. Skapa en ganska luftig synopsis med milstolpar där det finns ett tomrum som jag kan modelleras i själva skrivstunden.

     
    • Anna - Boktycke

      January 27, 2015 at 20:37

      Just nu försöker jag ha en synopsis med kapitelindelningar för att se om det fungerar för mig. Annars så tror jag att jag trivs bäst med att ha ett mellanting mellan planering och fritt. Vi får se efter detta manus 🙂

       
  7. Beate

    January 26, 2015 at 18:04

    Jag har provat båda två… Men den enda gången som jag har färdigställt ett första utkast och sedan börjat redigera ordentligt så hade jag bara kommit på sakerna allt eftersom. Nu på senare tid har jag planerat väldigt mycket och jag tycker det också kan vara en väldigt inspirerande process! Jag vet dock inte vilket jag föredrar… Jag tror att det ändras från projekt till projekt 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      January 27, 2015 at 20:38

      Jag tror definitivt att det beror från projekt till projekt och inom vilken genre man skriver. Skriver man episkt fantasy på flera serie så tror jag definitivt att man måste planera. Just den jag planerar nu är en urban fantasy så det har gått åt rätt mycket tankekraft åt att bara komma på en trovärdig värld.

       
  8. Elinas bokliv

    January 29, 2015 at 21:01

    Jag får oftast en idé, och sedan brukar jag helt enkelt göra tidslinjer. Jag älskar tidslinjer! Mer än så planerar jag nog (kanske tyvärr) inte.. Än så länge har det gått hyfsat, ett manus “klart”. Nu skriver jag på bok 2. Jag vill skriva klart hela berättelsen innan jag börjar redigera, så jag vet lite vad jag har att jobba med. Blir troligtvis en trilogi 🙂

     

Leave a Reply

 
