RSS

Månadsrapport Februari 2015

28 Feb

Årets kortaste månad kändes verkligen kort. Här är vad jag har hunnit med:

månadsrapport februari 2015

Antal lästa böcker: 8
Mellanböcker/noveller/seriealbum: 2
Påbörjade serier: 3
Avslutade serier: 1

Oj, vad lite böcker för att vara jag. En av dem är till och med ett seriealbum. Men lästiden har minskats den här månaden för jag har suttit så mycket med planeringen av mitt manus (och det är ännu inte klart!). Sen har jag varit bortrest rätt mycket också vilket inte heller gör någon succé för läsningen. Har läst många bra böcker men ingen superwow.

Bästa bok: The Ruby Circle av Richelle Mead
Bästa boken den här månaden plockar Richelle Mead hem med den avslutande delen i Bloodlines-serien. Herregud så trevligt det var att återse karaktärerna. Hejade verkligen på dem av hela mitt hjärta och flera tårar spilldes bara för att det var så mysigt och fint. Ett måste för alla Vampire Academy-fans!

Bästa överraskning: The Darkest Part of the Forest av Holly Black
Gillar verkligen Blacks verk mer och mer. Den här är definitivt inte din vanliga YA-bok.

Största besvikelse: Vicious av V.E. Schwab
Alltså, den här är absolut inte dålig, tvärtom, det är en av de bästa böckerna den här månaden. Men med tanke på att så många har höjt boken till skyarna så är jag liiiiiiite besviken. Hade förväntat mig en 10:a men fick en 8:a.

Skrattat mest åt: The Ruby Circle
Gråtit mest till: The Last Time We Say Goodbye (det gjorde ont i kroppen att läsa denna)
Beundrat mest omslaget till: The Darkest Part of the Forest
Finaste kärleksförhållande: Adrian och Sydney
Finaste icke-romantisk-förhållande: Victor och Eli (vet inte om jag ska kalla den fin precis, men anmärkningsvärd är den)

Skrivandet:
Här har det hänt massor!!! Kanske inte just antalet skrivna ord men däremot planering och struktur. Jag vet nu hur början och slutet ska vara och har bara mittendelen kvar att sätta. Planen är avsluta planeringen helt och hållet nästa månad så jag kan äntligen satsa helhjärtat på själva skrivandet. Kommer förmodligen att ha en ordräknare här på Boktycke när jag sätter igång med skrivandet på riktigt.

___________________________________________________________

Avslutade anime

Mahouka Koukou no Rettousei

Mahouka Koukou no Rettousei – The irregular at magic high school (26 avsnitt)
Hmm, jag vet själv inte riktigt vad jag tycker om denna. Jag gillar idén med en framtida magiskola och att magi är mer vetenskap än hokuspokus. Vissa episoder är riktigt bra men vissa är bara så sega. Ett stort minus är att man får i stort sett inga bakgrundshistorier eller förklaringar till hur magin fungerar. Sen är jag inte så vidare så förtjust i “gränsen till incest”-förhållandet mellan huvudrollerna. Jag gillar dock att huvudrollen är så himla bra på allt och slår alla med hästlängder utan att ens behöva anstränga sig. Vissa av karaktärena är också väldigt bra och jag gillar att det finns så många starka tjejer (styrelseordföranden är min favorit)!

Kändes inte direkt att det var någon sammanhängande handling och det känns ju lite lustigt att kriminella organisationer är så intresserad av att sabotera skoltävlingar haha. En något underhållande serie men inget jag skulle se om. Bra musik har den dock, gillar speciellt första introt, påminner så om Sword Art Online.

Ghost in the Shell sac

Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (26 avsnitt)
Började kolla på den här för att den är på så många topplistor. Kan ju inte direkt säga att jag är så övertygad om dess placering. Kort sagt så utspelar sig handlingen i en framtida cyberpunkvärld och handlar om Section 9 som är någon slags speciell agentgrupp. De löser mordfall, terroristattacker, kidnappningar, ja allt möjligt. Hela upplägget påminner mig väldigt mycket om amerikanska kriminalserier. De flesta avsnitten är fristående men det finns väl kanske 5 avsnitt (utspridda över serien) som är sammanhängande. Älskar den häftiga världen men tycker inte att man får känna karaktärerna särskilt bra.

Gillar speciellt inte klädstilen som är så fult 80-tal som det bara går. Och att huvudrollen går runt i något som liknar en baddräkt känns ju lagom seriöst (typiskt att tjejen ska ha stora bröst och visar rumpan hela tiden). Gillar dock att hon är himla badass och alla i gruppen respekterar henne som sin överordnade. Kommer att se säsong 2 också men har inte så höga förväntningar på den.

Psycho-Pass 2

Psycho Pass 2 (11 avsnitt)
Efter att ha sett Ghost in the Shell: Stand Alone Complex blev jag sugen på ännu mer cyberpunk och kom på att andra säsongen av Psycho Pass har kommit ut. Och jisses, var bra den är. Insåg inte hur mycket jag hade saknat karaktärerna. Den är så snyggt ritad, musiken är bra och det är konstant action. Älskar dessutom filosofin och den dystopiska (eller utopiska beroende på hur man ser det) världen.

Tycker inte att den är lika mörk som första säsongen men det är knappast någon solskenshistoria. Åhh, saknar vissa karaktärer så himla mycket. Det är också bitterljuvt att se hur karaktärerna har utvecklats. En gång i tiden var de naiva och trodde att världen var en god plats, de vet bättre nu. Samtidigt som de har blivit starkare så har de tappat något av sig själva. Så mycket känslor alltså! Enda negativa är att animen tog slut alldeles för fort! Herregud, 11 avsnitt räcker inte för denna mästerverk! Blir nästan sugen på att se om säsong 1 bara för att få träffa karaktärerna igen.

___________________________________________________________

Bokrelaterade filmer

cirkeln poster
Cirkeln baserad på Cirkeln
I onsdags var jag och såg Cirkeln med bland annat Miriam från Schitzo-Cookie. Till min stora glädje så var den mycket bättre än förväntat. Å andra sidan så hade jag ganska låga förväntningar men det är alltid kul att bli överraskad. Tyckte om musiken och introt var så himla stämningsfullt. Skådespeleriet är väl okej, tänkte inte så mycket på det. Filmen skiljer sig en del från boken men annars så tycker jag att de fick till bra filmatisering. Kanske lite för lång film, höll på att somna under den sista halvtimmen men det  kan ha berott på att jag var hur trött som helst.

 
8 Comments

Posted by on February 28, 2015 in Läsvanor, Månadsrapport

 

8 responses to “Månadsrapport Februari 2015

  1. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    February 28, 2015 at 21:06

    =) kul att du ville följa med! ^^

     
  2. cuciereads

    February 28, 2015 at 23:09

    Jeg leste Locke and Key i dag🙂 I begynnelsen hadde jeg store problemer med å forstå hva som skjedde, men det var en virkelig spennende tegneserie!😀

    Cucie @ Cucie reads

     
    • Anna - Boktycke

      March 1, 2015 at 19:22

      Håller med. Måste se till att låna hem nästa bok nästa gång jag är i biblioteket!

       
  3. CharlotteC

    March 2, 2015 at 08:56

    Härligt att du är igång så bra med skrivandet!!! I min värld har du läst massor ändå!😛

     
  4. Petra

    March 2, 2015 at 09:19

    Vad tråkigt att Vicious blev något av en besvikelse.:/ Det är en av mina absoluta favoritböcker just nu.

     
    • Anna - Boktycke

      March 2, 2015 at 13:02

      Jag gillar den ju fortfarande väldigt mycket, det är nog den nästbästa boken jag läste i februari, men jag hade bara förväntat mig liiiiiiite mer bara🙂

       

Leave a Reply

 
