RSS

Nytt i bokvärlden! (Januari + Februari 2015)

01 Mar

Hmm, jag borde verkligen bli bättre på att lägga upp dessa inlägg oftare så det inte blir ett mastodont inlägg varje gång, plus att nyheterna blir ju gamla. Nåja, bättre sent än aldrig. Som vanligt har det hänt väldigt mycket sen sist, inte minst när det kommer till nya omslag.

____________________ Boknytt ____________________

Illustrerad utgåva av Harry Potter!
Kär bokserie har många utgåvor och den mest älskade av dem måste ju vara Harry Potter. I oktober i år kommer den första illustrerade utgåvan av Harry Potter and the Sorcerer’s Stone ut. Här är ett utdrag från beskrivningen från Amazon.

The beloved first book of the Harry Potter series, now fully illustrated by award-winning artist Jim Kay.

For the first time, J. K. Rowling’s beloved Harry Potter books will be presented in lavishly illustrated full-color editions. Rowling herself selected artist Jim Kay, whose over 100 illustrations make this deluxe format as perfect a gift for the child being introduced to the series as for the dedicated fan.

Oj, över 100 illustrationerna?! Och av exempelbilderna att döma så verkar det vara riktigt bra kvalité också. Kanske dags att utöka min Harry Potter-samling med en bokbox till? 🙂

harry-potter-illustrated-hermione-granger

____________________ Filmnytt ____________________

Insurgent
Den sista versionen av Insurgent-trailern har blivit släppt. Hmm… jag minns inte att boken var så här actionfullt. Vad tycker ni?

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children 
Som om det inte räckte med Tim Burton som regissör så kan nu filmen räkna med ett till känt namn, nämligen Samuel L. Jackson som ska spela Barron. Personligen kommer jag nog att misstänka att han håller på att infiltrera lägret för att hitta framtida agenter till Avengers.

Panic
Filmrättigheterna för Panic av Lauren Oliver har blivit köpta av Universal som i sin tur har anlitat författaren själv för att skriva filmmanusskriptet. Jag har själv inte läst boken men det känns betryggande att Lauren Oliver själv får vara med och utformar en stor del av filmen.

The Mortal Instruments
Shadowhunters kommer att bli det officiella namnet på tv-serien som är baserad på The Mortal Instruments av Cassandra Clare. Håller verkligen tummarna på att de kommer att lyckas mycket bättre än filmatiseringen.

I Was Here
Då har filmrättigheten för Gayle Formans senaste bok I Was Here också blivit såld. Jag har fortfarande inte sett If I Stay men planerar att göra det. Och på tal om något annat, jag har så svårt för att skilja på just dessa två boktitlar: I Was Here och If I Stay.

____________________ Omslagsnytt ____________________

Här har det hänt hur mycket som helst så jag tar bara med dem som  jag personligen fastnat för.

P.S. I Still Love You (To All the Boys I’ve Loved Before #2) av Jenny Han

P.S. I Still Love You

Awww vilken söt outfit. Önskar att jag hade lika bra klädstil när jag var tonåring. Gillar ju To All the Boys I’ve Loved Before väldigt mycket så den här vill jag verkligen läsa. Hurra för att böckernas omslag matchar!

Manners & Mutiny (Finishing School #4) av Gail Carriger

Manners & Mutiny

Jag älskar Gail Carrigers böcker men valen av hennes omslag kan väl ifrågasättas. Jag älskar designen och konceptet med kvinnor som håller i vapen, men snälla, modellen på bilden ser knappast ut som en tonåring. Sophronia är väl bara 15-16 år gammal?

End of Days (Penryn & the End of Days #3) av Susan Ee

End of Days

Enkla men snygga (och himla bra handling) är vad jag förknippar med den här serien. Åhh, himla spännande att se vad vingarna symboliserar i den här boken.

Ten Thousand Skies Above You (Firebird #2) av Claudia Gray

Ten Thousand Skies Above You

Jag vill äga den här serien bara för att omslagen är så himla snygga! Måste skaffa hem första boken snart.

The Copper Gauntlet (Magisterium #2) av Holly Black & Cassandra Clare

The Copper Gauntlet

Gänget har utökats med en varg och en annan kille. Och fienden har blivit en lurvig robot?

Queen of Tomorrow (Stolen Empire #2) av Sherry D. Ficklin

Queen of Tomorrow

Påminner mig om The Selection. Snyggt!

The Infinite (Gates of Thread and Stone #2) av Lori M. Lee

The-Infinite-Lori-M.-Lee

Tyckte redan att första boken hade ett supersnyggt omslag men uppföljaren är ännu mer lockande!

Omslagstema – Kråkor/svarta fåglar

Crows

Väldigt inne med svarta fågelvingar, speciellt kråkor.

Omslagstema – Äpplen

Äpplen

Äpplen är också väldigt populära.

Andra böcker som har fått omslag

omslagsnytt jan-feb2015

 
2 Comments

Posted by on March 1, 2015 in Nytt i bokvärlden!

 

2 responses to “Nytt i bokvärlden! (Januari + Februari 2015)

  1. ladywindermere83

    March 1, 2015 at 15:17

    Gud vad många böcker jag skulle vilja läsa. 🙂

     

Leave a Reply

 
