RSS

Efter två månaders planering…

07 Mar

… så är jag äntligen klar med ett grovt synopsis för mitt nya manus!

Planering

Jag har aldrig tidigare lagt ner så mycket tid och planeringsarbete inför ett manus och det är en så mäktig känsla när allting i ens huvud klaffar till sist. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har ändrat början, mitten, slutet, karaktärernas personlighet/bakgrund, miljö, magiregler etc. Men nu är jag äntligen nöjd för stunden och tycker att den röda tråden flyter på bra. Och mest nöjd av allt är jag över att det är en fristående bok och slutar inte i någon cliffhanger som mina andra manusidéer brukar göra!

Så vad ska jag göra nu. Jo, ännu mer planering! Nämligen kapitelindelning. Det är dags att bestämma berättarrösten, konflikter, mål, information och miljö för varje kapitel. Jag räknar med att det kommer att ta en till två veckor. Efter det ska jag äntligen påbörja själva skrivandet🙂

Just nu känns det som att jag har ett starkt manus på gång, det ska jag passa på och njuta av innan det obligatoriska tvivlet hinner ifatt mig.

 
15 Comments

Posted by on March 7, 2015 in Blandat

 

15 responses to “Efter två månaders planering…

  1. Klara

    March 7, 2015 at 14:04

    Vad kul att du går så bra med ditt skrivande! Har aldrig riktigt tänkt på det här med planerande, men det verkar ju väldigt smart.🙂

     
    • Anna - Boktycke

      March 8, 2015 at 14:53

      Planering är faktiskt väldigt bra, synd att det har tagit mig 5 år att inse det…🙂

       
  2. Lena

    March 7, 2015 at 14:17

    Låter underbart att det flyter på bra. Lycka till med resten av skrivandet. Håller tummarna för dig.

     
  3. Sofia Fritzson

    March 7, 2015 at 14:43

    Oh, vad spännande🙂

     
  4. MarveW

    March 7, 2015 at 18:14

    Planeringen är viktigt. Och väldigt kul tycker jag. Njut nu av den positiva känslan!

     
    • Anna - Boktycke

      March 8, 2015 at 14:55

      Håller med! Ska absolut njuta av euforin just nu🙂

       
  5. icafischerstrom

    March 7, 2015 at 20:25

    Häftigt! Det kommer nog gå galant!🙂

     
  6. Azet

    March 8, 2015 at 11:46

    Otroligt, bra jobbat!

     
  7. CharlotteC

    March 9, 2015 at 08:49

    Wohoooo! Härligt! Snart rinner boken ur fingrarna och ner i tangenterna!😛

     
  8. Veronica A.

    March 9, 2015 at 12:03

    Det är härligt när man känner att man har något riktigt bra på gång. Och en bra planering brukar underlätta när man väl börja skriva. Du får lycka till🙂

     
  9. Författardrömmar

    March 12, 2015 at 21:55

    Härligt, det är så roligt när man känner att man har nåt bra på gång. Lycka till med manuset.

     

Leave a Reply

 
