RSS

Odinsbarn – Siri Pettersen

25 Mar

Norsk fantasy som imponerar

OdinsbarnTitel: Odinsbarn
Författare: Siri Pettersen
Serie: Korpringarna #1
Sidantal: 662
Utgivningsår: 2015 (original 2013)

Handling:
Hirka har alltid känt sig som en utböling, dels för att hon inte har någon svans, dels för att hon kan inte famna och dels för att hennes far inte vill att hon umgås med andra. Nu när hon ska fylla sexton förväntas hon genomgå riten vilket hon fasar över eftersom hon inte kan frammana Kraften. Det hela blir ännu värre när hennes far avslöjar att hon egentligen är ett odinsbarn, en vederstyggelse som inte hör hemma i denna värld. Tyngd av de mörka hemligheterna söker hon hjälp hos barndomsvännen Rime som numera känns kall och avlägsen. Utan att avslöja vad hon egentligen är försöker de komma på en plan för henne att dölja sin identitet under riten. Men något ännu mörkare och hemskare är i planering, och Hirka har en betydande roll i den även om hon inte vet om det.

Tycke:
Odinsbarn är en norsk fantasyroman som sägs har tagit hemlandet med storm. Nu finns den äntligen tillgänglig på svenska och jag förstår varför den är så populär.

Bland alla myriader av böcker som finns ute på marknaden idag är det minsann inte lätt att hitta en unik bok. Odinsbarn lyckas med det stora konststycket att faktiskt skilja sig från mängden. Blandningen mellan nordisk mytologi, medeltidsmiljö, ninjor (eller skuggor som det heter i boken), magi och det utomordentligt passande språket gör läsningen till en mycket speciell upplevelse.

Det finns flera saker som gör boken så bra och en av dem är karaktärerna. Handlingen berättas av Hirka, Rime och Urd, och alla tre har distinkta personligheter och mål. Jag brukar i vanliga fall inte tänka på yttre/inre konflikter hos karaktärerna när jag läser men här märktes det så tydligt på ett väldigt bra sätt. Det var aldrig några tvivel om vad de kämpade mot och hur de kände sig.

Språket är något som jag hade svårt för i början men 50 sidor senare var jag helt förälskad i författarens sätt att skriva. Det passar så himla bra ihop med miljön och stämningen. Handlingen är också väldigt bra med en del tvister samt oväntade händelser. Sen måste jag även berömma romansen också. Tycker att den passar in i berättelsen bra, det är inte heller någon himlastormande instalove där karaktärernas IQ plötsligt blir noll utan här är karaktärerna fortfarande sig själva. Gillar!

Om jag nu ska lyfta fram något negativt så är det väl att det nästan är för mycket action i boken, i alla fall vid slutet. Det händer så många spännande saker att man till slut blir lite avtrubbad. Sen att den slutar lite mitt i är ju också något som är mindre bra. Som tur så är uppföljaren redan släppt på norska så jag hoppas bara på att B. Wahlströms kommer att vara snabba med översättningen!

Ja, kort sagt. En mycket bra bok, speciellt för dig som vill ha en fantasybok med inslag av nordisk mytologi. Rekommenderas!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Så himla coolt när man fick reda på Rime var en skugga. Tyckte så synd om honom när han upptäckte att siaren som var hans gud bara var en lögn.
  • Åh Rime, så slutar det med att han blir ledaren ändå fast han tycker inte om politik. Så både tragiskt och starkt att han till slut hamnar i den rollen som han ville undvika.
  • Undrar vad Hirkas kraft är. Är det att hon kan kontrollera de blinda?

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Handling: +1
Språk: +1

Mest intressanta karaktär: Rime
Bästa scen eller del: Spoiler [När Hirka och Rime flydde till Korphem]

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en fantasyroman med influenser av nordisk mytologi.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om tegelstenar och annorlunda språk.

Betyg: 9/10

Andra delar i serien:
1. Odinsbarn
2. Råta

goodreads add

 

Tags: , ,

20 responses to “Odinsbarn – Siri Pettersen

  1. Anna - Bokbabblaren

    March 25, 2015 at 16:28

    Waaah, var pepp på den här redan innan, men nu efter din recension känner jag att jag måste. läsa. den. NU! 😀

     
  2. Mia Hansén

    March 25, 2015 at 19:43

    Läser Råta nu på norska, det är underbart faktiskt 🙂 Ett så fint språk flyter fram bara. Orkade inte vänta på översättning. Och oj va bra fortsättningen är, är hundra sidor in och är totalt förälskad

     
    • Anna - Boktycke

      March 25, 2015 at 22:02

      Åhh, jag vill också! Men jag tror inte att jag gör boken rättvisa om jag läser den på originalspråket så jag får vänta på översättningen :/

       
  3. Azet

    March 25, 2015 at 22:20

    Rime fångade min hjärta mest. Ärligt talat trodde jag att det skulle va en triangeldrama mellan Hirka-Rime-Urd. Så blev det ej.

     
    • Anna - Boktycke

      March 25, 2015 at 22:24

      Trodde jag med! Speciellt efter badscenen i Korphem. Men jag är glad över att det inte blev någon kärlekstriangel, det skulle ha varit liiiiite för mycket med tanke på hur emotionella alla redan är.

       
  4. Azet

    March 26, 2015 at 07:50

    Yes, det är sant.

     
  5. Cecilia

    March 26, 2015 at 14:21

    Har taggat dig en en tag (En Bokbloggares Hemliga Liv) och hoppas du vill göra den! 😀 Ha det bra! http://swebookobsession.blogspot.se/2015/03/en-bokbloggares-hemliga-liv.html

     
    • Anna - Boktycke

      March 26, 2015 at 19:17

      Tack så mycket för taggen! Ska absolut göra den när jag får tid 🙂

       
  6. Anna Fantastiska berättelser

    March 26, 2015 at 21:22

    Tyckte också väldigt mycket om den här boken. Jag sitter just nu och klurar på hur jag ska klara av att skriva en bra och rättvis recension för den.

     
    • Anna - Boktycke

      March 27, 2015 at 09:54

      Vad kul! Ser fram emot att läsa din recension sen ^^

       
  7. Mia Hansén

    March 27, 2015 at 21:22

    Spoilerkommentar!?

    Å och din mitten-osynliga-kommentar! Jag bara kände långt in i kroppen att detta går ju åt h…., sen blev jag irriterad på danserskorna ändå får vara med när det borde vara slut på hycklet! Kärringsnacket har jag svårt för, den är så fri från klyschor annars så jag hade gärna varit utan detta. Men det kanske har sitt syfte…

     
    • Anna - Boktycke

      March 27, 2015 at 21:31

      Ordet “Kärringsnack” förekommer väl för att det passar bättre in miljömässigt än vad t.ex. “struntprat” gör. Tycker personligen att det är ett färgstarkt ord som ger språket lite mer sting 🙂

       
      • Mia Hansén

        March 27, 2015 at 23:05

        Tänker det mer som ett uttryck för “skvallerkärring”, klyshigt och fördomsfullt.

         
  8. Anna E

    April 9, 2015 at 10:09

    Gillade också boken! Nån som vet när näsa del kommer ut på svenska?

     
    • Anna - Boktycke

      April 9, 2015 at 13:28

      Vet inte när nästa del kommer men hoppas på att det är snart! 😀

       
    • Mia Hansén

      April 9, 2015 at 16:19

      Oktober 🙂

       
      • Anna E

        April 9, 2015 at 16:49

        Gah det är ju hundra år tills dess!!! *mutter*

         
  9. bokhuset

    April 22, 2015 at 13:17

    Tokälskade den och funderar nu faktiskt på om jag ska försöka mig på norska. Oktober låter helt plötsligt alldeles för långt bort.

     
    • Anna - Boktycke

      April 23, 2015 at 15:21

      Jag tror att jag skulle tappa för mycket av handlingen om jag försökte mig på norska. Får vackert vänta tills det blir oktober för min del :p

       

Leave a Reply

 
