RSS

En bokbloggares hemliga liv

29 Mar

Har blivit taggad av fina Cecilia från BookObsession och här kommer mina svar.

1. Hur länge har du bloggat?
Jag har bloggat lite till och från sedan jag var tonåring. Men när det kommer till bokblogg så startade jag Boktycke i februari 2011, så i mer än 4 år! (Och detta påminner mig om jag att fortfarande inte har anordnat en bloggfödelsedagstävling som jag alltid brukar göra)

2. Tror du att du kommer sluta blogga om böcker i framtiden?
Jag önskar att jag kan säga nej på den här frågan men då skulle jag ljuga. Faktumet är att jag under den senaste veckorna har funderat på att ta paus från bloggandet för att satsa på skrivandet. Än så länge så jag har bestämt mig för att fortsätta för jag älskar att läsa. Men det kan nog hända att det blir färre recensioner inom de närmaste månaderna.

3. Vad är det bästa med att vara en bokbloggare?
Att man får lära känna så många underbara människor! Jag har varit på några bokbloggsträffar och alla har varit himla trevliga. Sen får man ju även recensionsexemplar och andra roliga saker, under veckan fick jag till och med två biobiljetter tack vare att jag bokbloggade🙂  Sen tycker jag att det är väldigt kul att få feedback och varje kommentar jag får blir jag galet glad av!

4. Vad är det värsta med att vara en bokbloggare?
Att det tar tid och energi! Det tar tid att skriva recensioner och fixa iordning inlägg. Nu för tiden så orkar jag inte ens korrläsa mina texter. Plus i samband med att jag bloggar om nyheter inom bokvärlden så växer min att-läsa-lista väldigt lavinartat.

5. Har du svårt att skriva rubriker till dina inlägg?
Nope, det blir rätt naturligt. Jag har ju precis också börjat använda författaren och titeln i mina recensioner också så nu behöver jag inte ens hitta på rubriker till recensionerna haha.

6. Finns det någon bokbloggare beundrar du?
Massor! Jag vet ju själv vilket jobb det är att hålla igång en bokblogg. Det ligger mycket tankar bakom varje välskriven recension. Tänker inte nämna några namn här för jag vill inte riskera att glömma bort några men om jag har lämnat en kommentar på bloggen så betyder det att jag gillar den.

7. Vilken bokbloggare skulle du vilja ha som gästbloggare på din blogg?
Ehh… ingen faktiskt, i alla fall för tillfället. Kan tänka mig att ha författare som gästbloggare men jag ser inte riktigt vitsen med att en annan bokbloggare ska blogga på Boktycke. Man har ju sin egen blogg liksom.

8. Hur ser din rutin ut när du bloggar? T ex vilken tid, klädsel, dryck m.m.
Recensionerna skriver jag i stort sett så fort jag är färdig med en bok. Sen brukar jag göra i ordning hela nästa veckans inlägg på lördag eller söndag. Då sitter jag oftast flera timmar i rad för att få allt fixat så att jag kan använda vardagskvällarna till skrivandet istället.

9. Har du svårt för att skriva recensioner?
Ibland, är det en bok som jag tycker är medelmåttig så kan jag känna att jag bara upprepar mig. Men annars så brukar jag inte ha några problem med att skriva recensioner. Jag försöker alltid tänka på att det är en annan människa som har skrivit boken så även om den inte faller mig i smaken så försöker jag komma med konstruktivt kritik.

10. Vad tycker du om bokbloggarvärlden?
Fantastiskt! Kommer fortfarande ihåg för ett par år sedan då det var en tjej som plagierade mina inlägg. Jag blev både arg och ledsen då för hon vägrade att sluta fast jag bad henne att göra det. Men sen så skrev jag om problemet på Boktycke och fick så mycket stöd att allt kändes bättre. Tjejen i sin tur bad också om ursäkt efter ett tag så allt är släppt nu. Det är så mycket snack om näthat i media men inom bokbloggsvärlden så är det så mycket kärlek.

BokkärlekBilden är inte tagen av mig utan framgooglad

11. Vilka taggar du för den här taggen?
Gahh, frågan som alltid ger mig ångest. Det känns som att väldigt många redan har blivit taggade men jag taggar spontant de bloggar jag kan komma på just nu.

Miriam på Schitzo-Cookie’s Bokblogg
Lisa på Bladvändaren
Emma på Emmas böcker

 
8 Comments

Posted by on March 29, 2015 in Listor och enkäter

 

8 responses to “En bokbloggares hemliga liv

  1. Azet

    March 29, 2015 at 16:43

    Anna, våga bara lämna bloggen för din blogg är det bästa som hänt mig sedan jag fått min första ljudbok(New Moon).Jag tycker att din blogg är den bästa.Jag hoppas jag inte sårar andra bloggerskor men jag är ärlig.Du är BÄST!!!!!!

     
    • Anna - Boktycke

      March 29, 2015 at 21:24

      Tack för din fina kommentar❤! Jag har inga planer på att lämna bloggen inom de närmaste månaderna. Jag älskar ju att läsa och bokbloggsvärlden. Vi får helt enkelt se hur det blir🙂

       
      • Azet

        March 30, 2015 at 15:31

        Huh, vad bra!

         
  2. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    March 29, 2015 at 19:15

    ❤ tack för taggen! Håller med och är så taggad (tihi) på bästa bokträff!!

     
  3. Lisa

    March 30, 2015 at 15:40

    Tack för taggen, Anna! Ska definitivt göra den🙂

     
  4. Emma

    March 31, 2015 at 12:48

    Tack för taggen Anna!🙂

     

Leave a Reply

 
